Denisa Crăciun

TOP motive pentru care românii sunt nemulțumiți când cumpără online și cum s-a schimbat comportamentul lor de achiziție în 2022 (studiu Google)

Cumparaturi online facute de romani

Procentul românilor care cumpără online a crescut în 2022: aproape jumătate dintre români (47%) au făcut recent o achiziție online, față de 41% în 2021, potrivit studiului Google „Smart Shopper”.

Românii au păstrat în vara lui 2022 comportamentul de achiziție online adoptat în pandemie, arată studiului Google, care analizează obiceiurile de cumpărare în România.

Totodată, acum a crescut interesul în căutările pe Google pentru:

  • economisire;
  • reduceri;
  • produse second-hand.

În schimb, a scăzut interesul pentru divertisment, turism și achiziții spontane.

Electronicele și categoria fashion, în topul achizițiilor nline făcute de români în 2022

Cel mai mare avans al achizițiilor online în 2022 se observă la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60% în 2022, și fashion, unde se apropie de jumătate (45%).

În plus, marea majoritate a românilor (91%) spun, conform studiului Google, că vor continua să achiziționeze online în viitor.

Shopping-ul online a crescut cel mai mult în categoria celor tinerilor în 2022: peste jumătate dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani au spus că cea mai recentă achiziție a fost online, față de în jur de 40% în urmă cu un an.

În ceea ce privește dispozitivul, datele Google arată că jumătate dintre românii care cumpără online fac achiziția de pe smartphone.

Studiu Google

Cei mai mulți români sunt agnostici la tipul de achiziție - în magazin sau online.

Datele Google arată că aproape 70% dintre cumpărătorii din România nu au o preferință pentru online sau offline, ei își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate.

Comoditatea, modalitatea în care intră în posesia produsului și tipul de produs achiziționat sunt motivele pentru care românii aleg să cumpere online sau din magazin.

Top 3 motive pentru care românii sunt nemulțumiți când cumpără online

Jumătate dintre cumpărători au spus că au avut nemulțumiri legate de achiziția online, astfel:

  1. lipsa recenziilor independente pentru produsele căutate: unul din 5 respondenți au arătat această nemulțumire, pe toate tipurile de produse;
  2. imposibilitatea de a cumpăra fără cont;
  3. procesul de returnare.

Valoarea vânzările de retail din România a crescut cu un ritm anualizat de 15% în ianuarie 2022, până la 21% în august anul acesta, stimulată și de creșterea prețurilor, potrivit datelor Eurostat și Euromonitor, citate de Google România.

De asemenea, tarifele la energie alimentează incertitudinile acestei perioade.

Căutările pe Google în România legate de prețurile energiei au crescut cu 70% în Trimestrul 3 față de Trimestrul 2 2022.

În ciuda incertitudinilor, datele Eurostat arată că încrederea în zona de retail și asupra economiei sunt mai ridicate în România decât media Uniunii Europene.

Cautari pe Google

Un alt efect al incertitudinilor este orientarea românilor către economisire și asigurarea de disponibilități financiare pentru viitor, arată datele Google.

Astfel, căutările românilor pe Google pentru depozite bancare aproape s-a dublat în primele 8 luni din 2022 față de aceeași perioadă a anului trecut; căutările după aur au crescut cu 25%, în aceeași perioadă, iar cele pentru carduri de credit cu 14%.

Românii au mai puțin interes pentru călătorii și cheltuieli mari

Obiceiurile românilor legate de achiziții de serviciile asociate cu relaxarea și divertismentul, precum și produse de valoarea ridicată sunt în schimbarea în această perioadă.

Datele Google arată că interesul românilor în căutări a scăzut pentru turism, călătorii sau ieșiri în oraș (restaurant, bar, divertisment etc.).

Mai mult, în primele 7 luni din 2022 au scăzut căutările pentru achiziția de mașini și imobiliare, două zone unde este nevoie de o investiție semnificativă.

Achizițiile spontane au scăzut și ele în 2022, arată datele studiului Google: de la 36% în 2021, la 13% în 2022.

Pe de altă parte, a crescut apetența românilor pentru reduceri. Căutările pe Google legate de „reduceri” au crescut cu 23% în primele 8 luni ale acestui an.

Căutări pe Google în România 2022 - pe categorii de produse

O altă caracteristică a acestei perioade este orientarea consumatorilor către produse second-hand: 37% dintre participanții în cadrul studiului Google spun că au cumpărat astfel de produse.

Categoriile fashion și electronice sunt cele mai populare zone pentru achizițiile second-hand. De exemplu, căutările pentru telefoane second hand au crescut în 2022 cu 80% față de anul anterior.

Studiul Smart Shopper a fost realizat pentru Google de compania de studiu de piață Savanta, în perioada iunie-iulie 2022.

Studiul are o reprezentativitate națională pentru persoanele de peste 18 ani din România, care folosesc un dispozitiv conectat la internet și care au realizat o achiziție în ultimele 3 luni în cele 4 mari categorii de produse analizate: electronice, îmbrăcăminte/încălțăminte, casă/grădină și înfrumusețare.

Parallax

Vizualizari
631
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri