Andrada Raita
Știi acele momente când ai vrea să gătești ceva diferit, dar nu ai idee ce, așa că dai un search rapid pe Google? Sau ai observat că talpa pantofilor tăi s-a dezlipit astfel că ai căutat pe internet noua colecție de încălțăminte a magazinului tău preferat pentru o nouă pereche de încălțări? Sau în pană de idei fiind ai căutat cele mai bune localuri de ieșit în Cluj? Sau vrei să planifici o vacanță, de unde începi? Cred că la întrebarea asta ai nimerit chiar tu răspunsul.
Cu toții avem astfel de momente în care împinși de la spate de o nevoie, o nelămurire sau orice alt impuls apucăm telefonul și facem rapid o căutare pe internet pentru a găsi răspunsul la întrebările noastre. Iar statisticile vorbesc de la sine, 96% dintre utilizatori se îndreaptă spre telefoanele lor pentru ajutor.
Toate aceste procese au denumirea de “micro-momente” și reprezintă punctele cheie în călătoria parcursă de un consumator. Mai precis, sunt acele impulsuri psihologice în care oamenii conduși de o intenție sau un impuls vor să își satisfacă o nevoie sau o dorință imediat. În astfel de momente, instinctul utilizatorului este acela de a se îndrepta spre un dispozitiv conectat la internet-de obicei smartphone-ul personal-pentru a cauta ceea ce au nevoie.
Într-un mod cât mai simplu spus, consumatorii iau decizii cu ajutorul telefoanelor lor care servesc o nevoie la momentul potrivit. De fapt, 70% dintre deținătorii de smartphone care au cumpărat ceva dintr-un magazin au căutat înainte informații relevante despre produsele respective. Spre exemplu, atunci când vrem să ne achiziționăm un telefon mobil mai întâi căutăm specificații și funcționalități ale acestuia pentru a ne asigura că e ceea ce avem nevoie.
Un micro-moment ia naștere când există un context (mi s-a dezlipit talpa pantofilor) , care formează o intenție (am nevoie de o nouă pereche de pantofi și intenționez să îmi cumpăr în viitorul apropiat) care să fie rezolvată imediat (am nevoie de pantofi cât de curând pentru a avea cu ce mă încălța).
Micro-momentele de bază pe care trebuie să le luăm în considerare sunt:
Mai jos avem câteva cifre care ne exemplifică mai bine impactul micro-momentelor:
69% dintre persoanele care călătoresc, caută idei de călătorie în timpul lor liber sau în pauze, cum ar fi când stau la coadă undeva sau când așteaptă metroul;
91% dintre utilizatorii de smartphone caută informații cu ajutorul telefonului tocmai în mijlocul unui task;
82% dintre utilizatorii își consultă telefonul mobil în timp ce se află la cumpărături pentru informații suplimentare care îi ajută să se decidă asupra produselor pe care să le cumpere. O persoană din 10 sfârșește prin a cumpăra un cu totul alt produs, de la un alt brand, decât cel care era plănuit.
Ei bine, brandurile de succes ale viitorului vor fi cele care au o strategie de înțelegere și satisfacere ale nevoilor consumatorilor în aceste momente critice. Mai exact, asta ar însemna să fii cu mesajul potrivit pentru audiența potrivită la momentul potrivit. Este însuși “holy grail”-ul marketingului “right person, right time, right message”.
Ca și marketeri sau deținători de afaceri, trebuie să conectăm informațiile pe care le afișăm indiferent de ecrane, canale sau formate. Iar mediul mobil unde au loc aceste micro-intenții este exact punctul de pornire. Anticipând nevoile oamenilor, ne putem asigura că ii întâmpinăm în micro-momentele lor cu informații relevante și utile.
Consumatorii au așteptări ca brandurile să le satisfacă nevoile cu informația necesară, demnă de încredere, indiferent de timp și locul în care se află.
Tindem să credem că brandul e suficient, însă e total greșit! 65% dintre utilizatorii de smartphone se opresc la rezultatele cele mai relevante pentru informațiile pe care ei le caută, indiferent de brand. Oamenii sunt mult mai loiali propriilor lor nevoi și dorințe decât oricărui brand de pe piață.
Includem în strategia noastră cele trei comandamente esențiale care stau la baza micro-momentelor, și anume: Fii acolo! Fii util! Fii rapid!
Fii acolo! - fii omniprezent și anticipează care sunt micro-momentele audienței tale, întâmpinându-i dinainte cu informația, produsul sau serviciul de care au ei nevoie. Ai avut vreodată acel feeling când ai căutat ceva pe internet și ai găsit exact ce aveai nevoie în cel mai scurt timp? E ca și cum ți-au fost citite gândurile, nu-i așa? Cam acesta trebuie să fie și feelingul pe care trebuie să îl aibă utilizatorii tăi. Ai posibilitatea de a-ți crește brand awareness-ul cu 46% doar prin simplă afișare a rezultatelor pe anumite căutări în paginile motoarelor.
Fii util! - Relevanță, relevanță și iar relevanță! Nu e suficient să apari doar în căutări, este nevoie să oferi și o experiență relevantă utilizatorilor atunci când decid să intre pe site-ul tău. 69% dintre utilizatori au declarat că factorii cei mai importanți pentru care preferă un brand sunt relevanța informației, calitatea ei și rapiditatea de a ajunge la ea, iar 51% au cumpărat de la un cu totul al brand doar pentru că servea mult mai bine nevoilor și intențiilor lor.
Fii rapid! - E secolul vitezei, cu toții știm asta! Informația trebuie livrată rapid și fără impedimente, iar drumul utilizatorului către tine trebuie să fie cât mai scurt cu putință. 29% dintre utilizatori vor naviga pe un alt site dacă cel pe care se află nu procesează cât mai rapid. Optimizarea websiteului devine astfel un pas foarte important.
Mediul mobil schimbă din ce în ce mai mult regulile jocului, la fel și micro-momentele. Astfel că, acestea trebuie adaptate strategiei noastre pentru a oferi utilizatorilor o experiență cu adevărat plăcută și memorabilă, croită anume după așteptările și nevoile lor.
Source: Think with Google ; CMI