Noi fonduri europene de aproape 24 de milioane Euro pentru proiecte IT de Big Data și Open Data
Claudiu Zamfir

Noi fonduri europene de aproape 24 de milioane Euro pentru proiecte IT de Big Data și Open Data

Thumbnail

Statul pregătește o nouă linie de finanțare de aproape 24 de milioane de euro din fonduri europene, pentru infrastructurile de Big Data și Open Data publice privind diversele evidențe cu cetățenii sau firmele din România. Banii sunt asigurați din Fondul European de Dezvoltare Regională, parte a Politicii de coeziune a Uniunii Europene, și reprezintă o oportunitate pentru firme IT care pot fi contractate pentru diferite servicii, în urma unor proceduri de achiziții publice în proiecte.

Ministerul Fondurilor Europene (Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Competitivitate - POC) și Organismul Intermediar pentru Societatea Informațională (din subordinea Ministerului Comunicațiilor) au scos joi în dezbatere publică un nou Ghid al solicitantului pentru un apel de proiecte finanțat cu aproape 24 de milioane de euro din fonduri europene.

Proiectul de ghid al solicitantului este aferent Acţiunii 2.3.1. Consolidarea și asigurarea interoperabilității sistemelor informatice dedicate serviciilor de e‐guvernare tip 2.0 centrate pe evenimente din viața cetățenilor și întreprinderilor, dezvoltarea cloud computing guvernamental și a comunicării media sociale, a Open Data şi Big Data – SECȚIUNEA E-GUVERNARE ȘI OPEN DATA - Axa prioritară 2 - Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă.

După terminarea consultării publice, după 9 august, MFE va stabili ghidul final și apoi va deschide oficial apelul de proiecte în sistemul electronic MySMIS 2014.

Solicitanții de fonduri europene, care vor derula proiectele, sunt instituții de stat:

1. Autorităţi/instituţii publice centrale sau structuri publice ale acestora cu personalitate juridică proprie care:

  • gestionează / coordonează servicii publice ce vizează evenimente de viaţă predefinite sau contribuie la dezvoltarea evenimentelor de viaţă,
  • gestionează / coordonează /asigură servicii sau acţiuni cu privire la susţinerea activităţilor legate de evenimentele de viaţă.

2. Parteneriate între cei menţionati mai sus.

Banii sunt disponibili pentru toată țara. În București-Ilfov, proiectele vor primi 80% bani europeni și 20% de la bugetul de stat, iar ăn restul țării, 85% de la UE și 15% de la buget.

Cu acești bani ar urma să fie realizate sisteme informatice de Big Data, Open Data, e-guvernare pentru serviciile publice de evidențe în așa-numitele evenimente de viață pentru populație și firme.

De exemplu, până acum au fost deschise deja apeluri pentru evenimente de viață ca:  
- stare civilă (naștere, căsătorie, divorț, deces).

- activitatea agenților economici:

  • începerea unei afaceri;
  • verificare disponibilitate și rezervare denumire firmă / emblemă;
  • asistență și redactare documente constitutive;
  • înființare persoană juridică;
  • înregistrare persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale; modificări persoane juridice;
  • modificări PFA/ întreprinderi individuale / întreprinderi familiale,
  • etc.

- drepturi și responsabilități cetățenești (eliberarea actelor de identitate, obținerea unui pașaport, obținerea permisului de conducere auto, înregistrarea unui autovehicul).

Serviciile publice aferente evenimentelor de viață, presupun atingerea unui anumit grad de sofisticare, imposibil de realizat în lipsa identificării electronice - interacţiune bidirecţională:

  • posibilitatea de a transmite online formulare completate;
  • tranzacţii electronice complete, inclusiv livrarea şi/sau plata;
  • personalizarea şi pro-activitatea).

Instituţiile/autorităţile administraţiei publice trebuie să garanteze cetățenilor respectarea caracterului privat, precum și a confidențialității, a autenticității, a integrității și a nerepudierii informațiilor furnizate de cetățeni și societăți.

La rândul lor, Cetățenilor și firmelor trebuie să li se ofere certitudinea că interacțiunea lor cu autoritățile publice este sigură și că are loc într-un mediu de încredere.

Intervențiile Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 (POC) finanțate în cadrul acestui apel includ:

- Secțiunea E-guvernare - Intervențiile în cadrul POC vor viza întreg necesarul de infrastructură pentru crearea și activarea de servicii e-guvernare la nivel IV de sofisticare, aferente evenimentelor de viață nefinanțate  până în prezent.

Secțiunea Open data:

  • Colectarea si integrarea  într-o singură platformă la nivel naţional a datelor deschise furnizate  in timp real de instituţiile publice;
  • Dezvoltarea la nivel naţional a unui sistem electronic şi/sau fizic - de colectare a datelor relevante din diverse surse ( precum senzori, institutii, persoane, rapoarte, sinteze, arhive, etc )

Proiectele de Open Data vor avea ca suport serviciile Cloudului Guvernamental.

Proiectele pe care statul le va realiza prin acest call vor constitui o oportunitate și pentru firmele IT furnizoare de echipamente și servicii, în urma unor proceduri de achiziții publice. Nu vor fi însă permise achiziţii în regim de leasing și nici de echipamente second-hand.

Ghidul Solicitantului POC 12 Iulie 2018 by Claudiu on Scribd

Spre comparație, un proiect asemănător urmează să fie realizat de Ministerul Afacerilor Interne, ca solicitant. În 26 iunie 2018, MAI a semnat cu MFE un contract de finanțare pentru proiectul "Sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă- SIIEASC”, care beneficiază de fonduri nerambursabile de aproape 185 de milioane de lei, asigurați în caea mai mare mare din Politica de coeziune a Uniunii Europene, prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

Proiectul de 185 milioane lei va fi derulat pe durata a 36 luni și are ca obiectiv informatizarea activităților aferente actelor de stare civilă (naștere, căsătorie, divorț, deces) și a serviciilor complementare.

Cetățenii ar urma astfel să poată accesa online informații referitoare la proceduri și formulare. Tot online vor putea descărca și încărca formulare, vor putea plati taxele aferente, se vor putea programa pentru accesarea serviciilor sau vor beneficia de sprijin tehnic -susține MFE.

Alte rezultate așteptate: copierea pe suport digital a documentelor de stare civilă emise în ultimii 100 ani, stocarea electronică a circa 75 milioane documente digitizate, precum și transferul de extrase de stare civilă (în format electronic, semnate cu semnatura calificată) între structurile administrației publice locale și centrale.

De asemenea, vor fi eliminate dublările informaționale existente între sistemele locale și centrale care prelucrează informații de stare civilă - mai promite MFE.

Vizualizari
1670
Conţinut
Parerea ta despre articol

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.

Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings