Denisa Crăciun
Odată cu implementarea sistemului e-Factura, care va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 în relația business-to-business (B2B), se vor simplifica și controalele fiscale, spun majoritatea firmelor din România respondente în cadrul unui sondaj.
Implementarea facturării electronice în relația dintre companii va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, spun 85% dintre firmele participante la un sondaj PwC România. Totodată, 56% susțin că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale.
Printre altele, companiile respondente spun că implementarea facturării electronice va avea și beneficii ca:
„Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru creșterea gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autoritățile române Comisiei Europene arată că extinderea obligației de e-facturare în relația dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în 2026, față de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităților este că măsura va duce la o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari și că guvernul caută soluții de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare și reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecți”, susține Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de servicii fiscale și juridice al PwC România.
Alte rezultate ale sondajului:
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică” a fost demarat în luna martie 2020 de Ministerul Finanțelor și ANAF și va fi implementat etapizat, fiind inițial obligatoriu pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.
Sondajul a fost efectuat în septembrie 2023 și a fost completat de 104 companii din România.