Raluca Abrihan

O fabrică din Cluj produce etichete autoadezive de 20 milioane Euro pe an, după investiţii în tehnologie din fonduri europene. Cum se transformă o astfel de afacere în aproape trei decenii de funcţionare

Thumbnail

Cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive de la noi din ţară se află la Apahida, în județul Cluj. Este o afacere de familie înfiinţată în urmă cu 27 de ani şi care face azi vânzări de peste 20 de milioane de euro. Cum a trecut afacerea soţilor Arnella şi Cristi Nechita Rotta peste perioada în care tehnologiile de producţie erau foarte greu de achiziţionat, mai ales pentru o firmă românească mică şi cum reuşeste azi, tot cu ajutorul tehnologiei să facă etichete pentru branduri din Asia sau Statele Unite.

Sunimprof Rottaprint, companie deţinută de Cristi Nechita-Rotta (director general) și Arnella Nechita-Rotta (director executiv) a fost lansată în 1991, în Apahida, judeţul Cluj – o fabrică de producţie de doar câţiva metri pătraţi şi trei angajaţi.

Majoritatea achizițiilor (utilaje și materie primă) se făcea din export. Una din problemele întâmpinate de mulți antreprenori în anii ’90 consta în faptul că monedele străine se puteau cumpăra doar la licitație, ceea ce putea dura chiar și 3-4 luni, lucru de neimaginat astăzi. Această perioadă de așteptare încurca tot fluxul de producție, ceea ce ne-a dat nu de puține ori planurile peste cap.

Un alt impediment era faptul că nu aveam acces la informație pentru a ști ce utilaje existau pe piață, care sunt tendințele în industrie. Cum se întâmplă și acum, toate utilajele erau achiziționate din afara țării.

Însă acum 27 de ani aveam nevoie de vize pentru a ieși din România, iar furnizorii nu voiau să vină în România și să ne ofere suficiente informații despre un anume utilaj sau să ne învețe cum să îl folosim. Practic, cum se întâmplă acum, să ne evalueze nevoile și să ne dea cea mai bună soluție. Toate aceste lucruri făceau ca partea de research pentru alegerea unui anume utilaj să fie mult mai dificilă - povesteşte Cristi Nechita-Rotta, fondatorul Sunimprof Rottaprint.

În prezent, pe lângă centrul de centrul de producție de la Apahida, firma mai deţine patru centre logistice în România, la Ștefăneștii de Jos, Brașov, Pașcani și Timișoara și două în Europa, la Budapesta (Ungaria) și Karlsruhe (Germania). Operațiunile desfășurate în toate aceste centre logistice sunt de depozitare, ambalare, precum și vânzăre la nivel regional, producția fiind realizată în exclusivitate la Cluj. A livrat produse în 14 țări din Europa, Asia și Statele Unite ale Americii, înregistrând, anul trecut, o cifră de afaceri de 20,2 milioane de euro la nivel de grup. Exporturile au însumat 24% din totalul cifrei de afaceri, iar din cei 800 de clienți ai companiei, ponderea clienților străini este de 15%.

Cele mai solicitate produse din oferta Sunimprof Rottaprint sunt etichetele imprimate și capacele de iaurt, având o pondere de 65% din totalul comenzilor. În topul industriilor care au solicitat serviciile companiei în 2017, industria prelucrătoare conduce clasamentul cu un procent de 69%.

În ceea ce privește sectoarele de activitate, 38% dintre clienți provin din domenii precum fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor, fabricarea produselor din carne (inclusiv carne de pasăre), prelucrarea și conservarea cărnii, producția de băuturi răcoritoare nealcoolice, producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate, fabricarea pâinii, a prăjiturilor și a produselor de patiserie – spun reprezentanţii companiei.

Începând cu 2010, firma a obţinut finanţări de circa 4 milioane euro din fonduri europe, prin politica de coeziune – o primă finanţare de 1,82 milioane lei, din care 924.708 lei nerambursabili, iar în 2011 - o nouă finanţare de 13,87 milioane lei din fonduri europene, din care 6,45 milioane lei nerambursabili, prin Programul Operational Sectorial – Creşterea Competitivităţii Economice.

Am ales să aplelăm la fonduri europene pentru a avea posibilitatea să ne dezvoltăm într-un ritm mai rapid, să putem investi în tehnologie performantă care să ne permită să ne îmbunătățim în mod continuu activitatea – explică Cristi Nechita-Rotta. Şi nu exclude posibilitatea de a mai accesa astfel de investiţii şi în viitor mai ales pentru că provocările pieţei sunt şi ele în continuă schimbare.

Am învățat că trebuie să fim în permanență deschiși la schimbare pentru a putea duce business-ul mai departe. De exemplu, acum, campaniile de promovare sunt mult mai creative și marketerii vin mereu cu idei noi și interesante de a-și promova produsele și serviciile.

Dacă acum 10-15 ani aveam un singur sortiment dintr-un produs, acum avem 7-8 sortimente din același produs, ceea ce înseamnă mai multe reglaje la mașini, un timp de prelucrare al imaginilor mult mai mare, precum și tot fluxul de preluare și prelucrare al comenzii considerabil mai mare. În plus, campaniile de promovare se schimbă la 3-4 luni – explică antreprenorul.

Cum funcţionează fabrica de etichete

Pentru producerea etichetelor autoadezive - pe care le vedem de la sticlele de suc, iaurt, până la produse cosmetice, sau diferite obiecte de uz casni - sunt tehnologii de tipar flexografic, offset, serigrafic, digital, aplicând procedee inovatoare precum embosare cu folii metalizate aplicate la cald sau la rece, elemente de securizare, personalizare cu date variabile, lăcuire texturată și laminare.

Investim constant în tehnologie, fiind conștienți de faptul că fără utilaje de ultimă generație nu putem să ne menținem poziția actuală de lider de piață. Utilajele pe care le folosim sunt produse în țări precum Statele Unite ale Americii, Canada, Elveția, Suedia, Italia, Spania, Danemarca, Polonia, Germania, Franța sau Israel – spun reprezentanţii Sunimprof Rottaprint.

În ceea ce privește pașii de producție a etichetelor, designerii propun diverse variante clientului, iar după ce acesta își dă acordul final, se realizează clișeele fotopolimerice.

După ce sunt setați toți parametrii, se trece la producția propriu-zisă.

Utilajele sunt dotate un sistem de detectare a defectelor de imprimare, care asigură 100% video inspecție și control. Odată imprimate, etichetele sunt ambalate, depozitate și mai apoi livrate către client.

În 2018 vom implementa un nou sistem ERP customizat în domeniul tipografiilor, care ne va permite să îmbunătățim fluxurile interne și să automatizăm unele dintre acestea – a mai adăugat Cristi Nechita-Rotta.

Thumbnail

Citeşte şi:

Parallax

Vizualizari
4671
Conţinut
Parerea ta despre articol

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.

Adauga comentariu
Batt
Ceza
Acesti afaceristi sunt cei care au luat bani de la CARITAS. De asta au avut posibilitatea sa-si achizitioneze utilaje. Imi amintesc ca in acea perioada au venit puhoaie de oameni din tara la Cluj ca sa depuna banii la caritas rezultati din vanzarea de apartamente. Moment in care clujenii se retrageau de la Caritas cei veniti din tara le-au platit lor castigul la sistemul acela piramidal.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri