​VIDEO Tipul asta cauta "haterii" de pe Facebook si a strans peste 4 milioane de dolari in afacerea asta

de Claudiu Zamfir 28 noiembrie 2016
​Trei tineri din Polonia si-au dat seama cat conteaza pentru firme ce se spune despre ele pe retelele sociale, forumuri sau in publicatiile online, si au adunat peste 4 milioane de dolari de la investitori, intr-o firma de monitorizare si "ascultare" a internetului. Comentariile unui "prieten" nesuferit de pe Facebook iti pot strica ziua, insa pentru firme si  branduri, haterii pot declansa crize de imagine, cu pierderi de clienti si de bani. Kamil Bargiel, unul dintre cei trei fondatori ai firmei de "social listening" SentiOne, care activeaza si pe piata din Romania, ne-a povestit cum face bani ajutand companiile sa gaseasca "haterii" pana nu e prea tarziu.

Vizioneaza video-interviul cu fondatorul SentiOne, realizat la Varsovia:


Video realizat cu echipament Nikon. Filmare si editare video: Balazs Nitsch-Petioky

Anul trecut - ne povesteste Kamil - o gramada de lume de pe Facebook vedea o tanara mamica revoltata ca a gasit un sobolan mort in fulgii de ovaz pe care ii cumparase pentru copil. Erau si fotografii postate. Compania care producea fulgii de ovaz a simtit imediat valul seismic care se propaga in social media.

"A atras atentia foarte rapid, iar compania a detectat foarte repede. Au contactat persoana impreuna cu institutiile statului si s-au dus la ea sa colecteze o mostra. Dar s-a dovedit ca nu era niciun animal mort, ci niste fulgi de ovaz care luasera forma aceea semanand cu un sobolan. Compania a actionat foarte rapid si a redus valva creata, iar femeia si-a prezentat scuze" - povesteste Kamil Bargiel (30 de ani), cofondator si CEO al firmei de social listening SentiOne.

"Dar, desigur, Google nu iarta niciodata si multi oameni care au auzit primul mesaj nu l-au mai auzit si pe al doilea, asa ca ei cred ca era intr-adevar un sobolan mort", adauga el.

Kamin Bargiel - cofondator si CEO al SentiOne

Asa face bani Kamil Bargiel, impreuna cu colegii sai din firma SentiOne: ofera companiilor, dar si persoanelor fizice, servicii de monitorizare non-stop a retelelor sociale, site-urilor de stiri si forumurilor de pe interent, pentru a identifica din timp "haterii" si "loverii" care pot sa coboare sau ridice un brad in ochii consumatorilor.

Firma sa a ajuns in prezent la 45 de angajati, la birourile de la Varsovia, Gdansk, Berlin, Praga, Budapesta si Eindhoven si opereaza in 26 de tari din Europa, inclusiv in Romania, potrivit CEO-ului. Pe Kamil l-am gasit la biroul din centrul Varsoviei, inconjurat de zgarie-norii care domina orizonul capitalei poloneze dupa caderea comunismului.

Fiecare user de pe Facebook poarta pe monitor profilul de lider de opinie


In biroul SentiOne de la Varsovia

In era social media, nici expertii, nici jurnalistii si nici bloggerii nu se mai pot lauda ca detin monopolul opiniei despre fotbal, masini, politica sau gadgeturi. Practic, orice user de pe Facebook sau Twitter poate raspandi informatii despre un produs sau un brand, care pot fi crezute si share-uite mai departe de mii si mii de "prieteni" si "prieteni ai prietenilor" din reteaua sociala.

"Putem imparti liderii de opinie in ambasadori de brand, brand lovers sau brand haters. Sunt persoane care au impact asupra brandului tau si pot sa iti ridice marketingul sau vanzarile. In  social media oricine poate fi un lider de opinie. Avem bloggeri importanti in Polonia, dar observam trafic mult generat si de oameni obisnuiti. Din pacate pentru branduri, sunt de obicei foarte critici si pot deveni lideri de opinie intr-un mod foarte negativ. Si este si mai important pentru companii sa-i detecteze pe acesti oameni si sa actioneze din timp asupra lucrurilor pe care le spun inainte sa se creeze mai multa valva", ne spune Kamil Bargiel.

Aici intervine SentiOne, cu doua tipuri de servicii oferite companiilor, dar si unor indivizi pentru care conteaza foarte mult imaginea proiectata pe internet:


  • Accesul la platforma SentiOne, pentru a primi informatii on-line in timp real despre brandul respectiv.
  • Rapoarte si analize pe care le pot comanda clientii.

"De exemplu, daca vrei sa verifici care a fost impactul companiei tale de marketing sau ce se spune pe internet despre noul tau produs sau serviciu, poti sa ne spui: <<verifica asta si da-mi informatia!>>. Companii de toate dimensiunile - mici, locale, multinationale - considera ca au nevoie de monitorizare si verificare continua asupra reputatiei lor si asupra a ceea ce se spune pe internet.  Au nevoie de monitorizare continua sa vada daca nu este vreo problema cu imaginea brandului", ne spune Kamil.  

Prezentare de pe site-ul SentiOne - date de monitorizare

De cand cu Facebook si Twitter, viteza de propagare a informatiei a crescut enorm, iar directiile in care circula aceasta construiesc un labirint la scara planetara chiar.

De aceea - spune antreprenorul - cu SentiOne internetul este urmarit 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana.

"In al doilea rand, trebuie sa-ti dai seama imediat ce ar vrea clientii tai si nu poti sa astepti zile sau saptamani sa primesti date de la agentia ta de cercetare de piata, asa cum era in urma cu cativa ani. Ai nevoie de date astazi, chiar in cateva minute sau secunde, dupa ce faci ceva, pentru ca maine ar putea sa fie prea tarziu", mai spune Kamil.

Potrivi acestuia, monitorizarea SentiOne cuprinde:

  • aspecte ale comportamentului oamenilor in social media,
  • numarul de mentiuni sau distributia surselor,
  • identifica liderii de opinie.
  • ruleaza si algoritmi avansati de estimare a reach-ului. "De exemplu, putem sa spunem care a fost reach-ul estimat al campaniei tale sau al unei singure postari chiar".
  • adauga liste, date geografice si de geo-localizare, pentru a putea determina localizarea clientilor sau a consumatorilor care posteaza pe internet.
  • date despre genul consumatorilor - "Cati barbati si cate femei ti-au evaluat produsul".

Trei studenti intr-un garaj


Rezultate la interogarile demo pe site-ul SentiOne

Cliseul startupului de garaj deschis de tineri vizionari nu este o simpla poveste in cazul SentiOne.

Potrivit lui Kamil, afacerea sa a inceput literalmente intr-un garaj de 5 pe 5 metri, in urma cu 5 ani.

In 2011, Kamil studia economia in Capitala Poloniei, iar prietenii sai, Bartosz Bazinski si Michal Brzezicki, erau studenti la Politehnica din Gdansk, un mare oras-port la Marea Baltica, important centru de afaceri al Poloniei.

Baietii de la SentiOne nu au inventat roata si nici focul nu l-au descoperit, dar au avut viziune, o calitate esentiala in afaceri: ei au vazut "valul" care venea de peste Atlantic si s-au suit pe el pana sa ajunga in Europa.

"Mi-aduc aminte ca era atunci o companie de mare succes in America, numita Radian6, care a fost vanduta pe 300 de milioane de dolari si ne-am zis ca tendinta aceasta va veni cu siguranta in Europa si in Polonia, si ca noi vom fi Radian6 al Europei", povesteste Kamil.

Norocul lor a fost ca aveau prieteni developeri dispusi sa munceasca "pe datorie" in garaj, la platforma de monitroizare online. "Am vorbit cu niste prieteni care erau developeri si le-am spus: <<lucrati cu noi si va fi foarte frumos, dar veti fi platiti mai tarziu>>. Ei chiar au crezut in noi, am crezut cu totii in aceasta idee si stateam 10-12 ore pe zi, programand prototipul SentiOne".

Centrul Varsoviei - vedere de pe balconul SentiOne


Mare sansa au avut si cu prima investitie: 200.000 de euro de la un fond din Polonia, partial privat, sustinut de Uniunea Europeana, ca mecanism financiar pentru startupuri.

"Investitorul initial a investit 200.000 de euro intr-o idee, pentru ca aveam doar un prototip intr-o faza incipienta care ne-a ajutat sa atragem primii clienti", spune Kamil despre primul investitor, care i-a ajutat sa-si faca firma si si-a oprit 45% din afacere.

"Imi aduc aminte ca atunci cand vorbeai cu investitori de venture capital privati spuneau <<OK, e dragut, dar vrem 80% din companie>>. Era, intr-adevar, o nebunie, iar astazi este inimaginabil", isi aminteste tanarul om de afaceri.

In astia 5 ani, SentiOne a ajuns la investitii totale de peste 4 milioane de dolari in mai multe runde:

  • 2011 - cei 200.000 Euro de la Akcelerator Innowacji NOT. Acceleratorul este creat ca intrument de venture capital, partial privat, dar cu sprijin financiar de la Uniunea Europeana, prin programul Innovation Economy 3.1 derulat de autoritatile poloneze. Intre timp, investitorul a si facut exitul, in profit, din cate spune Kamil.



In prezent, compania ofera pachete standard de servicii intre 23 de euro si 118 euro pe luna, precum si servicii personalizate mai scumpe. SentiOne spne ca are 2.000 de clienti, din care mentioneaza mari branduri ca Gillette, P&G sau Huawei.

SentiOne a intrat pe profit dupa primele 6 luni si creste cu 100% pe an, se lauda Kamil Bargiel.

De cand s-a infiintat, firma nu a distribuit dividende, venturile fiind reinvestite continuu, mai spune Kamil. Pentru viitor, insa, se gandeste sa iasa pe bursa: daca va fi mai curand, o va face la Varsovia, daca se va lista mai tarziu, va merge vrea sa mearga la Londra sau chiar pe bursa Nasdaq de la New York, printre greii din tehnologie.

Citeste si:





Citeste mai multe despre:   
18362 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii