VIDEO-interviu cu un lider al consultanților pentru fonduri UE: Canibalizarea Start-Up Plus cu Start-Up Nation și a banilor europeni cu cei din buget - Bani europeni - StartupCafe.ro
Claudiu Zamfir

VIDEO-interviu cu un lider al consultanților pentru fonduri UE: Canibalizarea Start-Up Plus cu Start-Up Nation și a banilor europeni cu cei din buget

Thumbnail

Programe de investiții finanțate din bugetul de stat „canibalizează” parțial programele pe fonduri europene și îngreunează absorbția de fonduri europene, consideră Marian Dobrilă, membru al Consiliului de Administrație al Asociației Cpnsultanților din România pentru Fonduri Europene (ACRAFE). Într-un video-interviu acordat StartupCafe.ro, el a dat și câteva sfaturi antreprenorilor români care ar putea profita de o nouă oportunitate de finanțare în perioada următoare.

Video: Alexandru Rădulescu

StartupCafe.ro: În acest moment avem absorbție efectivă de 13,29% la fondurile europene structurale și de investiții (FESI) alocate României din bugetul multianul al UE 2014-2020. Acestea sunt acele fonduri care se acordă pe bază de proiecte, pe cheltuieli eligibile corect efectuate, în infrastructură, agricultură, formare profesională, afaceri IMM etc. Ce se întâmplă, mai avem până la sfârșitul anului 2023 să luăm restul fondurilor europene, sunt în total 30 de miliarde de euro, fonduri strcturale și de invesriții, din care aproape 23 de miliarde de euro numai pe Politica de Coeziune?

Marian Dobrilă: Românii subestimează complet ceea ce ar putea face în 10 ani și supraestimează ceea ce ar putea face în 5 ani. Suntem după 5 ani de fonduri europene, când am absorbit să spunem 10% din fonduri și cauza este simplă: se repetă scenariul din 2007-2013, când 2 ani România a făcut doar programare și a rezolvat problemele teoretice legate de fonduri, 2 ani a durat lansarea de sesiuni de depunere de proiecte și evaluarea proiectelor și iată că anul 2018 este un an al contractării proiectelor. Un an durează în medie să contractezi un proiect pe fonduri europene în România.

StartupCafe.ro: De ce nu am învățat din experiența perioadei de programare anterioare, suntem membri ai UE de 11 ani, nu s-a mai reglat sistemul nostru? Mai ales că sunt și proiecte reetapizate, fazate, adică erau începute în perioada de programare trecută și Comisia Europeană ne dă voie să le terminăm din noul buget UE.

Marian Dobrilă: Da, cu excepția agriculturii, cea mai mare parte a absorbției provine de la proiectele începute în perioada de programare 2007-13. Unele lucruri au mers mai bine, altele au mers mai prost. Aparatul birocratic al României nu și-a crescut capacitatea de a gestiona aceste fonduri europene. Chiar dacă au existat majorări de salarii în sistem, care au făcut din funcționarii care se ocupă de fonduri niște privilegiați ai sistemului chiar dacă aveau experiență mai mare acești oameni, nu a existat o creștere a capacității de programare - din nou am pierdut 2 ani cu programarea, nu a existat externalizarea unor funcții-cheie ca evaluarea sau dacă a existat s-a făcut într-un timp foarte lung. Unele lucruri din trecut, schimbându-se de multe ori puterea politică, au fost lăsate la latitudinea funcționarilor, dar funcționarii nu au o viziune, nu au capacitatea de a împinge lucrurile și suntem la situația anului 2011, când aveam exact același discurs. Eu cred că vom avea timp să absorbim fondurile, dar cred că ne vom afla cu un scenariu destul de similar cu al perioadei trecute, când numai cu sabia deasupra capului, cu amenținarea dezangajaărilor și a sfârșitului perioadei și a piederii banilor se vor mișca lucrurile.

StartupCafe.ro: Dar spuneai despre funcționari, le-au crescut salariile, sunt salarii mai bune decât au oamenii din mediul privat. Cum vezi lucrurile astea, din firma ta de consultanță privată nu-ți pleacă oamenii la stat?

Marian Dobrilă: Sunt multe cazuri când oamenii cei ma buni din firmele de consultanță pleacă la stat, deja a ajuns un dezechilibru major între salariazarea publică și salariazarea privată. Eu am susținut ani întregi să fie actualizat nivelul salarizării din sistemul public, dar el nu a fost însoțit de o creștere a motivației oamenilor să facă treabă. Adică dacă ar fi să urmărim creșterea salariilor, ar trebui să regăsim și o creștere a capacității instituționale, a motivației oamenilor să facă treabă și a ritmului de absorbție și a calității proiectelor. Astăzi nu există, poate că impactul e întârziat, poate lucrurile se vor vedea în viitor, dar, din contră, observ și un fenomen invers, funcționarii sunt din ce în ce mai precauți, mai reticenți, oamenii care trebuie să semneze, să ia decizii. Dacă odată vorbeam de eliminarea birocrației, s-au eliminat unele procese birocratice, s-au simplificat, dar mentalitatea oamenilor a involuat. Adică a dus la o birocrație mai aprigă decât a fost acum 7 ani. Oamenii se protejează și mai mult, se acoperă și mai mult cu hârtii și asistăm din ce în ce mai mult la plata celor cinstiți în contul relelor făcute de cei necinstiți.

StartupCafe.ro: Adică suferă toată lumea pentru câțiva bandiți care au făcut nenorociri...

Marian Dobrilă: Pentru un bandit se creează o regulă care se aplică tuturor și în mentalitatea funcționarului este ca a doua oară să nu fie expus, să mai ceară o hârtie. Uneori hârtiile sunt cerute de formă dar aceste lucruri, deși par nesemnificative, neimportante, ele împiedică și duc la ani și ani de durată de implementare a unui proiect care s-ar putea face mult mai repede.

Thumbnail
Absorbția fondurilor UE în perioada 2014-3 august 2018

StartupCafe.ro: Hai să luăm programele... Avem Programul Operațional Regional, foarte atractiv pentru antreprenorii români, avem aici linia de finanțare 2.1 A - microîntreprinderi, cu cei 200.000 de euro pentru o firmă, avem și 2.2 pentru IMM-uri. Cum merg aceste proiecte în România, pentru că ele s-au lansat, cum este implementarea?

Marian Dobrilă: Sunt niște finanțări foarte bune, au fost depuse extrem de multe proiecte în anul care a trecut, la nivel de țară, cu siguranță, s-a depășit mia de proiecte, poate chiar la 2.000. Dar aceste proiecte au fost întârziate extrem de mult în fazele de avaluarea și mai ales contractare. Contractarea înseamnă de când e proiectul aprobat până omul semnează contractul de finanțare și se poate apuca de treabă, dar în loc să dureze o lună, acest proces a devenit o tergiversare cruntă, durează un an. De exemplu, la Ministerul Dezvoltării, echipa de contractare e aceeași tot timpul. Și când ai 1000 de contracte, și când ai 100. Anul acesta, și mai rău, contractele pe POR s-au suprapus pe cele din Programul Național de Dezvoltare Locală, care e mai agreat de toată lumea.

StartupCafe.ro: PNDL-ul acesta este pe fonduri de la bugetul de stat, făcut de Guvern, care practic canibaliează POR pe fonduri europene.

Marian Dobrilă: Dacă vorbim de beneficiari publici, putem spune că aceștia sunt mai interesați de acest PNDL și apoi de POR. Nu zic că complet și-au pierdut interesul pentru POR, dar prioritare au fost acele proiecte și au blocat și pe cele mici care s-au nimerit să fie în același timp. Și beneficiarii care au avut o idee astăzi într-un an au primit răspuns că li s-a aprobat proiectul, într-un alt an au fost ținuți în șah cu solicitări de clarificare până să semneze contractul de finanțare.

StartupCafe.ro: În loc să ia bani europeni prin POR, primarii s-au dus să ia bani de la Guvern prin PNDR.

Marian Dobrilă: Sunt parțial de acord cu această afirmație, ei vor lua bani și prin POR, dar au considerat prioritari acești bani din PNDL. Au depus proiect proiecte și pe programul regional, dar majoritatea resurselor le-au investit la PNDL. Revenind la proiectele pentru antreprenori, 2.1 și 2.2 abia acum intră la implementare, abia anul acesta vor genera primele sume care vor fi trimise la Comisie - adică ei mai întâi cheltuie și apoi se rambursează și anul viitor ne așteptăm să fie 100-150 de milioane de euro, absorbție din proiectele pentru 2.1A și 2.2, inclusiv o promisiune a autorităților să mai lanseze încă cel puțin 100 de milioane de euro pe aceste axe.

StartupCafe.ro: Asta e o știre pe care ne-o dai, pentru că noi știam că gata, a fost depunere 6 luni și s-au epuizat banii și din informațiile tale se mai pregătesc 100 de milioane?

Marian Dobrilă: Am fost anunțat la ultimul comitet de monitorzare, există anticipația că în septembrie va fi un nou ghid al solicitantului, suma nu e mare la nivel de țară, 100 de milioane de euro, dar mergând pe o supracontractare de 200%, ceea ce e un lucru bun pe care autoritățile le-au făcut, că nu au mai inventat listele de rezervă care să stea cu anii și să se prindă prea târziu că proiectele nu se implementează în totalitate. Deci această sută de milioane va fi un nou val de proiecte care să se implementeze în 2020-2021. Aceste fonduri sunt mici, dar nu așa de mici, pentru că față de nivelul proiectelor de 40.000 de euro, aici vorbim de proiecte a căror medie este de 500-600 de mii de euro, cu impact puternic la nivel local și regional, vorbim de clasa de antreprenori matură, care poate genera în economie acea masă critică, cu puterea de a ridica o ramură de industrie, de servicii.

StartupCafe.ro: Totuși, POR are absorbție de 0,87%. De ce așa de slab, pentru că pe bugetul precedent acest program regional a avut peste 90%, spre 100%?

Marian Dobrilă: Dacă urmărim tiparul de absorbție de anii trecuți, majoritatea, 80% din absorbția fondurilor europene, a fost făcută din anii 2014 și ulterior, prin priectele fazate. E ca și cum ai construi o casă, acum se construiește fundația, tu nu vezi nimic, dar sunt mii de proiecte deja aprobate. Acele proiecte nu vor genera imediat absorbție de la Comisie, mai durează 2 ani de când aprobi un proiect. Până îl contractezi, până își face achizițiile, până intră pe șantiere și din păcate anii de absorbție vor fi ultimii ani ai orizontului de programare, dacă lucrurile merg în continuare la fel de greu.

StartupCafe.ro: Programul de Competitivitate ar trebui să fie foarte bine primit de antreprenori, pentru că aici avem fondurile europene pentru IT și pentru cercetare-dezvoltare. Tot acest program, POC 2014-2020, are 9,2% absorbție efectivă. Cum a mers acesta?

Marian Dobrilă: Aici ai cercetarea cu 2 ramuri: beneficiari publici și privați. În 2015, cercetarea era cel mai avansat program din țară cu privire la lansarea proiectelor. De atunci a suferit un recul incredibil, din 2015 până acum nu s-au mai lansat sesiuni, abia anul acesta a mai fost una lansată, din câte știu eu, deci 3 ani de blocaj pe sesiuni noi.  Și au mai fost din proiectele vechi. Toate au fost întârziate la contractare, plățile întârziate. Dacă în 2015 cineva a venit cu un plan, el s-a trezit că abia în 3 ani începe efectiv implementarea proiectului și în alți 2-3 ani poate pune în practică ceea ce a gândit. În cercetare acest timp nu există.

StartupCafe.ro: Păi eu dacă am o idee de ultim moment, o descoperire și vreau să iau bani, îi cer în 2015 și îi primesc după 3 ani? S-a dus.

Marian Dobrilă: În 3 ani îi primești, dar punerea în practică durează încă 3 ani și în afară de asta Comisia Europeană, când a dat României bani, a spus: Prea puțini bani se duc pe transfer tehnologic, adică idei care pleacă din laborator în piață. Din laborator în piață sunt 10 pași pe scara TRL - technology readiness level, iar noi cu ideile noastre ajungem la nivelurile 3-4. Adică lipsesc pașii de prototip, testare industrială, de testare a pieței, de standardizare, de ambalare și de mers în piață cu produsul. Și în continuare situația asta la noi nu a evoluat, banii pe cercetare, puțini câți au fost, nu s-au dus pe cercetare aplicată. S-au dus pe cercetare teoertică, unde suntem buni, dar nu este de ajuns. Toate proiectele mari de cercetare ale țării, de la cele majore până la cele pe privați, sunt în stare de incertitudine și întârzieri, iar rezultatele în practică se văd aproape de zero. E nesemnificativ la potențialul acesta de 1 miliard de euro pe care să-l investești. Ar trebui să creezi industrii, ramuri, ca în următorii 3 ani să aducă ceva economiei ca întreg. Nu s-a întâmplat.

