Raluca Abrihan

Clasament: Firmele din România plătesc cele mai mari taxe în comparaţie cu cele din alte ţări emergente

Thumbnail

România înregistrează o povară fiscală de 29% din Produsul intern brut (PIB), cu 24% mai mare decât media înregistrată la nivelul economiilor BRIC emergente majore (21,8%), arată un studiu realizat de UHY, rețeaua internațională a firmelor de contabilitate și consultanță fiscală.

De asemenea, conform studiului și taxele impuse de guvernul român sunt mai mari decât media la nivel global (28,2%).

Economiile precum România trebuie să cerceteze și să identifice mai multe moduri pentru a diminua povara fiscală pentru companii. În caz contrar, acestea vor fi afectate de concurența tot mai acerbă a țărilor emergente mai dinamice când vine vorba de atragerea companiilor străine în România. Este dovedit că scăderea taxelor impuse persoanelor fizice și juridice ar putea ajuta economiile să încurajeze creșterea și să creeze stimulente, în special pentru investitori și companii mai mari cu o activitate orientată spre nivel global” a declarat Camelia Dobre - Managing Partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD S.r.l.

UHY a analizat 34 de țări din întreaga lume și a calculat procentul colectat din PIB-ul țărilor respective de către Guverne prin taxe (vezi graficul de mai jos), poziționând România pe locul 17 în studiu și Danemarca pe prima poziție, cu taxe impuse de către Guvern care reprezintă 53,5% din PIB-ul țării. Statele Unite ale Americii colectează taxe care reprezintă 22% raportat la PIB, în vreme ce Republica Irlanda este singura țară din zona Euro studiată în care taxele impuse de Guvern sunt sub media globală.

În general, economiile europene domină topul clasamentului realizat de UHY, având cele mai mari taxe impuse. În medie, țările europene înregistrează o povară fiscală de 43,3%: cu peste 50 de procente mai mare decât media la nivel global (28,2%), conform studiului.

Țările emergente, în general, au înregistrat ponderi mai reduse de taxe impuse de Guvern, inclusiv numeroase țări care fac parte din blocul comercial ASEAN (Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est) precum Malaysia (16,5%) și Filipine (13,9%).

Există, totuşi, câteva măsuri care ar putea încuraja creşterea economică. Acestea includ scutiri de taxe pentru profiturile reinvestite și posibilitatea de reportare a pierderilor înregistrate în anul anterior pentru a fi deduse din profitul impozabil al anului curent.

În 2016, Guvernul a eliminat impozitarea veniturilor din activitățile de cercetare, dezvoltare și tehnologie, de exemplu.

Reducerea birocrației și investirea în infrastructură ar contribui, de asemenea, la eforturile de mărire a numărului de deduceri fiscale disponibile pentru companii, în special pentru întreprinderile mici. 

Pe de altă parte, este important de remarcat faptul că începând cu anul acesta, România a decis să impoziteze întreprinderile nou înființate și companiile care înregistrează o cifră de afaceri anuală sub 1 milion de euro ca microîntreprinderi. Astfel, legiuitorul elimină opțiunea de aplicare a impozitului pe profit pentru companiile care au mai mult de 45.000 lei (aproximativ 10.000 euro) capital social.

Aceasta nu este o măsură care să încurajeze companiile care decid să investească în România care se așteaptă să înregistreze profit după un anumit timp de la realizarea investiției, astfel că, până când investiția generează profit, acele companii vor înregistra pierderi, fără a mai avea dreptul de a compensa acele pierderi - a mai spus Camelia Dobre.

La nivel global, studiul UHY arată că nivelurile de taxe colectate de către guvernele naționale reprezintă un element de interes sporit, în special pentru UE, în contextul unui Brexit iminent, pentru a asigura finanțarea guvernelor pe termen scurt și pentru a încuraja creșterea pe termen lung.

Recent, Comisia Europeană a sugerat că țările UE ar putea avea în vedere modificarea politicilor fiscale pentru a contribui la completarea deficitului bugetar anual de 15 miliarde de euro care urmează să fie generat de ieșirea Marii Britanii. Aceste modificări ar putea include propuneri precum utilizarea unui procent din impozitul pe profit încasat de trezoreriile naționale pentru fondurile și programele comune ale UE.

Cu toate acestea, numeroase țări europene, inclusiv Germania și Portugalia, unde taxele impuse sunt mai mari decât media, examinează moduri pentru a reduce povara fiscală. De exemplu, guvernul german (43,8% din PIB) are drept obiectiv diminuarea poverii fiscale pentru IMM-uri pentru a încuraja inovația, prin măsuri precum:

  • Implementarea unui sprijin fiscal pentru activități de cercetare și dezvoltare pentru companiile cu mai puțin de 1.000 de angajați

  • Stabilirea unui ‘fond de bază pentru înalta tehnologie’ cu un volum țintă de 300 de milioane de euro

  • Demararea unei noi campanii de digitalizare a întreprinderilor mijlocii

Poziția

       Țara

Taxe ca %
din PIB (2017)

1

Danemarca

53.5%

2

Franța

51.9%

3

Italia

46.1%

4

Portugalia

43.9%

5

Germania

43.8%

-

Europa

43.3%

6

Olanda

41.8%

7

Marea Britanie

38.3%

8

Canada

38.0%

9

Spania

37.6%

10

Noua Zeelandă

36.4%

11

Malta

35.8%

12

Brazilia

34.9%

13

Japonia

34.4%

14

Australia

33.2%

15

Polonia

32.0%

-

G7

31.1%

16

Uruguay

29.4%

17

România

28.5%

-

La nivel mondial

28.2%

18

Israel

26.7%

19

Irlanda

26.2%

20

Mexic

25.7%

21

Vietnam

22.9%

22

China

22.4%

23=

UAE

22.0%

23=

USA

22.0%

-

BRIC

21.8%

25

Argentina

19.9%

26

Zambia

19.1%

27

Rusia

17.3%

28

Malaysia

16.5%

29

Pakistan*

16.4%

30

Filipine

13.9%

31

Guatemala

11.8%

32

Bangladesh

10.8%

33

India

10.2%

34

Nigeria

4.7%

Citeşte şi:

Să ne așteptăm la tot mai puține firme noi. 3 probleme majore pentru antreprenorii aflați la început de drum

Parallax

Vizualizari
1061
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri