Smile Media

[P] EuroIMM: Antreprenorii români trebuie să învețe să-și dezvolte un plan de business structurat!

Thumbnail

EuroIMM, platforma integrată de suport în dezvoltarea afacerilor românești conectată la standardele de planificare, execuție și performanță europene, a lansat Inițiativa Pentru Afaceri Europene, prin care antreprenorii romani au acces cele 7 elemente-cheie pe care antreprenorii europeni le-au parcurs pentru a deveni performanți.

Planul de afaceri reprezintă unul dintre cele șapte beneficii pe care EuroIMM le oferă antreprenorilor care vor să se dezvolte cu obiectivul de a face afaceri la standarde europene.

Prin Inițiativa Pentru Afaceri Europene, la fiecare eveniment desfășurat de Echipa EuroIMM în orașele din România, sunt oferite subvenții pentru 10 antreprenori care vor să facă afaceri "ca afară". 

 Antreprenorii, specialiștii și echipa EuroIMM au organizat un prim eveniment dedicat planului de business și planificării în afaceri. Invitații evenimentului sunt Cristian Onețiu (antreprenor și expert în scaleup), Paul Voicu (antreprenor și expert în francize), Silviu Drăgănescu (consultant de business și expert în fonduri nerambursabile), Claudiu Vrînceanu (specialist în comunicare și ambasador al ecosistemului antreprenorial românesc)

Claudiu Vrînceanu: Cu toții ne dorim să avem o economie românească competitivă, la nivelul altor state europene, dar pentru a ajunge la acest nivel este mai important să dezvoltăm proiecte și platforme educaționale la nivel micro pentru a susține antreprenorii români și pentru a avea cât mai multe afaceri românești la standarde europene

Planul de afaceri reprezintă o resursă esențială de care antreprenorii români nu se bucură. Planificarea în business este vitală, iar România se află în top 3 țări în care antreprenorii nu folosesc un plan de afaceri. Astfel, doar 15% dintre antreprenorii români își dezvoltă afacerea pe baza unui plan de business. 

Ce este, totuși, un plan de business?

Cristian Onețiu: Definiția mea se bazează pe toate activitățile mele antreprenoriale, pe ce am văzut și ce am învățat din proiectele în care lucrez alături de antreprenorii români. Dacă ar fi să dau o definiție, un plan de business este structura de procese minim necesare pentru a avea succes în etapa următoare în care urmează să pășești, ca antreprenor. Altfel spus, planul de business reprezintă managementul riscului și al oportunității în procesul transformării. Noi, ca antreprenori, gândim mai mult în oportunitate, dar nu gestionăm riscurile în aceeași măsură. De aceea ratăm atât de des. 

Paul Voicu: Pentru mine, o afacere este o alocare de resurse, iar planul de business te ajută să vezi de câte și ce fel de resurse vei avea nevoie, cât și cum poți să te joci cu aceste resurse. 

Silviu Drăgănescu: Planul de afaceri este un instrument foarte bun prin care poți să îți maximizezi șansele de succes. Este un element care te poate ajută mai ales atunci când vrei să faci scaleup. Eu vorbesc anual cu 5.000 de antreprenori care vor finanțare, să își dezvolte firmă ori să creeze una nouă. Cred că doar 5 din cei 5.000 își doresc, de fapt, și un plan de afaceri, lucru care ține foarte mult de lipsa educației antreprenorială. Aceasta este, din punctul meu de vedere, principala problemă a antreprenorilor români, chiar dacă, cel puțin la nivel declarativ, vedem că lipsa de finanțare ar fi cea mai mare barieră în calea dezvoltării antreprenoriatului. De fapt, lipsa educației antreprenoriale este cea mai mare problemă, însă este un pic cam personal, astfel încât unui antreprenor îi este mai greu să recunoască. Este mai ușor să spui “Nu am bani” decât “Nu mă pricep”. 