Pe ramura de IT a POC sunt banii pentru beneficiari privați și banii pentru beneficiari publici. După mine, banii pentru publici sunt o gaură neagră. Sunt așa de întârziați și nu știu ce se întâmplă cu ei, s-au mai lansat mici sesiuni pentru tehnologii de internet broadband. Deja noi discutăm după 5 ani de ghiduri de big data și cloud. Aceste proiecte majore probabil nu vor putea fi implementate până în 2023, decât parțial poate să le re-etapizăm. Pe public, din punctul meu de vedere, lucrurile au mers rău.

Pe privat, a existat un calup de proiecte care s-au depus parcă în 2016, care erau proiecte inovatoare, proiecte de IT combinate cu cercetare. Din păcate, acestea au fost ținute 1 an la evaluare timp în care sectorul IT-ului deja s-a mișcat. Și oamenii au fost nevoiți să-și adapteze din mers proiectele, dar acolo vestea bună este că multe proiecte sunt în implementare. Asta înseamnă că acolo ceva s-a mișcat, sunt antrepenori care și-au gândit strategia de afaceri.

De mult timp, de 6-7 luni, s-a promis o nouă alocare de bani, a fost și un ghid în consultare, dar nu s-a materializat.  Ar fi o sesiune de priecte bună, un domeniu efervescent, unde România are capital uman și de unde ies lucruri bune. Acolo e urgent să punem bani, pentru că scoatem bani.

StartupCafe.ro: La Programul de Captal Uman, POCU, avem câteva finanțări atractive pentru antreprenorii debutanți: România Start Up Plus și Diaspora Start-Up și pe anul trecut a fost finanțarea de 500 de milioane de lei pentru Start-Up Nation. Deci sunt linii de finanțare foarte bune care ar trebui să aducă o schimbare în societatea românească și să antreneze bani și firme, afaceri, locuri de muncă. Totuși, acest POCU are în acest moment 0,41% absorbție, deci e cel mai slab program ca deconturi de la CE în baza cheltuielilor efectuate în România. Ce se petrece aici?

Marian Dobrilă: Noi am avut mereu probleme pe resurse umane, cu concepția programelor, concepția e învechită. Acești 500 de milioane de euro au fost oarecum un succes din punctul de vedere al conceptului.  În proporție foarte mare, 60%, se vor duce sub formă de granturi către noii antreprenori. Ne așteptăm ca aici să fie câteva afaceri ca în termen de 3 ani să se dezvolte și acest program să genereze absorbție pe anii care vor urma. Aceste programe sunt gândite cu bani mai puțini la început și pe măsură ce vin granturile absorbția să crească. Anul acesta probabil vom vedea primele rezultate. În afară de acești bani, sincer nu știu dacă mai e altceva care mai merge pe acest program POCU, pentru că mai sunt miliarde de euro pentru care lucrurile merg extrem de greu. De restul nu știu nimic, merge foarte greu, a fost prost gestionat de toată lumea și din păcate ne lipsesc exemplele bune pe acest program.

StartupCafe.ro: Marian, ce ai auzit în piață, la colegii tăi care au făcut consultanță pe POCU? Cei cu Start-Up Plus sau cu Diaspora Start-Up au reușit să atragă grupul-țintă, adică antreprenorii aspiranți?

Marian Dobrilă: Un grup-țintă care să aibă succes va fi greu de atras. Deocamdată e greu să găsești și oamenii care să treacă prin tot acest proces de proiect și mai e și dezavantajul că se suprapun ca timp de implemengtare cu Start-Up Nation, pe bani naționali. Există o canibalizare a grupului-țintă cu mici condiții care sunt diferențiate de la un program la altul, dar e luptă pe acest segment-țintă. Sigur că se găsesc oameni care să vrea să ia granturi. Problema e dacă ei au capacitatea ca după un trainng să poată face ceva care să producă rezultate și pentru program în sine.

StartupCafe.ro: Ei intră anul acesta în program și abia după 2 ani ajung să ia granturile.

Marian Dobrilă: Cu totul, da. Și mai sunt 3 ani de funcținare a afacerilor, să vedem dacă acele afaceri vor produce ceva pentru economie. Câte vor eșua, câte vor rămâne? Optimist fiind, mă aștept că vor rămâne sute poate o mie de inițiative care să creeze la nivel micro niște exemple de succes.

StartupCafe.ro: Bine ai spus experiment, pentru că noi nu știm cine sunt acești beneficiari, sunt mii de oameni care au toți puterea, dorința și determinarea de a duce un business la funcționare și profit pe piață?

Marian Dobrilă: Eu cred că sunt niște experimente bune. În contextul țării noastre, avem nevoie de această pătură socială, de oameni care să vrea să devină antreprenori și să fie ajutați. Sunt experimente riscante pentru că majoritatea sunt finanțați 100%, nu au un capital de pornire, dar trebuie să fim realiști: aici suntem ca țară, această pătură de oameni are nevoie să fie sprijiniți 100% cu consiliere, cursuri, să fie luați de la zero să facă acest pas.

StartupCafe.ro: Cel mai mare program este cel de infrastructură mare (POIM), prin care UE ne pune la dispoziție 9,2 miliarde de euro pentru autostrăzi, infrastructuri de apă și canal, gestionarea deșeurilor, de care o societate are nevoie ca de aer, pentru că altfel nu se așază nicio firmă acolo. Nici acest program nu merge foarte bine, dar totuși mai bine decât altele, pentru că avem 11% rată de absorbție. Dar acești bani nu sunt mai degrabă din vechile proiecte, fazate?

Marian Dobrilă: Am impresia și cred că multe dintre proiectele fazate și-au produs deja absorbția. Dar aici problema de fond nu e neaparat nivelul absorbției, care acum, deși arată dezastruos, nu spune mare lucru despre momentul în care ne aflăm noi cu fondurile. La proiectele de infrastructură mare România încă nu are capacitate instituțională la nivelul instituțiilor care implementează proiectul. Adică sunt instituții cum sunt Compania de autostrăzi, CFR, Metrorex, care au proiecte de zeci, sute de milioane de euro, iar oamenii lor de proiecte au capacitate foarte mică de a dezvolta, iar legislația noastră de achiziții, de avize e atât de greoaie  pentru proiecte mari, nu avem o integrare a legislației, ci avem fragmentare, avem lupte între autorități, legile se mai bat cap în cap. Cei de la Mediu nu vor să avizeze pentru că nu vor... Și azi ne aflăm în fața unei dezvoltări destrul de șchioape, ne aflm în fața proverbului potrivit căruia dacă nu ne-au ajuns 30 de ani, sperăm ca în următorii 30 să avem câteva autostrăzi întregi. Lucrurile merg înainte, dar nu au pornit bine, nu sunt lucruri învățate din trecut. La proiectele mari, trebuie să existe o voință politică pentru implementarea lor. Deja când oprești o autostradă într-un conflict interinstituțional,când lași 7 km în mijlocul unei investiții de 2 miliarde de euro să-ți fragmenteze și să nu poată fi folosită, deja vorbim de o problemă la nivelul cel mai înalt.

StartupCafe.ro: E rea-voință aici și corupție, altfel nu se poate explica.

Marian Dobrilă: Eu cred că e mai mult, e incompetență crasă, la nivelul cel mai înalt de gestiune de proiecte. La Guvern trebuie să fie o mână forte pe proiecte, de lângă prim-ministru și care să rezvolve toate problemele din marile proiecte ale țării. Avem 100, nu mii.

StartupCafe.ro: Avem un ministru al Fondurilor Europene, doamna Rovana Plumb. De ce nu intervine de la caz la caz să elimine blocajele?

Marian Dobrilă: Din păcate, ce mi se pare mie, din exterior, e că guvernul are astăzi alte priorități decât marile proiecte ale țării. Nu cunosc activitatea ministrului Fondurilor Europene, a existat și o volatilitate pe această poziție, când a fost minister, când a fost departament la Ministerul Dezvoltării... E altă listă de priorități în ședințele de guvern. Au fost ani mai buni, 2014-2015, când tot presați că  urmau dezangajări de fonduri, guvernul s-a mobilizat la cel mai înalt nivel. Dacă vorbim de o autostradă, nu vorbim de un departament de la un minister, că nu acela va rezolva lucrurile. Cred că dacă la nivelul proiectelor mici putem vorbi de orice, la nivelul proiectelor mari putem vorbi de lipsă de voință politică și de prioritizare pentru că altfel singure nu se vor face.

Thumbnail
Cât a luat și cât a dat România la bugetul UE

StartupCafe.ro: Spre comparație, hai să ne uităm și la ce s-a făcut bine. Tot în Politica de coeziune, avem programul Inițiativa pentru IMM, care are absorbție de 83%. Dar din acest program, de 100 de milioane de euro, au plecat bani la bănci care dau credite cu garanții publice pentru IMM-uri. De ce nu se face ceva de genul acesta și la celelalte programe europene, să implice mai mult mediul privat?

Marian Dobrilă: Acest experiment a fost făcut cu succes în 2007-2013. Nu se poate compara un organism intermediar externalizat, care funcționează după regulile unui privat, cu unul public. Acești bani au fost absorbiți aproape instantaneu. Acest nivel de 83% vine într-un context în care acum un an și jumătate avea absorbție zero. Deci externalizarea implementării programelor a fost absentă din strategia acestui guvern, s-a făcut pe bucățele adică s-a dat evaluarea pe un tip de proiecte, greu, cu licitații, cu aproape un an de întârziere, dar nu s-a făcut la nivel de strategie. Există privați, bănci, consultanți, consorții care pot face treaba statului, plătiți fiind, dar în condiții mai bune și mai rapid.

StartupCafe.ro: Marian, în încheiere, te-aș ruga să dai câteva sfaturi antreprenorilor care ne privesc cum să facem să ia antreprenorii acești bani europeni?

Marian Dobrilă: În primul rând cred că antreprenorii ar trebui să știe că aceasă sesiune care urmează pe POR 2.1 A și 2.2. este o sesiune bună, care trebuie urmărită. Cred că nu va mai fi replicată sau că nu vor mai fi alți bani de tipul acesta încă ani buni. Adică cei care au un plan și se bazează pe aceste fonduri ar trebui să se pregătească efectiv. Aici sunt condiții cu privire la situațiile financiare. Trebuie să se pregătească din timp cu privire la ceea ce li se cere și să se pregătească pentru acest tip de proiecte.

StartupCafe.ro: Și să se înarmeze și ei cu lichidități dinainte, că vin târziu banii.

Marian Dobrilă: Deocamdată cea mai mare problemă nu e la decontare, pentru că sunt mecanisme în care statul îți plătește direct furnizorul. Într-adevăr, antreprenorul trebuie să aibă deoparte cota sa, trebuie să pregătească niște bani, să discute cu o bancă să-și facă din timp socoteala, să nu aștepte după ce i se aprobă proiectul. Dacă are un poiect bun, care poate aștepta 2 ani ca implementare, să aibă o prognoză corectă a implementării investiției, bani ca să-și susțină propria cotă plus ceva în plus de rulat în proiect și să-și calculeze foarte atent pentru că orice grant are un cost suplimentar față de ceea ce se vede. Pe lângă faptul că statul îți dă 70%, 90%, mai există un cost care ține de procedură, de birocrație, de întârzieri, de licitații, de negocieri cu furnozorii care sunt mult mai flexibile în privat decât pe banul public. Acest cost ascuns al grantului de multe ori este de 10-15% din grant pe care nimeni nu-l ia în calcul și se trezește cu cheltuieli neeligibile care îi dau peste cap businessul.

StartupCafe.ro: Și să-și ia un consultant bun, pentru că unii antreprenori cred că pot lua fonduri fără un consultant care să le scrie proiectul și să îl urmărească.

Marian Dobrilă: Statul oferă bani pentru consultanță, deci efortul lor este unul mic. Din statistici, eu cred că au fost prea puțini beneficiari care au mers fără consultant. Nu că nu s-ar putea, dar nu are sens să înveți meseria altuia. Dar se pot cunoaște consultanții după proiectele pe care le-au implementat. Consultantul e o resursă esențială când pornești la drum pentru un grant, pentru că consultanța însemană nu doar scrierea unui proiect, ci și a gândi bine proiectul, a te sfătui să nu faci proiectul sau a valida conceptul de proiect, a scrie un proiect care să se poată implementa nu doar aproba, a atrage toți banii și a te susține și pe perioada de monitorizare când tu trebuie să furnizezi informații, să atingi indicatori, să explici dacă nu-i atingi. Antreprenorul e bine să aibă în vedere tot acest ciclu când negociază cu consultantul să nu mai contracteze bucăți, să nu mai accepte servicii incomplete. 

Parerea ta despre articol
Vizualizari
6151

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.

Conţinut
Adauga comentariu