Luminita Pirvu
Comerțul online din România se află într-un continuu proces de dezvoltare și maturizare, înregistrând, în 2017, o creștere de 40% față de anul anterior. Cu toate acestea, majoritatea magazinelor din online-ul românesc încă sunt departe de a fi bine puse la punct, fapt care nu îi afectează doar pe antreprenorii din mediul digital, ci și pe utilizatorii români de Internet, tot mai interesați de comerțul online.
Potrivit unui studiu realizat de agentia AdMarks Media pe 350 de magazine online, 40% dintre acestea riscă să fie penalizate de algoritmii Google din cauza problemelor pe care le au. Studiul analizează principalii factori de ranking în Google a 350 de magazine online, în perioada octombrie 2017 – ianuarie 2018.
Cel mai mari probleme ale magazinelor online:
În ceea ce privește viteza de încarcare pe mobil, trebuie specificat ca 95% dintre magazinele online din România au obținut un scor sub 75 de puncte, iar 44% dintre ele nu au reușit să treacă pragul de 50 de puncte.
Peste trei sferturi dintre magazinele online analizate se confruntă cu probleme grave din cauza paginilor 404. Mai exact, 78% dintre acestea au pagini care, de-a lungul timpului, au acumulat backlink-uri și au avut poziții în Google, și care acum au status code 404.
Tag-ul H1 (Heading 1) este unul dintre cele mai importante elemente de SEO on-page. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre magazinele online din România nu au definit corect acest tag.
Aproape jumătate dintre magazinele online din România folosesc redirecționări temporare de tip 302 în locul redirecționărilor permanente de tip 301. Acestea sunt folosite cel mai frecvent în cazul redirecționării variantei „http” a site-ului către varianta „https”. De asemenea, redirecționările 302 sunt întâlnite îndeosebi atunci când se scriu reguli de redirect la nivel de platformă (de la www la non-www și invers, de la http la https etc).
Acestea magazine au pagini importante din site (precum cele de categorie sau de produs) cu meta descrieri lipsă, lăsând motorul de căutare să compună singur o meta descriere în funcție de conținutul pe care îl găsește pe pagina respectivă. Deși meta descrierea are un impact uriaș în ceea ce privește CTR-ul (Click Through Rate), multe dintre magazinele online din România nu și-au optimizat corespunzător acest atribut HTML.
86% dintre magazinele online din România sunt optimizate pentru terminalele mobile
Majoritatea magazinelor online sunt optimizate pentru mobil, 86% dintre acestea având un design responsive. De menționat, la acest capitol, este faptul că site-urile responsive sunt acele site-uri care au proprietatea de a-și modifica designul paginilor în funcție de rezoluția ecranului (desktop, laptop, tabletă, telefon).
De asemenea 70% dintre magazine au acumulat backlink-uri din partea a cel puțin 10 domenii noi în ultimele 3 luni. În același timp, 25% dintre magazinele online au acumulat între 10 și 20 de domenii noi în trei luni, 27% au acumulat între 20 și 50 de noi domenii, în vreme ce 18% au acumulat peste 50 de domenii.
Ce platformă de eCommerce folosesc magazinele online din România
În ceea ce privește platformele de eCommerce utilizate de magazinele online din România, 47% dintre acestea au optat pentru o soluție custom, 17% folosesc Magento, 13% folosesc PrestaShop, 9% dintre ele sunt pe OpenCart, în timp ce 7% folosesc WooCommerce și 3% folosesc CS Cart.
Piața de eCommerce din România se află în plină dezvoltare iar specialiștii estimează că numărul magazinelor online se va dubla în acest an. Potrivit celor mai recente date publicate de GPEC, valoarea pieței de eCommerce din România a ajuns, în 2017, la aproximativ 2,8 miliarde de euro, fiind în creștere cu 40% față de 2016, în condițiile în care în online-ul românesc existau circa 7000 de magazine, număr care ar putea ajunge în acest an până la 14-15 mii în anul 2018.