Claudiu Zamfir

​VIDEO A adunat 150.000 de dolari pe Kickstarter si ne-a spus cum se face. Atentie la "gloata furioasa"

Imagine principala
​VIDEO A adunat 150.000 de dolari pe Kickstarter si ne-a spus cum se face. Atentie la "gloata furioasa"
​Platformele de crowdfunding, cum sunt Kickstarter si Indiegogo, sunt alternative de finantare pentru start-upuri si mici afaceri care au dificultati in a primi bani de la banci sau fonduri de capital de risc. Un antreprenor din Polonia a strans 150.000 de dolari pe Kickstarter si ne-a explicat 7 invataminte trase din aceasta experienta.

Urmareste un scurt video cu Blazej Marciniak :



Video realizat cu echipament Nikon. Filmare si editare video: Balazs Nitsch-Petioky



Pe Blazej Marciniak l-am gasit la firma sa din Cracovia, Sher.ly, care produce softuri pentru transferul de fisiere in siguranta.

Din 2013 pana acum, mica firma poloneza a reusit sa obtina fonduri europene de 300.000 de euro, investitii de capital de risc de 1,5 milioane de dolari si 150.000 de dolari pe platforma de crowdfunding Kickstarter.

Sher.ly este prezenta si in Statele Unite, printr-o entitate juridica (firma) deschisa la Palo Alto, California - cum ar veni, vecini cu Facebook sau Google, care la un moment dat au fost incubate si dezvoltate acolo. "Este o firma deschisa la sediul avocatului care ne rerezinta pe noi in Statele Unite, de fapt", recunoaste Blazej, cu modestie. "E dificil sa ai efectiv o firma in SUA, costurile sunt de cel putin 4 ori mai mari decat in Polonia, de exemplu".

Blazej si asociatii sai au intuit, insa, importanta prezentei americane a unei firme est-europene de tehnologie: peste Ocean sunt investitorii cei mai bogati, marile fonduri de capital de risc care baga bani in start-upuri si tot acolo sunt si primii clienti cu bani pe care sunt dispusi sa-i cheltuiasca pe servicii si produse noi.

Asa a ajuns si Sher.ly pe Kickstarter, unde, pe langa cei 150.000 de dolari pe care i-a strans, a reusit sa intre in atentia clientilor din toata lumea: SUA (continentala), Noua Zeelanda, Australia, Hawaii, Peru etc.

Pe scurt, Sherlybox este un dispozitiv de stocare si share-uire a datelor, in conditii de securitate. Softurile de partajare au la baza tehnologia VPN (virtual private network), iar datele nu sunt urcate pe cloud.

Blazej ne-a impartasit din experienta sa pe Kickstarter, care poate folosi si start-upurilor romanesti pe platformele de multifinantare disponibile in Romania, cum este Indiegogo, rivala lui Kicrkstarter, dar si micile platforme romanesti:




Foto: Kickstarter

1. Da-i omului un device

Este dificil pentru o firma de software sa se faca remarcata pe platformele de crowdfunding.

Sher.ly este o companie de software in esenta, principalele sale produse fiind softurile de share-uire sigura a fisierelor sensibile. Practic, platforma Sher.ly este un instrument colaborativ util companiilor.

Pe Kickstarter, insa, firma de software a intrat cu un produs hardware. Sherlybox este un dispozitiv de stocare a fisierelor sensibile, pe care clientii le pot share-ui cu platformele software ale Sher.ly.

"Sher.ly a inceput ca o firma de software si, de fapt, suntem o firma de software, dar avem si un dispozitiv de stocare care este un device de referinta, este unul dintre dispozitivele pe care vrem sa le sustinem. Practic, Sherlybox este campania noastra de PR pentru Kickstarter, am vrut sa ne punem pe harta. Deci, daca cineva vrea sa testeze daca produsul sau este gata de piata, crowdfundingul este un bun test. Acolo vei vedea daca cineva este cu adevarat interesat de produsul tau", marturiseste Blazej.

In plus, dispozitivul de stocare Sherlybox le-a permis sa creeze
canale de distributie pentru softurile de lor de lucru colaborativ si sa
ilustreze astfel practic utilitatea acestor softuri.

In acelasi
timp, firma face si pasii urmatori pentru extindere pe canalele de
marketing si distributie: "se imprieteneste" cu producatori mai mari de
dispozitive de stocare, pentru a isi lipi softurile de aceste aparate.
Beneficiul este, evident, reciproc.




2. Adreseaza-te consumatorului casnic

Kickstarter, ca majoritatea platformelor de multifinantare, atrage clienti si sustinatori (backers) persoane fizice, consumatori casnici, nu business. Prin urmare, este bine sa vii cu un produs adresat lor.

Asa a facut si Sher.ly, desi este o companie business to business.

"Kickstarter este o platforma foarte buna pentru a lansa un produs pentru consumatori, dar nu este facut pentru serviciile pentru business, pentru ca majoritatea celor de acolo nu sunt utilizatori business, ci utilizatori casnici care cauta modalitati de a-si imbunatati viata. Dar poti sa-i faci ajustari produsului si sa incepi cu un produs destinat consumatorului si pe urma sa te muti intr-o zona mai business. Noi asta am facut. Deci, la inceput Sherlybox a fost prezentata ca modalitate prin care familiile isi pot stoca pozele si filmuletele, si apoi si le pot impartasi cu membrii familiei sau cu prieteni, fara ca acestia sa aiba un link sau accesul la contul tau de cloud" - ne spune CEO-ul Sher.ly.

Ulterior, clientii care si-au luat dispozitivul Sherlybox pentru acasa l-au folosit si la birou, impreuna cu softurile de share-uire furnizate de companie. Avocatii sau medicii au fost printre primii care au adoptat dispozitivele si softurile de share-uire pentru documentele sensibile de la business.

In fine, softurile Sher.ly sunt destinate in primul rand companiilor pentru care securitatea datelor este esentiala, cum sunt bancile sau clinicile medicale.

3. Fa un produs atragator

Designul este foarte important pe platformele de crowdfunding, de aceea trebuie sa iesi cu un produs frumos, bine finisat si usor de folosit.

"Crowdfundingul nu este pentru orice. Merge bine daca ai un gadget lucios. Sherlybox arata frumos, are un design unic. Nu e nevoie sa configurezi device-ul, doar il apesi cu degetul si softul il gaseste", spune Blazej.




4. Tinteste sume mari si fa-ti clipuri, marketing

Pe marile platforme de crowdfunding, cum sunt Indiegogo si Kickstarter, e bine sa tintesti sume mari si, de aceea, trebuie sa investesti in marketing si promovare.

"Am facut campania de Kickstarter pentru o luna. Kickstarter si Indiegogo sunt foarte polarizate acum si nu are sens sa te duci acolo pentru 10-20 de mii de dolari, trebuie sa tintesti mai mult, cam jumatate de milion de dolari sau mai mult. Deci trebuie sa investesti mult pe marketing si campanie si pe pregatiri", povesteste antreprenorul.

"Oamenii au nevoie sa fie provocati. Trebuie sa pregatesti foarte bine clipuri si materiale explicative" - mai arata Blazej.

Campania Sherlybox si-a propus sa adune 69.000 de dolari, intr-o luna, insa a strans 154.106 dolari de la 896 sustinatori. Evident, nu toti finantatorii au primit dispozitive. Campania a acceptat sume in praguri porind de la 1 dolar pana la 5.000 de dolari. De  la pragul de 149 de dolari in sus, a oferit dispozitive Sherlybox, in diverse combinatii cu softuri, culori, optiuni, in functie de bani. In rest, mulumiri, tricouri, dar si softuri Sher.ly cu licenta pe viata - pachete de fidelizare si implicare a publicului tipice pentru Kickstarter dar poate alfel mai putin folosite, in general, in Romania.  





5. Ai grija la gloata furioasa

Platformele de multifinantare sunt niste retele de comunicare unde nu gasesti numai fani, ci si foarte multi carcotasi sau "hateri". Si cand e vorba de a da bani pe un produs, oamenii ti-l judeca riguros, exigent si ii cauta adesea nod in papura. De aceea, trebuie sa ai neaparat un om care sa dea mereu explicatii privind produsul si sa intoarca in favoarea sa comentariile negative. Blazej a facut acest job.

"Kickstarter sau orice alta platforma de crowdfunding se poate transforma rapid din multime prietenoasa in gloata furioasa, daca nu comunici corespunzator. Deci, daca faci crowdfunding aloca macar un om care sa fie acolo sa dea explicatii si sa raspunda la comentarii", spune el.

6. Explica avantajele in cateva cuvinte

In crowdfunding, pentru a atrage sustinatori dispusi sa plateasca, trebuie sa explici succint cum le imbunatateste viata produsul tau si care este avantajul esential fata de produsele de pana atunci.

"Crowdfundingul merge daca poti sa dai explicatii in cateva cuvinte. Nu ne-a fost usor sa explicam, dar a devenit mai simplu sa explicam celor care cauta sau au un produs pentru stocare faptul ca produsul nostru este pentru sharing" - ne-a spus Blazej.

Dispozitivul Sherlybox are avantajul ca este destul de incapator - 1TB- si functioneaza non-stop, fiind conectat wireless la computer, tableta sau smarphone, oferind acces oricand la date.

Impreuna cu softul Sher.ly de share-uire, iti creezi practic un mini-cloud personal, fara sa iti pui vreun pic in pericol securitatea datelor.

"In Sher.ly sunt doua avantaje principale care ne valideaza propunerea: in primul rand, este securitatea, pentru ca mentii un grup inchis de oameni care au acces la materialul sensibil de vreme ce nu punem fisierul pe cloud, ci doar il share-uim doar pentru oamenii pe care in mod manual ii invitam sa-l vada.

In al doilea rand, este spatiul de stocare, pentru ca nu gazduim fisierele in cloud, ci share-uiesti datele din mediul de stocare pe care deja il detii si pe care l-ai platit deja. Deci, serviciul este de fapt plat, asta inseamna ca costul pentru a share-ui 2 GB este la fel ca pentru 2 TB sau 2 PB sau 20 EB
", explica Blazej avantajele softurilor Sher.ly.





7. Pregateste-te pentru un proces vast de fabricare si livrare

Cand faci crowdfunding nu e ca si cum ai vinde cateva chestii hand-made pe o taraba la un targ sau prietenilor. Trebuie sa te astepti la comenzi relativ multe, in timp scurt si pentru destinatii de livrare la mii de kilometri. Pentru a face fata, trebuie sa pui la punct un intreg proces de fabricatie si livrare.

Firma a facut 1.000 de dispozitive Sherlybox si a livrat 650 catre sustinatori de pe Kickstarter.

"Fabricarea Sherlybox a fost o cursa cu obstacole. E diferenta intre a face o carcasa la imprimanta 3 D si a o face prin turnare in forma. Prin turnare industriala produci mii de carcase. La imprimanta 3D are sens sa faci cateva carcase. Sherlybox are 5 elemente si am fi avut nevoie de 40 de ore de lucru pentru o singura carcasa la imprimanta 3D. In schimb, la turnare, trebuie sa cheltuiesti mult pe matrita din metal in care se injecteaza plasticul" - spune Blazej.




Foto Kickstarter / Sher.ly



"Noi am gasit o companie specializata in design industrial, la Poznan si am folosit resursele lor pentru matrita. Apoi am cumparat componente de la subcotractori si ne-am dus apoi la o firma de asamblare din Krosno, care ne-a facut toata asamblarea, ambalarea, logistica si shippingul. Campania noastra a avut loc in iunie 2014, pe urma, timp de un an, am construit device-urile si am terminat livrarea la inceput anului 2016".

"Initial, am presupus ca vom avea sustinatori doar in SUA, dar am gresit. 57% dintre sustinatori au fost in afara SUA si asta ne-a creat un nou strat in complexitatea logistica, pentru ca a trebuit sa livram si in insule din mijlocul Oceanului Pacific", ne-a mai spus Blazej Marciniak , CEO si cofondator al Sher.ly.

In fine, poate ar mai fi o intrebare: de ce domeniul .ly - Libia? "Pentru ca e mult mai ieftin decat ar fi fost sherly.com, care era deja ocupat. Serly.pl nu ne interesa oricum, pentru ca noi am vrut de la bun inceput sa facem un brand global, nu doar pentru Polonia" , a mai explicat antreprenorul polonez. Evident, .ly a mers de minune cu brandul Sherly.

Din pacate, Kickstarter nu este disponibil si pentru proiecte din Romania, insa antreprenorii romani pot deschide firme in tari acceptate: SUA, Canada, dar si Spania, Marea Britanie, Irlanda, Austria, Italia, Germania, Franta etc. Finantatorii (backers), insa, pot fi din toata lumea.

In schimb, platforma rivala, Indiegogo, accepta si proiecte aflate in Romania. De asemenea, sunt si platforme de crowdfunding romanesti, mai putin dezvoltate, ce-i drept. (Citeste AICI mai multe despre crowdfunding in Romania)

Citeste si:



Parallax

Vizualizari
1242
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri