Denisa Crăciun
Parlamentul European a adoptat marți directiva privind „dreptul la reparare” pentru consumatori, care vine cu clarificări în privința obligațiilor firmelor producătoare.
Directiva a fost adoptată de Parlamentul European cu 584 voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri.
Conform noilor reguli, producătorii vor avea obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii despre dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale, conform directivei.
După ce expiră perioada de garanție, firmele producătoare vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației UE.
În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile, iar lista categoriilor de produse va putea fi extinsă.
În plus, consumatorii vor putea împrumuta un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.
Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat.
De asemenea, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară, unde se vor putea găsi ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, precum „cafenele de reparații”.
Noile norme au scopul de a consolida piața reparațiilor din UE și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori, potrivit Parlamentului European.
Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil, conform directivei.
De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea.
Mai exact, nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.
Totodată, pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară membră UE va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri:
În continuare, după ce directiva va fi aprobată și de Consiliul UE și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre, inclusiv România, vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.