Claudiu Zamfir

Fonduri UE 2024 în București-Ilfov: Ajutoare de 25.000-200.000 EUR pentru firmele micro, prin Programul Regional. Ghidul propus și lista domeniilor CAEN eligibile

Fonduri europene 2024 bucuresti ilfov.jpg

Firmele românești care au până la 9 salariați vor putea obține noi granturi de câte 25.000-200.000 EUR pentru proiecte de investiții în București și județul Ilfov, în anumite condiții, printr-o linie de finanțare din Programul Regional București Ilfov (PRBI) 2021-2027, susținut cu fonduri europene. Lista domeniilor eligibile cuprinde aproape 200 de coduri CAEN, de la IT și cabinete medicale până la arhitectră, studiouri foto sau confecții.

Am mai scris pe StartupCafe.ro despre fondurile regionale pentru antreprenorii din regiune București Ilfov, iar acum Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) București-Ilfov a lansat în dezbatere publică proiectul de Ghid al solicitantului pentru apelul de proiecte PR BI P1/1.8/1/2024 - Apel dedicat sprijinului pentru creșterea durabilă și modernizarea tehnologică a microîntreprinderilor din cadrul Priorității 1 - O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice. Aici se găsesc și anexele la proiectul de Ghid, inclusiv lista de coduri CAEN eligibile și modelul de plan de afaceri.

Pe scurt, vor putea obține granturile microîntreprinderile (până la 9 salariați) care fac investiții în București sau în județul Ilfov, în mediul urban.

Până pe 26 iunie 2024, poți să trimiți și tu propuneri de îmbunătățire a ghidului,  la adresa de email: helpdesk@adrbi.ro.

Ghidul final ar trebui să se publice în luna iunie 2024, iar sesiunea de depunere online a proiectelor să se deschidă în sistemul MySMIS2021 în august 2024, conform calendarului estimativ al PRBI.

Bugetul, ajutorul și cofinanțarea proprie

Apelul de proiecte va avea disponibil un buget total de 37.627.723,75 EUR (din care 15.051.089,48 EUR de la Uniunea Europeană și restul de la statul român).

Din acești bani, firmele eligibile vor putea obține ajutoare de minimis de câte 25.000-200.000 EUR/proiect, cu intensitate de 90% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Antreprenorul trebuie să asigure și el, din resurse proprii, restul de 10% din cheltuielile eligibile plus toate cheltuielile neeligibile din proiect.

Condițiile de eligibilitate a beneficiarilor de granturi pentru microîntreprinderi, în București-Ilfov

Proiectul de ghid al solicitantului cuprinde o serie întreagă de condiții pe care trebuie să le îndeplinească firmele pentru a putea obține finanțarea de câte 25.000-200.000 EUR, printre care:

  1. Solicitantul trebuie să fie societate comercială înregistrata în baza Legii societăților nr. 31/1990 (SRL, de exemplu), societate cooperativă constituită în baza Legii nr. 1/2005 (cooperative), sau care funcționează în baza OUG nr. 6/2011 (microîntreprinderi deschise de antreprenori tineri).
  2. Firma se încadrează în categoria microîntreprinderilor, conform Legii 346/2004 și Legii 62/2014 ( are până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei). A nu se confunda cu definiția microîntreprinderii din Codul fiscal românesc, din punctul de vedere al impozitări.
  3. Firma are sediul social/punct de lucru în mediul urban din Regiunea București-Ilfov. Zona geografică vizată de proiect, respectiv locul de implementare a proiectului, este reprezentată de mediul urban din Regiunea de Dezvoltare București-Ilfov.  
  4. Vor fi respinse proiectele care nu întrunesc un prag minim de 70 de puncte în etapa de evaluare tehnică și financiară.
  5. Proiectul propus spre finanțare nu are demarate procedurile de achiziții și/sau lucrările de execuție înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția procedurilor aferente consultanței pentru scrierea proiectului, managementului de proiect și pentru întocmirea Raportului de expertiză contabilă/declarația expertului contabil. Procedurile de achiziții, altele decât cele menționate mai sus, pot fi demarate după depunerea cererii de finanțare.
  6. Proiectul propus nu a mai beneficiat de finanțare publică în ultimii 5 ani, pentru același tip de activități realizate asupra aceleiași infrastructuri/aceluiași segment de infrastructură și nu beneficiază în prezent parțial sau în totalitate de fonduri publice din alte surse de finanțare, altele decât cele ale solicitantului.

LISTA codurilor CAEN eligibile: de la IT la fabricarea mobilei

Lista domeniilor de activitate eligibile cuprinde aproape 200 de coduri CAEN finanțabile, conform proiectului de Ghid al solicitantului. Dintre acestea enumerăm o mică parte:

  • 1320 Producția de țesături
  • 1520 Fabricarea incaltamintei
  • 1413 Fabricarea altor articole de imbracaminte (exclusiv lenjeria de corp)
  • 1414 Fabricarea de articole de lenjerie de corp
  • 3109 Fabricarea de mobila n.c.a.
  • 2511 Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice
  • 5821 Activitati de editare a jocurilor de calculator
  • 5829 Activitati de editare a altor produse software
  • 5813 Activitati de editare a ziarelor
  • 6312 Activitati ale portalurilor web
  • 7311 Activitati ale agentiilor de publicitate
  • 7420 Activitati fotografice
  • 8621 Activitati de asistenta medicala generala
  • 8622 Activitati de asistenta medicala specializata
  • 8623 Activități de asistenta stomatologica
  • 7111 Activitati de arhitectura

Aici, firma trebuie să îndeplinească o condiție de autorizare a codului CAEN eligibil, vizat de investiție:

1. Solicitantul are autorizat codul CAEN eligibil vizat de investiție, la locația de implementare a proiectului, indiferent dacă acesta desfășoară sau nu activitate pe respectivul cod CAEN.

SAU

2. În situația în care investiția pentru care se solicită finanțare presupune înființarea unui punct de lucru nou, la momentul depunerii cererii de finanțare solicitantul are:

  • a) codul CAEN eligibil vizat de investiție autorizat fie la sediul social/punctele de lucru existente, fie la terți, iar solicitantul își asumă ca la finalul etapei de implementare, să facă dovada autorizării codului CAEN inclusiv la locația de implementare a proiectului.

sau

  • b) codul CAEN eligibil vizat de investiție înscris în actul constitutiv, iar solicitantul își asumă că la finalul etapei de implementare să facă dovada autorizării codului CAEN la locația de implementare a proiectului.

Solicitantul trebuie să respecte una dintre cerințele de mai sus, în funcție de tipologia investiției, respectiv fie punctul 1, fie punctul 2 litera a), fie punctul 2 litera b).

Activități eligibile la granturile micro de max. 200.000 EUR în Regiunea București-Ilfov

Propunerea oficială de Ghid al solicitantului cuprinde o serie întreagă de activități care pot fi finanțate în cadrul proiectelor, printre care:

1. Investiții în active corporale în vederea îmbunătățirii capacităților tehnice și industriale, pentru a gestiona mai eficient dezvoltarea produselor și serviciilor:

  • Construirea/extinderea spațiilor de producție/ prestare de servicii, inclusiv asigurarea utilităților generale aferente, respectiv alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI;
  • Achiziționarea de echipamente echipamente, tehnologii (inclusiv tehnologii verzi), utilaje, instalații de lucru, precum si dotări încadrate în categoria mijloacelor fixe: mobilier, echipamente informatice, echipamente de birotică  etc.

2. Investiția în active necorporale: programe informatice, brevete, licențe, mărci comerciale, alte drepturi și active similare utilizate exclusiv în domeniul/domeniile de activitate vizat/e de proiect;

3. Investițiile pentru procese de producție producție (bunuri sau servicii) prietenoase cu mediul și utilizarea eficientă a resurselor în IMM implică reducerea utilizării materiilor prime, adoptarea unor tehnici de producție mai puțin poluante, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a unor tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, reducerea la minimum a generării de deșeuri și reciclarea materialelor,  de exemplu:

  • achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie și/sau sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie[1] pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare: instalarea de sisteme de iluminat cu consum redus de energie, achiziționarea de echipamente/utilaje eficiente din punct de vedere energetic, automatizarea proceselor pentru a reduce risipa de energie;
  • integrarea tehnologiilor de control al poluării, care contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
  • obținerea de noi certificări de tipul ISO 14001 - sistem de management de mediu;
  • creșterea “conținutului de materiale reciclate” din produsul finit, asigurând în același timp performanța și siguranța acestuia;
  • achiziționarea de echipamente/soluții/tehnologii având componente reutilizabile sau utilizarea de materii prime (inclusiv materii prime critice) obținute din materiale reciclate;
  • achiziționarea de echipamente electrice şi electronice având un procent minim de componente reutilizabile (exemplu: un procent de 30% din totalul echipamentelor să aibă componente reutilizabile);
  • achiziționarea de materiale de construcții având în compoziție un procent minim de materii prime reutilizabile;
  • alte investiții specifice economiei circulare pentru reducerea, prevenirea, pregătirea în vederea reutilizării, valorificarea materială și reciclarea deșeurilor generate de beneficiar (ex: achiziționarea de containere pentru colectarea DEEE-urilor sau colectare selectivă, sau tocătoare biodegradabile pentru resturi vegetale şi alimentare; predarea deșeurilor de echipamente electrice şi electronice la centrele de colectare organizate de operatori economici autorizați pentru colectarea și reciclarea deșeurilor în baza unui contract etc.);

4. Activități specifice internaționalizării, extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite de tipul (enumerarea nu este exhaustivă), inclusiv activități de marketing generate de participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern la târguri, expoziții:

  • achiziție servicii pentru realizarea analizei piețelor internaționale cu potențial și selectarea piețelor țintă;
  • achiziție servicii pentru realizarea strategiei de export pentru piețe externe;
  • achiziție servicii de inovare pentru crearea unor produse inovatoare pentru intrarea pe piețe internaționale (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
  • achiziție servicii pentru realizare design pentru ambalare și etichetare, în vederea intrării pe piețe internaționale (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
  • achiziție servicii pentru realizarea brandului și promovare (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiză a piețelor țintă sau din strategia de export);
  • achiziție servicii pentru certificare și standarde de calitate (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
  • achiziție servicii de promovare pe piețe externe;
  • achiziție servicii de participare la misiuni economice internaționale, târguri, expoziții, etc.;

5. Activități de formare profesională specifică pentru angajații din cadrul microîntreprinderii, care vor fi implicați în operarea noilor tehnologii/ echipamente achiziționate prin proiect;

6. Activități de cooperare interregională, transfrontalieră și transnațională, de tipul:

  • activități de întărire a cooperării între microîntreprinderi și asociații de afaceri, universități, organizații de cercetare;
  • activități de sprijinire a microîntreprinderilor pentru participare în rețele (clustere, centre de afaceri inovative, etc.);
  • participarea microîntreprinderilor la platforme S3 etc.

7. Activități de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare, a planului de afaceri și anexelor acestora;

8. Activități privind managementul implementării proiectului;

9. Activități privind auditul financiar al proiectului și expertiză contabilă/declarația expertului contabil;

10. Activități obligatorii de comunicare și vizibilitate aferente proiectului.

---

Citește și:

Parallax

Vizualizari
9956
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri