Adi Iacob, Ovidiu Popica
500 de persoane care vor să înceapă ori să dezvolte o afacere în județele regiunii Nord-Est pot participa la cursuri de antreprenoriat după care pot primi până la 160.000 de lei, nerambursabili, dacă planul lor de afaceri este selectat pentru finanțare.
Programul de formare antreprenorială și oportunitatea de finanțare a planurilor de afaceri sunt oferite prin POCU - Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, unul dintre programele operaționale implementate în Romania prin Politica de Coeziune a Uniunii Europene.
Momentan, am trei idei de afaceri și, până mâine trebuie, să mă hotărăsc la una. Sunt specializat și în bucătărie internațională și m-am gândit la o shaormerie cu specific grecesc.
A doua idee ar fi un lanț de producție pentru produse tradiționale precum dulcețuri, zacuscă, compoturi...A treia idee de afacere ar fi un magazin, un gen de franciză, aici în zona Piatra Neamț cu papuci de copii (n.r. – încălțăminte pentru copii), de calitate.
Stelian (Stelios) Voina, cursant repatriat
Ideea mea de afaceri este să ambalez anumite produse cum ar fi ciocolată caldă, ceaiuri, frape-uri...
Sachilaru Constantin, cursant
Vreau să mă focusez pe business-ul pe care îl am în prezent și pe care vreau să îl dezvolt. Business-ul meu este o afacere de nișă în turism educațional pentru copii.
Ana Popa, antreprenor
Roman Tanasiciuc, Formator
Dacă ar fi să mă uit la cei cu care am interacționat astăzi aș putea spune că au fost participanți care provin dintr-un mediu în care antreprenoriatul este ceva natural, adică familliile din care provin au un business, participanți care au experimentat deja antreprenoriatul pentru că au deja o afacere în care sunt implicați în sensul în care dețin firma sau o dezvoltă alături de partenerul de viață.
Sunt persoane care au lucrat foarte mult în afara țării și au ales să revină în țară să dezvolte aici o afacere cu ajutorul cunoștințelor pe care ei le-au căpătat în afara țării.
Mă bucură pentru că e important să vrei să faci acasă un astfel de lucru.
La fel, sunt participanți care au ales să vină la curs pentru că nu au habar de afaceri, vor, efectiv, să învețe cum să-și facă o afacere și au curajul să spună: ”Vreau să încep ceva nou. E momentul cel mai bun.” Acesta e un lucru important! Deci, practic, nivelul e diferit pentru fiecare dintre participanți.
Ana Popa, antreprenor
În cadrul acestui program avem parte de traineri, de mentori care ne vor ajuta să ne dezvoltăm pe parcursul aplicațiilor practice și aceasta este o oportunitate extraordinară.
Sachilaru Constantin, cursant
Am învățat structura unui business, în mare, ce pași ar trebui urmăriți pentru a face un plan de succes.
Roman Tanasiciuc, Formator
Ce învață la aceste cursuri? Practic, în afară de construirea unui plan de afaceri, cum să culeagă informații și să le așeze într-o formă, voi căuta să aduc în portofoliul lor de competențe soft (n.r. – soft skills) cum anume să abordeze provocările pe care le vor întâlni.
Provocări care pot veni din partea angajaților pe care va trebui să îi aducă în firmă, cum trebuie să analizeze volumul de informații pe care trebuie să îl gestioneze, cum să-și promoveze afacerea – pentru că e important ca o afacere să nu stea pe loc, să fie promovată, cunoscută de viitorii clienți, vom încerca să surprindem mai multe fațete ale unui business astfel încât, atunci când pleacă de aici, planul de afaceri să fie doar o parte din ce vor obține de la cursuri.
Dacă au făcut pasul să ajungă aici, deja au făcut mult din drum deci sunt departe! Contează fiecare informație pe care o acumulează și, ceea ce ne-am propus prin proiect este să facilităm schimbul de informații.
Acum sunt 28 de persoane și fiecare are o idee. Fiecare idee va conta pentru fiecare dintre cei care sunt aici.
În zilele care vor urma, practic, asta vom face: vom lucra pe grupe, grupe care se vor schimba, astfel încât informațiile să circule cât mai mult.
La cursuri, care au loc în perioada ianuarie-noiembrie 2018, se mai pot înscrie antreprenori din județele regiunii de dezvoltare Nord – Est: Neamț, Bacău, Vaslui, Suceava și/sau Botoșani, cu reședința ori domiciliu la oraș sau la țară.
Alte condiții pentru participanți:
”Dacă îndeplinesc aceste condiții, la înscriere, vor da un test rapid de evaluare a potențialului antreprenorial cu 24 de întrebări și un total de 100 de puncte; doar persoanele care obțin minim 60 de puncte pot deveni beneficiari ai acestui proiect.
În timp ce participă la formarea antreprenorială, , fiecare cursant va putea depune pe platforma online a proiectului câte un plan de afaceri și după selecție vor fi finanțate 75 de planuri în ordinea punctajului obtinut”.
Ana Ciobanu, coordonator program, ADR Nord-Est (foto)
Fiecare dintre cei 75 de câștigători va putea face practică la o firmă cu experiență, a cărei activitate economică face parte din aceeași grupă CAEN cu cea aleasă în planul de afaceri.
Stagiul va fi de minim 40 de ore și se va desfășura la sediul social sau, după caz, la punctul de lucru al întreprinderii care organizează practica.
Câștigătorii concursului de planuri de afaceri vor primi consultanță și mentorat pentru:
Noii antreprenori vor fi ajutați să-și înființeze firmele.
Dupa înființarea firmei și semnarea contractului de finanțare, antreprenorii primesc prima tranșă de 75% (120.000 lei) din valoarea totală a finanțării.
Ca să primească banii, firmele nou înființate trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
Pentru a primi tranșa finală (40.000 de lei) , firmele trebuie să facă dovada că în primul an (12 luni) de activitate au obținut venituri, de cel putin 30% din valoarea primei tranșe de finanțare (minim 36.000 de lei).
Pe durata implementării planului de afaceri fiecare beneficiar va avea un cont pe platforma proiectului, accesibil pe baza de nume de utilizator și parolă, unde va raporta progresul implementării planului de afaceri: