Cine poate fi şofer Uber şi Bolt, ce riscă şoferii şi ce se schimbă dacă se adoptă OUG pentru transport alternativ
Raluca Abrihan

Cine poate fi şofer Uber şi Bolt, ce riscă şoferii şi ce se schimbă dacă se adoptă OUG pentru transport alternativ

Thumbnail

Companiile de ridesharing precum Uber şi Bolt sunt în căutare de şoferi, potrivit anunţurilor de pe site-urile lor şi de pe alte site-uri de recrutare. Ce condiţii trebuie să îndeplinească, în prezent, cei care vor să devină şoferi parteneri Uber şi Bolt, ce riscă potrivit legislaţiei în vigoare şi ce s-ar schimba dacă Guvernul ar adopta ordonanţa pentru transportul alternativ.

În anunţurile de recrutare de pe site-urile companiilor de ridesharing Uber şi Bolt, în prezent, unui şofer partener i se cer următoarele:

  • o adresă de e-mail și un smartphone
  • şoferul trebuie să se înregistreze online pe site-urile celor două companii

Documente necesare:

-Permis de conducere (obținut de minimum 1 an)

-Carte de identitate

-Cazier judiciar fără înscrisuri

-Cazier auto

-O fotografie de profil pentru șofer

  • şoferul are nevoie de o firmă (PFA sau SRL) înregistrată în scopuri TVA sau poate înregistra printr-o flotă parteneră independentă.

Înregistrarea firmei în scopuri TVA poate să dureze între o săptămână și trei săptămâni. Însă, foarte multe anunţuri de pe site-urile de jouburi arată că doritorii pot să devină şofer Uber sau Bolt prin intermediul unor firme (SRL) partenere, doar că acestea percep comisioane în plus din banii pe care îi face fiecare şofer, de aproximativ 9-10%, plus taxe de contabilitate, sau mai sunt anunţuri prin care aceste firme partenere angajează şoferi cu contract de muncă.

Din sumele încasate de şoferi companiile de ridesharin reţin un comision de circa 25%.

În prezent, sunt circa 20.000 de şoferi care au o sursă de venit din prestarea acestor servicii, potrivit datelor Asociației Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă cele două companiile Uber, Bolt şi Clever.

Însă, potrivit noii legislaţii intrate în vigoare la mijlocul lunii mai, toţi aceşti şoferi riscă amenzi de la 1.000 lei, la 5.000 lei şi să rămână fără plăcuţele de înmatriculare dacă sunt prinşi că transportă persoane contra cost. Până la intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă, care modifică legea taximetriei (38/2003), poliţiştii puteau să îi sancţineze pe şoferii care transportau persoane contra cost fără să aibă autorizaţiile şi documentele necesare doar dacă îi prindeau făcând asta în mod repetat. Însă, noua lege elimină sintagma "în mod repetat", drept urmare şoferii pot fi sancţionaţi încă de la prima abatere fără ca poliţistul să fie nevoit să demonstreze caracterul repetitiv al acţiunii.

Pentru a putea transporta legal, contra-cost persoane, şoferii au nevoie de autorizaţie de taxi (licenţă). Acestea sunt date de Primăria Municipiului Bucureşti, în fiecare an, într-un număr limitat.

Ce vor companiile Uber şi Bolt. Ce schimbări ar putea aduce pentru şoferi legalizarea transportului alternativ

Momentan, există în dezbatere publică la Ministerul Transportului un proiect de Ordonanţă de Urgenţă prin care se doreşte crearea unui cadrul legislativ pentru ridesharing, dar în forma actuală, această OUG ar putea îngreuna destul de mult situaţia şoferilor.

Potrivit proiectului, şoferii Uber şi Bolt vor trebui să îndeplinească următoarele condiţii:

Autoturismele cu care se efectuează transport alternativ:

  • au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;

  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;

  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;

  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.

  • să nu fie mai vechi de 15 ani

  • autoturismele pot fi în proprietatea şoferilor, sau în leasing, or prin închiriere sau comodat.

Şoferii să aibă vârsta de cel puţin 21 de ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.; să deţină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puţin 2 ani;

De asemenea, şoferii trebuie să “aibă o ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.”

În trafic, autoturismele acceptate pe platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conţinând următoarele elemente:

a) numărul de înmatriculare al autoturismului;

b) denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Ecusonul de transport alternativ prevăzut la alin. (1) se emite de către operatorul plaformei digitale pentru fiecare autoturism pentru care a fost emisă în prealabil copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.

Ecusonul de transport alternativ dă dreptul operatorului de transport alternativ să utilizeze autoturismul astfel identificat și să efectueze transport alternativ în condițiile prevăzute la art. 13 alin. (4), prin intermediul platformei digitale menționate pe acesta;

Şoferii care vor încălca legea transportului alternativ riscă amenzi de până la 5.000 de lei, în funcţie de gravitatea faptei.

Însă, până la intrarea în vigoare a unei posibile ordonanţe care să legalizeze transportul alternativ şoferii acestor servicii riscă sancţiunile mai sus menţinate. Iar după intrearea în vigoare a ordonanţei din 16 mai sunt tot mai puţine maşini disponibi în cele două aplicaţii, drept urmare şi tarifele sunt tot mai mari.

Vizualizari
15799
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu