Răzvan Tătaru
Aproape 6 din 10 români țin cont de părerile apropiaților atunci când se hotărăsc cum, când și de unde cumpără diferite produse, mărci sau servicii, potrivit unui studiu.
Totodată, 42% au preferințe clar stabilite și că ceilalți îi pot influența în foarte mică măsură, conform unui studiu Reveal Marketing Research, care mai arată că cei din generația Z (18 – 24 ani) consideră în mai mare măsură că alegerile le sunt influențate de ceilalți.
Dacă ne referim la categoriile de produse și servicii, grupul de persoane apropiate are cea mai mare influență în ceea ce privește alegerea călătoriilor/modalitatea de petrecere a concediilor (42%) și în alegerea alimentelor și băuturilor (33%).
Cei mai mulți dintre români au încredere în părinți (74%), partenerul de viață (73%), copii (63%), prieteni apropiați (58%) și nași (46%). La polul opus, scorurile cele mai mici au fost înregistrate de colegii de serviciu (35%), cunoștințe (30%) și vecini (28%).
Românii asociază sentimente precum iubire, respect și siguranță cu cei apropiați. De aceea, majoritatea respondenților petrece timpul alături de cei dragi (62%), lucru care duce la activități de consum în comun.
Ce mai arată studiul?
O treime dintre români (33%) declară că observă schimbări ale obiceiurilor și rutinei lor, în special tinerii între 18-34 ani (42%), în timp ce pentru 7% pandemia a schimbat în mare măsură obiceiurile de consum.
Comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei, în prezent, românii petrec mai mult timp acasă (26%), cumpără mai puține haine (20%), gătesc mai des acasă (18%) și sunt mai preocupați de sănătate – sport, mișcare, dietă mai sănătoasă (13%).
Mărimea eșantionului a fost de 1002 respondenți, iar studiul a inclus și 6 interviuri în profunzime, ce presupun o analiză amănunțită a motivațiilor, comportamentelor și obiceiurilor consumatorilor.