Claudiu Zamfir
Firme din toată țara au fost ținta unui număr de aproape 6.000 de controale ANAF într-o singură lună, soldate cu amenzi, confiscări și obligații fiscale suplimentare în valoare totală de aproximativ 90 de milioane de euro, se laudă Ministerul Finanțelor, într-un comunicat recent, în care menționează și domeniile de afaceri în care activează antreprenorii ce trebuie să plătească în plus la Fisc.
Astfel, în luna iunie 2024, pentru „creșterea conformării voluntare la declarare”, au fost comunicate contribuabililor 1.330 notificări, după cum urmează:
De asemenea, ANAF a desfășurat:
În luna iunie 2024, un procentaj de 69,30% din obligațiile fiscale suplimentare urmare acțiunilor de inspecție fiscală au fost stabilite la firme care și-au desfășurat activitatea în următoarele activități din economia națională:
Peste 68% din cuantumul obligațiilor fiscale stabilite suplimentar de organele de inspecție fiscală au fost în contul taxei pe valoarea adăugată. Pornind de la asta, Ministerul Finanțelor se laudă acum că situația „confirmă angajamentul administrației fiscale pentru reducerea decalajului de (la colectarea) TVA”.
Firmele considerate de ANAF ca având „risc fiscal ridicat” sunt supuse acțiunilor de control fiscal, respectiv:
Ministerul Finanțelor se mai laudă acum că a „eficientizat” controalele la firme în primele 6 luni ale anului 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023. Dar ce înseamnă „eficientizarea” controalelor ANAF? Mai multe amenzi date firmelor.
„Vedem o eficientizare reală a activităților de control fiscal și control antifraudă, ce sunt îndreptate față de operatorii economici cu risc fiscal ridicat. (...) Deși la nivel global, în prima jumătate a anului numărul controalelor este similar celui de anul trecut, s-au aplicat mai multe sancțiuni, ceea ce ne arată o creștere a nivelului de eficiență”, a afirmat ministrul Finanțelor, Macel Boloș, citat în comunicatul din 19 iulie 2024.
Mai mult, el se laudă și cu celebrele „e-uri”, care au scos în stradă contabilii și antreprenorii: e-TVA, e-Factura, e-Transport.
„(...) Odată cu instrumentele digitale pe care le calibrăm mai bine de la lună la lună, selecția pentru inspecții fiscale s-a mutat deja în sfera algoritmilor analizei de risc. (...) Cel mai important aspect este că digitalizarea ne permite să protejăm și să respectăm contribuabilii onești, permițându-le să își desfășoare activitatea fără intervenții inutile din partea autorităților fiscale”, mai susține Boloș.
Începând cu 1 iulie 2024, Direcția Generală Antifraudă Fiscală din ANAF s-a apucat de „ample acțiuni de control în trafic”, privind sistemul RO e-Transport.
Într-un comunicat oficial din 5 iulie 2024, Anfifrauda ANAF a precizat că, la aceste controale asupra transporturilor de marfă, vizează deținerea codurilor UIT pentru bunurile care fac obiectul „monitorizării și aplicarea măsurilor de prevenire și combatere a activităților economice ilicite pe timpul transportului bunurilor prevăzute de Legea 296/2023”.
Controalele se fac în apropierea punctelor de trecere a frontierelor, precum și în punctele de control interne amplasate pe principalele căi de comunicație, noduri rutiere, zone de depozitare a bunurilor.
Circa 300 de inspectori antifraudă au fost trimiși la controale, la nivelul României.
Doar în primele 4 zile ale lunii iulie 2024 au fost oprite 6.100 de vehicule. Transportatorilor le-au fost imputate „abateri de la cadrul legal constând în nedeclararea transporturilor de bunuri în Sistemul RO e-Transport sau nedeținerea documentelor de proveniență a bunurilor pe timpul transportului”.
Doar în primele 4 zile de controale e-Transport oamenii s-au trezit cu sancțiuni totale de peste 20,48 milioane lei, constând în amenzi, confiscări și alte implicații fiscale.
„Acțiunile de control vor continua în perioada următoare, având ca principal scop creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat și întărirea capacității de urmărire şi colectare a sumelor datorate bugetului de stat în cazul transporturilor de bunuri, precum și asigurarea unor condiții de concurență şi echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor şi pentru combaterea creșterii inegalităților, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credință, care se conformează regulilor fiscale” - a precizat Antifrauda ANAF.