Claudiu Vrînceanu: Platforma EuroIMM a lansat Afaceri ca afară, Inițiativa pentru Afaceri la Standarde Europene. Cum credeți voi că implementează antreprenorii europeni un plan de business?

Paul Voicu: Sunt două categorii de Europrenori, în opinia mea: unii sunt asemenea nouă, antreprenorii autohtoni, nu foarte structurați și merg mult pe intuiție. A doua categorie de europrenori este cea care mă sperie,  în sensul bun. Sunt antreprenorii care cunosc perfect toți KPI-ii necesari dezvoltării unui business. Adică am o rețea de 10.000 de locații, ei știu din primele secunde care este potențialul unei locații și știu care este profitabilitatea proiectului. Pe mine mă sperie, legat de planificarea în business, inteligența artificială și cum schimbă regulile jocului în viitor. Cred ca noi, antreprenorii mici, trebuie să luptăm mai repede, să alergăm mai repede. Există piețe ca Marea Britanie, foarte bine puse la punct, unde toți antreprenorii lucrează cu planuri de afaceri. Cu cât piața este mai competitivă, cu atât planul de business are un rol mai mare în performanța firmelor. 

Cristian Onețiu: Îmi este teamă mai mult de antreprenorii care gândesc ca roboții, care se sperie că au venit străinii care produc și vând lucruri mai ieftin. Eu am lucrat și întâlnit, de asemenea, două categorii de antreprenori: 90% dintre ei ne-au întrebat care este planul nostru de business. Dacă noi nu avem niciun plan de business, atunci nu putem fi furnizorii lor de categoria A. Dacă nu avem management de calitate, nu suntem nici măcar de categoria B. Niciun partener european  nu acceptă să lucrezi afară dacă nu implementezi la aceiași parametri cu ei. Dacă tu nu îți faci un plan de afaceri, înseamnă că partenerul străin nu se poate baza pe ține, iar acesta nu știe câte produse trebuie să producă pentru firma ta. Businessurile partenerilor străini sunt planificate, în general, pentru următorii 2-3 ani. Spre exemplu, nouă ni se cer planuri de afaceri pe 5 ani de zile că să lucrăm la standarde internaționale. Noi am fost forțați să lucrăm în mod profesionist. Și cred că intrarea noastră în Uniunea Europeană nu ne forțează suficient, că antreprenori. Noi nu am intrat în relații directe cu parteneri cu care să lucrăm, care să ne spună “Care este planul tău pe 3, 6 luni, 9 luni, 12 luni, pe trei ani?”. În momentul în care vrei să faci afaceri ca afară, trebuie să operezi cu principii de business similare. Noi toți, antreprenorii din România care au reușit să depășească companiile internaționale, adică să avem o cotă de piață mai mare decât multinaționalele, am reușit pentru că am operat la nivel european într-o piață românească. Singura diferență dintre noi este că noi nu ne-am dus încă peste ei, dar ne vom dezvolta. Sunt sigur de asta. Ca să te poți bate cot la cot cu un jucător internațional care vine aici, trebuie să lucrezi la aceleași standarde de afaceri, iar planificarea este un element de bază. Știu companii în care managementul a fost înlocuit nu pentru ca nu și-au făcut targetul, ci pentru că și-au depășit obiectivele cu 7%, dar au fost dați afară pentru că nu au știut să planifice. Acesta este alt nivel și noi nu îl înțelegem. O companie este un mecanism perfect previzibil de obținere de profit. Noi încă nu înțelegem asta pentru că suntem îndrăgostiți de profit și de podusul nostru. 

Când să dezvolți un plan de business structurat  

Silviu Drăgănescu: Mai ales pe zona de startup-uri, cele mai bune planuri de afaceri sunt cele făcute de firme care au minimum 6 luni de activitate, care știu despre ce este vorba. Antreprenorii știu deja despre ce e vorba. Asta nu înseamnă că nu trebuie să faci un plan de business și de la început. Este foarte bine lucrezi cu un plan de afaceri de la început numai că acesta este un instrument care glisează. El poate fi folosit, aplicat și îl modifici pe măsură ce se dezvoltă afacerea și apar alte variabile.

Paul Voicu: Într-un proiect antreprenorial de franciză se folosește planul de afaceri încă de la început. Cel care deține brandul, francizorul, îți dă un guidance, îți descrie structura de costuri și la ce să te aștepți. Iar tu, ca antreprenor, trebuie să localizezi planul de business în funcție de teritoriul în care te afli. La noi, planul de business este util din prima secundă și este o primă condiție ca partenerul să înțeleagă în ce business intră. 

Cristian Onețiu: Ca antreprenor, ai nevoie de foarte puține lucruri la început și nu ești credibil să oferi anumite estimări și presupuneri până nu ai o activitate de business. Ca perioadă de timp, eu cred ca este mai important să definim în ce perioadă a anului trebuie să lucrăm la dezvoltarea planului de business. De exemplu, le recomand clienților, companiilor mele și firmelor din portofoliu, să schimbe momentul și semnificația petrecerii de Crăciun, care înseamnă, de fapt, în accepțiunea generală o întâlnire în care angajații discută că au avut un an greu, că au și este momentul să se bucură cu ocazia finalului de an. Concret, recomand înlocuirea petrecerii de Crăciun cu prezentarea echipei de management pentru anul viitor. Angajații devin astfel implicați, petrecerea de Crăciun define un kick-off meeting despre anul următor. Astfel, mintea oamenilor funcționează în raport cu ce urmează pentru companie încă din luna decembrie. Cea mai bună perioadă să îți dezvolți planul de business este septembrie- decembrie, când poți să îți stabilești trasabilitatea afacerii, poți să îți planifici următorul an cu mult mai mare acuratețe. 

Legat de educația de antreprenorială, cum putem educa tinerii să conștientizeze nevoia unui plan de afaceri și a planificării personale, financiare și de business?

Cristian Onețiu: Cel mai util proiect pentru tânăra generație ar fi să creăm un joc al nostru, un Monopoly făcut cum trebuie, în care oamenii de afaceri să fie implicați, în care educația financiară să fie făcută prin joacă. Nu cred că educația formală funcționează în România, nici la copii, nici la adulți. Rezultatele sunt cele mai bune de fiecare dată când educația se dezvoltă printr-un mastermind, joc ori workshop. Aș face o competiție națională în care ideea se transformă în prototip. Nu e niciodată prea devreme să învățam copiii despre realitatea în care vor intra. Spre exemplu, noi ar trebui să dezvoltăm Inițiativa pentru Afaceri Europene pe segmente de vârstă. 

Silviu Drăgănescu: Ideea principală este să facem, să trecem la treabă. Discutăm mult, facem puțin. Trebuie făcută primă ideea spusă în cadrul acestei dezbateri organizată de Platforma EuroIMM! Personal, mi-ar plăcea să văd un vlog pe antreprenoriat prin care să ajungem la tineri. 

Paul Voicu: În Statele Unite există better business burero, o inițiativă despre cum putem împărtăși cele mai bune practici în afaceri. Oamenii care intră în aceste birouri de afaceri mai bune respectă anumite reguli. În zona de francize, spre exemplu, încercăm să explicăm partenerilor ca noi, românii, avem nevoie de mai multă educație antreprenorială decât dacă am fi în Franța. Cred că este important că tool-urile de planificare să fie incluse în pachet și explicate mai departe. 

Parallax

Vizualizari
2210
Conţinut
Parerea ta despre articol
1.436
Just for testing :

interaction: 0.86

popularity: 0.46

publishing: 2.89

expertise: 0.08

rating: 1.436

Content Marketing
SmileMedia nu ofera doar campanii. Functionam ca un digital newsroom capabil să creeze conținut de orice tip: grafic, text, foto, audio sau video.
Articole publicate : 1, 366
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri