Raluca Abrihan
În 2017, în România au fost 7,36 milioane de cumpărători online care au făcut, în medie, 8,7 achiziții per cumpărător, potrivi unui studiu realizat ASE București, care prezintă impactul pe care e-commerce-ul îl are asupra firmelor româneşti, care pot deveni profitabile mult mai repid decât cele care funcţionează doar offline.
eCommerce-ul va ajunge să reprezinte 15% din retailul total la nivelul Uniunii Europene, beneficiile generate consumatorilor vor ajunge la circa 204 miliarde euro, echivalentul a aprox. 1,7% din PIB-ul Uniunii Europene - arată cercetarea realizată de ASE București.
Modelul de afaceri specific eCommerce implică o pondere crescută a personalului cu studii superioare, iar astfel nivelul productivității muncii este semnificativ mai mare comparativ cu formele clasice. De aceea, acest model de afaceri permite remunerarea superioară a salariaților cu implicații pozitive inclusiv asupra valorii adăugate - se arată în studiul citat.
Apariția eCommerce a dus la schimbarea modelului de afaceri al firmelor de curierat, inclusiv derularea de investiții importante pentru asigurarea profitabilității afacerilor.
Ponderea vânzărilor provenite de la clienții de eCommerce în totalul vânzărilor companiilor de curierat a crescut constant și a ajuns la cca. 35-40% la finalul anului 2017.
Studiul a analizat şi implicaţiile la nivelul micilor afaceri, concluzia principală fiind aceea că principalul avantaj al comercializării electronice a produselor şi serviciilor este acela al unei structuri a costurilor operaţionale mult mai flexibile.
Astfel, în timp ce în comerţul tradiţional ponderea cheltuielilor fixe în costul total este mai mare (chiria spaţiilor comerciale reprezentând o categorie importantă), utilizarea marketplace-urilor ca şi canal de vânzare şi facturarea în regim de comision calculat procentual la valoarea vânzărilor realizate majorează ponderea cheltuielilor variabile.
Astfel, pragul de rentabilitate are un nivel mai redus în cazul e-commerce comparativ cu comerţul tradiţional, generând incidenţe potenţial favorabile asupra profitabilităţii firmelor, inclusiv prin minimizarea investiţiilor iniţiale, potrivit cercetării ASE Bucureşti.
Impactul favorabil indus asupra bugetului de stat al României cuantificat în cadrul studiului a fost de peste 17,2 milioane euro, din care 4,3 milioane euro numai la nivelul anului 2016. În structură, provenienţa surselor suplimentare la bugetul de stat a fost următoarea:
7,2 milioane euro contribuţii suplimentare plătite de angajaţi
5,6 milioane euro contribuţii suplimentare plătite de angajatori
4,5 milioane euro impozit pe profitul suplimentar obţinut.
Studiul evaluează şi implicaţiile la nivel social şi respectiv macroeconomic, în opinia autorilor efectele pozitive fiind evidente. Concurenţa acerbă prin preţ, specifică comerţului electronic, pe de o parte şi utilizarea pe scară largă a tehnologiei informaţiei ca pârghie principală de optimizare economică, pe de altă parte, sunt de natură să limiteze creşterea inflaţiei. Un studiu derulat la nivelul Uniunii Europene în perioada 2010 – 2015 a cuantificat un impact favorabil al comerşului online asupra temperării inflaţiei de circa 0,1% pe an.
În ceea ce priveşte România, faza timpurie de dezvoltare în care se află comerţul online a determinat un impact relativ limitat al acestuia. Ponderea e-commerce în produsul intern brut, pe de o parte şi respectiv ponderea e-commerce în total retailului, pe de altă parte, poziţionează România la coada clasamentului european în domeniu.