Cum pot completa fondurile europene bugetele școlilor sărace - Bani europeni - StartupCafe.ro
Redacția Startupcafe.ro

Cum pot completa fondurile europene bugetele școlilor sărace

Thumbnail

Aproape 130 de proiecte cu un total de peste 772 de milioane de lei din care 653 de milioane sunt din fonduri europene alocate prin Axa 6 a Programului Operațional Capital Uman (POCU) vor finanța măsuri de reducere a abandonului școlar și de modernizare a școlilor, în special din zonele defavorizate, arată o analiză Euractiv, publicație specializată în problematici europene.

Proiectele fac parte dintr-un pachet mai mare de 250 de finanțări gestionate de Ministerul Educației ți contractate prin Axa 6 a POCU „Educație și competențe”.

Mai mult de jumătate vizează programul „Școală pentru toți”,  potrivit consilierului OI POCU din Ministerul Educației, Doina Diaconescu. „Școală pentru toți” este un proiect destinat în special școlilor din zone defavorizate, prin care Uniunea Europeană finanțate măsuri destinate reducerii abandonului școlar dar și transformării școlilor într-un mediu prietenos.

Fondurile europene ar urma, pe de o parte, să ajute 75.000 de elevi să meargă la școală și să sprijine financiar înmatricularea a 27.500 de noi copii în învățământul ante-preșcolar și preșcolar.

Un alt program „A doua șansă", vizează readucerea la școală a 8.250 de tineri și adulți care nu au finalizat învățământul obligatoriu și pregătirea a  peste 15.000 cadre didactice, mediatori școlari, consilieri școlari, directori și specialiști în educație, pentru lucrul mai eficient cu elevii aflați în risc de abandon școlar.

”Practic, banii sunt alocați pentru măsuri integrate care vizează simultan școala, familia și comunitatea, pentru sprijinirea tranziției elevilor de la un ciclu școlar la altul, derularea de Programe de tip ”A doua șansă”, ”Școala după școală”, programe de educație parentală și de îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice, dar și subvenții și alte forme de sprijin social (masă caldă, rechizite etc.) pentru preșcolari și elevii dezavantajați din învățământul primar și gimnazial, a menționat Doina Diaconescu.

În ultimii 15 ani, milioane de tineri au plecat din România la muncă în străinătate, lăsând deseori copiii în grija bunicilor sau chiar a unor rude mai îndepărtate, scrie Euractiv. În alte zone, comunități întregi trăiesc în sărăcie, iar trimiterea copiilor la școală presupune unele cheltuieli pe care multe familii pur și simplu nu și le permit.

În acest context, nu este de mirare că abandonul școlar a explodat în trecut, iar autoritățile fac de mulți ani eforturi să readucă copiii la școală, mai comentează publicația.

Fonduri europene contra abandon școlar

”În 2017, ne aflăm la 18,1% rată de părăsire timpurie a școlii - respectiv persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani care nu au completat studiile obligatorii. Rata de părăsire timpurie a școlii în România este mult peste media europeană de 10,6%.

În mediul urban, părăsirea timpurie a școlii nu e o problemă, suntem sub media europeană, dar în rural, în schimb, sunt și zone unde rata ajunge la 25-26%”, a explicat Ioana-Loredana Cîrstea, Consilier la Direcția Generală de Management Strategic și Politici Publice, din Ministerul Educației, la o conferință pe teme de educație organizată recent de EURACTIV.

România și-a propus pentru anul 2020 să reducă rata la 11,3%, dar, având în vedere cele mai recente statistici, este puțin probabil să ajungem la această țintă, mai ales că implementarea programelor care au drept scop reducerea abandonului școlar a început cu întârziere, a mai spus consilierul Ministerului Educației.

Autoritățile încearcă să prevină părăsirea școlilor pe mai multe căi: pe de-o parte, au lansat programe sociale care să motiveze familiile cu dificultăți financiare să-și țină copiii în școală, inclusiv în programe after-school, iar de cealaltă parte, lucrează pentru îmbunătățirea sistemului educațional, atât prin formarea corpului didactic, cât și prin restructurarea învățământului secundar - prin promovarea școlilor profesionale și implementarea învățământului dual.

Programul Operațional Capital Uman (POCU), parte din Politica de Coeziune a Uniunii europene este una dintre cele mai active modalități de sprijin financiar pentru accelerarea dezvoltării învățământului românesc lucru remarcat și de  participanții la Conferința „Educație la puterea viitorului prin fonduri europene", organizată de EURACTIV cu sprijinul Agenției pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov (ADRBI).

 

 

În domeniul educațional, beneficiarii pot atrage finanțări din POR, pe Axa 10 - Infrastructura educațională, și sunt deja proiecte pentru creșe și grădinițe, școli generale, licee tehnologice și universități, a explicat Claudia Ionescu Șef de departament la Agenția de Dezvoltare Regională București-Ilfov, care a vorbit despre fondurile disponibile prin Programul Operațional Regional în Regiunea București-Ilfov 

O altă axă pe care pot fi depuse și finanțate proiecte este axa dedicată reabilitării termice a clădirilor publice, inclusiv clădiri ale unor instituții de învățământ. 

Vezi detalii în prezentarea de la conferința Euractiv

Vizualizari
511
Conţinut
Parerea ta despre articol

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.

1.85
Just for testing :

interaction: 0.75

popularity: 1.63

publishing: 3.36

expertise: 0.15

rating: 1.85

Articole publicate : 34
Adauga comentariu