Raluca Abrihan
Parlamentul European a aprobat astăzi noul regulament privind piaţa unică digitală, care aduce noi reguli pentru comercianții care vând online prin intermediul piețelor de comerț electronic, hotelurile care utilizează platforme de rezervare a cazării sau dezvoltatorii de aplicații.
Regulamentul mai trebuie să treacă de Consiliul Uniunii Europene, apoi urmeză să fie publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii şi să intre în vigoare la 12 luni de la publicare.
„Atunci când am elaborat noile norme am avut în vedere mai ales milioanele de IMM-uri, care constituie coloana vertebrală a economiei UE. Multe dintre ele nu au suficientă putere de negociere pentru a intra într-un litigiu cu o platformă mare, dar datorită noilor norme vor dispune de o nouă plasă de siguranță și nu vor mai trebui să își facă griji cu privire la riscul de a fi eliminate în mod arbitrar de pe o platformă sau la lipsa de transparență a ierarhizării în rezultatele căutărilor”, spune Elżbieta Beńkowska, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri.
Totodată, UE a aprobat intrarea în funcţiune a unei pflatforme care să monitorizeze implementarea noului regulament: Online Platform Observatory
Noul regulament va crea un mediu comercial online mai previzibil și mai transparent și va oferi noi posibilități de soluționare a litigiilor și a plângerilor, transmit oficialii europeni.
Dat fiind că fac parte din Strategia privind piața unică digitală, noile norme se vor aplica întregii economii a platformelor online din UE – în UE sunt active aproximativ 7.000 de platforme și piețe online – printre care se numără atât giganți mondiali, cât și întreprinderi nou-înființate foarte mici, dar care negociază adesea de pe o poziție de superioritate cu întreprinderile utilizatoare. Anumite dispoziții, mai ales cele privind transparența ierarhizării rezultatelor, se vor aplica și motoarelor de căutare.
Principalele prevederi ale regulamentului:
Interzicerea anumitor practici neloiale
Conturile acestor întreprinderi nu vor mai putea fi suspendate brusc și fără justificări. Noile norme vor împiedica platformele digitale să suspende sau să închidă conturile vânzătorilor fără a oferi justificări clare și posibilități de a contesta astfel de decizii. Platforma va trebui, de asemenea, să redeschidă conturile vânzătorilor în cazul în care le-au suspendat din greșeală.
Termenele de utilizare vor fi simple și inteligibile, iar modificările vor fi notificate în prealabil. Termenele și condițiile trebuie să fie ușor accesibile și formulate într-un limbaj simplu și inteligibil. Modificările aduse termenelor și condițiilor vor trebui notificate cu cel puțin 15 zile înainte de a deveni aplicabile, pentru a le permite întreprinderilor să își adapteze activitatea în consecință. Dacă modificările necesită adaptări complexe, vor trebui notificate cu mai mult timp înainte de a deveni aplicabile.
Un climat de transparență sporită pe platformele online
Ierarhizarea va fi transparentă. Piețele de comerț electronic și motoarele de căutare trebuie să comunice principalii parametri utilizați pentru a ierarhiza bunurile și serviciile în rezultatele căutării de pe site-urile lor, astfel încât vânzătorii să poată înțelege în ce mod își pot optimiza prezența. Normele sunt menite să vină în ajutorul vânzătorilor, dar fără a face posibilă inducerea în eroare a consumatorilor cu privire la sistemului de ierarhizare.
Obligația de informare cu privire la o serie de practici comerciale Unele platforme online nu numai că „constituie” piața, dar sunt, în același timp, și vânzători pe aceeași piață. În conformitate cu noile norme privind transparența, platformele trebuie să facă public, în mod exhaustiv, orice avantaj acordat produselor proprii față de celelalte produse. De asemenea, platformele trebuie să divulge datele pe care le colectează și modul în care le utilizează, în special modul în care aceste date sunt partajate cu parteneri de afaceri ai acestora. În ceea ce privește datele cu caracter personal, se aplică normele Regulamentului general privind protecția datelor.
Se vor pune la dispoziție noi căi de soluționare a litigiilor.
În prezent, în caz de probleme, în numeroase situații vânzătorii au mâinile legate, neavând posibilitatea de a contesta sau de a soluționa plângerile. Noile norme vor schimba lucrurile.
Toate platformele trebuie să instituie sisteme interne de soluționare a plângerilor pentru a furniza asistență întreprinderilor utilizatoare. De această obligație vor fi scutite numai platformele cele mai mici ca personal sau cifră de afaceri.
Platformele vor trebui să ofere întreprinderilor mai multe opțiuni pentru a rezolva eventualele probleme, prin intermediul unor mediatori. Datorită acestor măsuri, din ce în ce mai multe litigii vor putea fi soluționate pe cale extrajudiciară, întreprinderile economisind astfel timp și bani.
Asigurarea aplicării legii
Asociațiile de întreprinderi vor avea posibilitatea de a acționa în justiție platformele pentru a pune capăt încălcărilor normelor. Această măsură le va ajuta să își depășească teama de represalii și va contribui la reducerea cheltuielilor pe care le-ar fi suportat întreprinderile dacă ar fi introdus cu titlu individual o acțiune în justiție pentru nerespectarea noilor norme.. Mai mult, statele membre vor putea desemna, dacă vor dori acest lucru, autorități publice cu competențe de aplicare a legii, iar întreprinderile vor putea apela la aceste autorități.
Potrivit unui sondaj Eurobarometru, aproape jumătate (42 %) din întreprinderile mici și mijlocii din UE au declarat că apelează la piețele online pentru a-și vinde produsele și serviciile. Dintr-o evaluare a impactului efectuată de Comisie ca etapă prealabilă a propunerilor sale reiese că aproape 50 % din întreprinderile europene care desfășoară activități pe platforme întâmpină probleme. Aproximativ 38 % din problemele legate de relațiile contractuale rămân nerezolvate, iar 26 % sunt soluționate, dar cu dificultăți; pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde euro.