Claudiu Zamfir
Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) din cele 7 județe ale Regiunii Sud-Muntenia vor putea obține granturi de câte 200.000-500.000 de euro pe proiect, pentru cursuri, softuri și echipamente IT destinate formării angajaților.
Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Muntenia a lansat, luni, în consultare publică, proiectul de Ghid al solicitantului pentru apelul de proiecte „Dezvoltarea competențelor în domeniile de specializare inteligentă, tranziție industrială și antreprenoriat”, din cadrul Programului Regional Sud-Muntenia (PRSM) 2021-2027, finanțat din fonduri europene și de la bugetul de stat.
Ajutoarele vor fi investite în cele 7 județe ale Regiunii Sud-Muntenia:
Proiectele se vor depune în sistemul MySMIS2021, probabil din februarie 2024, conform calendarului actualizat al PRSM, publicat tot luni, 31 iulie 2023.
Între timp, poți trimite sugestii și întrebări privind acest proiect de ghid, până pe data de 23.08.2023, la adresa de mail a ADR: ghiduri@adrmuntenia.ro . După perioada de consultări, agenția va publica ghidul oficial și va lansa apelul de proiecte în sistemul electronic.
Bugetul total al apelului de proiecte este de 5,88 milioane de euro, pentru IMM-uri, universități, institute de cercetare etc.
Din acești bani, microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii vor avea la dispoziție 5,05 milioane de euro, din care fonduri europene înseamnă 85%, bugetul de stat asigură 13% și restul de 2% cad în sarcina beneficiarilor.
Din acest buget se vor putea accesa granturi de câte 200.000-500.000 de euro pe proiect, pentru cheltuielile eligibile.
Conform propunerii de ghid, beneficiarii eligibili trebuie să îndeplinească o serie de condiții, printre care:
1. Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare, cel puțin, unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare, cel puțin începând cu data de 1 ianuarie 2022.
2. Solicitantul de finanțare nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior.
3. Solicitanții eligibili trebuie să-și desfășoare activitatea principală sau secundară într-unul dintre cele 8 domenii de specializare inteligentă, conform RIS3:
4. Solicitantul are obligația de a propune prin proiect organizarea de programe de formare profesională a adulților în vederea dezvoltării competențelor și abilităților pentru specializare inteligentă, tranziție industrială, economie circulară, eco-inovare și antreprenoriat (cursuri de inițiere, calificare, recalificare, perfecționare sau specializare), în conformitate cu prevederile OG. nr, 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
5. Solicitantul se angajează prin Declarația Unică, în cazul în care va primi finanțare, să mențină domeniul de activitate pentru care a primit finanțare pe o perioadă de 5 ani de la data efectuării plății finale, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul (UE) nr. 2021/1060.
6. La momentul depunerii cererii de finanțare, solicitantul de finanțare nu are obligaţii de plată nete neachitate în termen, către bugetul consolidat al statului și respectiv bugetul local în ultimul an calendaristic și nu are fapte înscrise în cazierul fiscal.
7. În cazul IMM-urilor, solicitantul de finanțare nu se încadrează în categoria „întreprinderilor în dificultate”.
Firmele care vor obține finanțarea vor putea derula o serie de activități eligibile pentru dezvoltarea competențelor și abilităților pentru specializare inteligentă, tranziție industrială, economie circulară și antreprenoriat la nivelul IMM-urilor.
În cadrul acestei acțiuni sunt eligibile activități pentru dezvoltarea competențelor pentru specializarea inteligentă, pentru tranziție industrială și antreprenoriat din următoarele categorii:
1. Cheltuieli salariale:
2. Cheltuieli cu deplasarea pentru echipa de implementare a proiectului (lectori, formatori, speakeri, etc) implicată in implementarea proiectului:
3. Cheltuieli cu deplasarea pentru participanți – cursanți:
4. Cheltuieli cu servicii:
5. Cheltuieli cu taxe/ acorduri/ autorizații necesare pentru implementarea proiectului:
6. Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile:
7. Cheltuieli cu achiziția de active necorporale: licențe și aplicații informatice
8. Cheltuieli pentru comunicare și vizibilitate.