Raluca Abrihan

Avocat: Ce se întâmplă cu plata chiriei pentru firme în perioada de criză. Subvenţiile de la stat, o posibilă soluţie

Thumbnail

Una dintre discuţiile constante în mediul de business priveşte soarta ”Contractelor de Închiriere”, fie că discutăm despre închirierea unor spaţii comerciale sau de birouri. Aceasta discuţie este cu atât mai relevantă având în vedere costurile substanţiale pe care chiria le presupune pentru orice firmă, mai cu seamă având în vedere întinderea îndelungată, de mulţi ani a unor astfel de contracte. Iată cum analizează un avocat această problemă.

”De la începutul pandemiei toate companiile au încercat să găsească soluţii în vederea reducerii costurilor fixe, în vederea asigurării posibilităţii continuării activităţii. Statul român a intervenit prin măsuri legislative punctuale de natura fiscală sau în materia dreptului muncii susţinând costul aferent şomajului tehnic în care companiile şi-au plasat angajaţii în lipsa unei activităţi curente”, explică avocatul Daniel Moreanu.

Soluţia oferită de O.U.G. nr. 29/2020 privind „amânarea la plata chiriei pentru imobilul cu destinaţie de sediu social şi de sedii secundare” nu este nici pe departe cea aşteptată de mediul de business, întrucât „amânarea” presupune doar o păsuire privind plata chiriei nerezolvând problema de fond, şi anume că se datorează chirie pentru un spaţiu care fie nu mai poate fi utilizat potrivit scopului prin decizia autorităţilor publice (a se vedea Ordonanta Militara nr. 2 / 21.03.2020 prin care se suspendă activităţile de comercializare în centrele comerciale), fie nu mai este utilizată în fapt potrivit destinaţiei din cauza lipsei clienţilor (magazine stradale, restaurante, alte spaţii nesituate în centre comerciale etc.) sau din lipsa angajaţilor care îşi desfăşoară activitatea prin telemuncă (în cazul spaţiilor de birouri).

Fie că discutăm despre chiriaşi care au solicitat reducerea sau chiar suspendarea chiriei, sau de proprietari care au oferit din proprie iniţiativa astfel de beneficii, în ultima lună discuţiile dintre chiriaşi şi proprietari pe această temă au fost extinse şi nu de puţine ori tensionate. Acestea sunt cu atât mai importante cu cât, chiar şi după relaxare într-o primă etapă a stării de urgenţă, vor mai trece luni până când activitatea economică se va relansa.

În plus, în anumite domenii, precum închiriere spaţiilor de birouri, vom vedea probabil o schimbare de paradigmă pe termen mediu şi lung pe care telemunca forţată din această perioadă o va aduce în relaţia companiilor cu spaţiile fizice închiriate în clădirile de birouri clasice - spune avocatul Daniel Moreanu.

În acest context, la finalul săptămânii trecute Comisia Europeană a aprobat prima schema de ajutor de stat solicitată de Suedia în valoare de 453 milioane EUR destinată să susţină până la 50% din chiria aferentă perioadei 1 aprilie – 30 iunie pentru chiriaşii din industria hotelieră, restaurante, retail şi alte sectoare. Suma maxima de care poate beneficia un chiriaş este de 800.000 EUR, iar schema de ajutor de stat va expira la finalul anului 2020. Solicitarea din partea Suediei este cu atât mai surprinzătoare cu cât acest stat constituie excepţia din Uniunea Europeană privind măsurile adoptate pe durata pandemiei.

"Statul roman ar trebui să se gândească la măsuri similare de susţinere a domeniului economic în condiţiile în care măsura de „amânare” a plaţii chiriei nu este eficientă, iar încetarea contractelor de închiriere (sau executarea scrisorilor de garanţie în general acordate de chiriaşi) va elimina probabilitatea pentru companii să îşi poată relua activitatea post pandemie într-un termen scurt", a mai spus Daniel Moreanu.

Iată ce spun antreprenorii despre problema chiriei:

Parallax

Vizualizari
10469
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri