Dificultatile promovarii pe Facebook pentru o companie mica - Cum sa testezi eficienta, ce campanie sa alegi si cat trebuie sa investesti
vlad.barza

Dificultatile promovarii pe Facebook pentru o companie mica - Cum sa testezi eficienta, ce campanie sa alegi si cat trebuie sa investesti

Imagine principala
Dificultatile promovarii pe Facebook pentru o companie mica - Cum sa testezi eficienta, ce campanie sa alegi si cat trebuie sa investesti
Facebook poate ajuta o companie mica sa se promoveze si sa castige clienti, insa daca nu investesti in publicitate, postarile unui business de familie vor fi vazute de foarte putini oameni in retea, chiar daca sunt interesante. Care este suma minima cu care poti porni o campanie de promovare si de ce numarul de like-uri nu este important, puteti citi in interviul realizat de HotNews.ro cu Marius Lazarescu, seful agentiei de marketing Today's.

Rep: De ceva timp observam ca nu vedem pe wall-ul de Facebook postarile unor companii sau vedete la ale caror pagini am dat like. E clar ca le vedem numai daca acele pagini investesc in publicitate, insa la cat de putini useri ajung postarile?

Marius Lazarescu: Reach-ul a scazut si, daca stam sa analizam istoric, miscarea Facebook a fost bine construita:  au zis <facem o retea de contact, lumea se inscrie, e totul frumos si apoi incepem sa monetizam, dar fara sa anuntam de la inceput intentia. Acum reach-ul este destul de mic, poate fi de 5-6%, dar poate creste in conditiile in care continutul pe care il ai are un CTR foarte mare, adica o rata de clic. Asta inseamna ca ce ai postat este relevant pentru audienta ta si oamenii au dat click

Rep: Insa daca poti pune o alerta pe mail ca sa vezi cand un prieten posteaza ceva, de ce nu poti primi o alerta de la pagina unei companii, de exemplu?

Marius Lazarescu: Pana la urma este o presiune financiara si o chestiune justificata. Daca o companie vrea sa fie vizibila, trebuie sa plateasca.

Rep: La o campanie platita, cat de mult creste procentul celor care vad o postare?

Marius Lazarescu: O campanie platita iti asigura o vizibilitate punctuala, nu iti asigura o crestere organica ulterioara. Punctuala inseamna ca in intervalul ales de tine ai avut vizibilitate crescuta la postarea aleasa de tine si atat. Daca in timpul campaniei ai venit cu continut relevant si rata de click a fost mare, o sa-ti creasca reach-ul organic.(...) Cand creezi o campanie de tip boost, alegi tu cat vrei sa investesti si ti se dau estimari despre numarul de oameni care vor vedea postarea. Practic, intai faci o campanie ca sa generezi niste like-uri, apoi investesti in crearea de continut cat mai bun si apoi trebuie sa investesti intr-o noua campanie sa dai din din nou bani ca sa vada cat mai multa lume acel continut. Daca nu mai investesti in promovare, reach-ul va scadea mult.

Rep: Cam cat ar trebui sa investeasca intr-o campanie o firma foarte mica. De exemplu una care face produse hand-made. Au o pagina de Facebook cu 1.000 de like-uri si vor un reach cat mai mare, Cat ar trebui sa investeasca o companie mica ce nu are foarte mari ambitii financiare?

Marius Lazarescu: Daca ar fi sa o luam tehnic, trebuie sa calculezi care este costul pe care tu il poti aloca pentru a genera un client. Daca eu vand un produs care costa 100 de lei, ia marja mea e de 30%, asta inseamna ca eu pot aloca maxim 30%, iar daca as aloca 30% as fi "pe zero". Ei bine, daca am decis ca pot aloca maxim 30 de lei pe publicitate, eu trebuie sa-mi aleg canalele pe care sa merg. Daca vreau sa investesc in Facebook, trebuie sa fac o campanie si sa vad care este rata de conversie din campanie in clienti si sa vad astfel cat ma costa sa generez un client. Apoi trebuie sa determin daca imi permit acele campanii si daca pot reduce costul cu care generez un client.

Rep: O astfel de companie mica se poate descurca avand un buget lunar de 300-400 lei pentru promovare?

Marius Lazarescu: As face un test cu 50-100 de euro sa vad exact ce nivel de cumparare am.

Rep: Am dat exemplul acesta de 300-400 lei gandindu-ma ca o companie mica nu isi permite prea mult si i-ar fi greu sa aloce sume foarte mari.

Marius Lazarescu: Avantajul pe Facebook si pe Google AdWords este ca poti face si o campanie cu 50 de euro, cea mai mica investitie intr-o mini-campanie poate fi de 10 euro.

Rep: Acum ceva timp puteai cumpara like-uri artificiale pe pagina de Facebook. Sunt ele o miza, merita in vreun fel?

Marius Lazarescu: Acele like-uri artificiale s-au devalorizat atat de mult, colosal de mult si nu au decat o valoare vizuala. Atunci cand publici continut, el ajunge sa nu fie citit si iti "tai singur craca" fiindca like-urile nu sunt reale. Rata de citire a continutului va fi si mai mica fiindca te raportezi la un numar mare de like-uri false, iar daca ai continut necitit nu vei avea nici pe viitor reach. Secretul este sa ai cat mai putine like-uri, dar rata de relevanta sa fie mult mai mare. Mai bine am 1.000 de like-uri de la persoane reale si sa fiu citit de 900, decat sa am 10.000 de like-uri false si sa fiu citit de 950.

Rep: Dar o astfel de firma foarte mica ce ar avea de castigat printr-o prezenta puternica pe Facebook, tinand cont ca e un mediu unde lumea intra sa se destinda, sa discute cu prietenii, nu sa faca shopping...

Marius Lazarescu: Oamenii sunt pe Facebook mai ales pentru distractie si cu o reclama ii vei intrerupe, deci trebuie sa-i intrerupi cu ceva colosal de interesant si de relevant pentru ei. Poate il 'intrerupi' cu o oferta la pantofi care costa 25 de lei si arata bine in poza. Oamenii se vor intreba cum de costa atat de putin si vor da click.

Rep: Iar pe site vor vedea o singura pereche urata de 25 de lei si unii decenti sunt peste 100 lei....

Marius Lazarescu: Sa stii ca au aparut multe magazine ce merg pe ideea de ulltra low-cost, pe stocuri, pe colectii de acum trei-patru ani, pe diverse idei. Revenind la intrebare, pe Facebook te adresezi unui public "mass market", iar daca faci reclama la ceva de nisa, cum e de exemplu un produs hand-made special, e ca si cand ai arunca o momeala destinata unui singur peste, intr-o apa in care sunt 100 de specii. Atunci, e posibil sa ai putine click-uri, ele sa vina greu si sa fie scumpe. Daca sunt putine click-uri e posibil ca unele sa fie din curiozitate si sa nu se "converteasca". Abordarea potrivita pentru un magazin online de tip hand-made ar fi prin testarea unor categorii speciale si pe unele site-uri, in anumite contexte si pe anumite topic-uri. Insa lucrurile in general nu sunt profitabile in campanii online pentru cei cu hand-made, ci o abordare potrivita este prezenta la targuri de specialitate unde oamenii deja sunt filtrati fiindca cei care merg la astfel de targuri sunt interesati de acele produse.

Rep: In ultimul timp a crescut volumul publicitatii pe Facebook si pe news feed apar tot mai multe reclame. Oamenii le deschid sau e tot mai mult o atitudine adversa de genul "ia uite, au platit sa ne polueze vizual"?

Marius Lazarescu: Permanent vor fi oameni care le resping, insa ne incadram in niste procente de rata de click si acolo vedem relevanta. In Facebook pot sa am o rata de 0,1 la mie sau de 1 la mie si pot sa am bannere pe site-uri locale unde bannerele pot avea 0,2% sau o rata de 1% care este foarte foarte mare. Obtinem 1% in cazuri foarte rare in care clientul ne permite sa facem niste bannere foarte urate.

Rep: Urate, de ce?

Marius Lazarescu: Pentru ca ochiul utilizatorului este obisnuit cu bannere profesionale, frumoase, echilibrate. Daca tu ii desenezi cu mana o sageata sau scrii ceva ce abia se intelege, omul se va intreba ce e chestia asta urata aici si ii atragi atentia. Bannere care creeza controverse, care starnesc curiozitatea, ceva complet in afara contextului. Insa evident ca astfel de bannere nu trebuie sa devina ceva comun, nu ar fi normal si nici profesionist.

Despre Today's:
Today's este o agentie de marketing online infiintata in 2005 de Marius Lazarescu, iar numarul de conturi gestionate in prezent este de circa 50. Compania se ocupa atat de trafic, cat si de conversie pentru a ajuta la cresterea vanzarilor clientilor. Campaniile de marketing online aduc cea mai mare parte a cifrei de afaceri, iar clientii sunt companii din domenii precum auto (dealeri), magazine online si sanatate.
Parallax

Vizualizari
1018
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
cv vrajeala ieftina, totul se face pe pile sau shpaga sau mita, mai esti luat si de prost, cind te duci cu mainile curate vorba maestrului Gh. Dinica, eu stau cu masina in parcare, din lipsa de benzina, o invirteala inutila vis-a-vis de un amarit de loc de munca-prost platit, unde tragi ca boul pentru niste lovele prapadite.
poza de profil
interesant Bun articolul, multumim ca ati impartasit cu noi asta! @cv, mai bine te culci!
poza de profil
n-ai inteles nimic. esti total pe langa subiectul articolului si pe langa tot ce inseamna o reclama sau marketing.sa dai spaga la ce, la o campanie de marketing si de promovare? si cui anume dai spaga, unei firme private? pff....
poza de profil
Sublevel E atât de bine să ai propia rețea de socializare. Nu vezi post-uri sponsorizate, bannere care-ți umplu toată pagina, oameni care se ceartă pe click și like…
poza de profil
da pe scurt: cand fb era mai mic, iti punea pe wall toate postarile paginilor la care ai dat like. Acum ca e mare, nu iti mai afiseaza postarile respective, decat daca firma care are pagina respectiva nu scoate niste bani.Reteta e clasica: la inceput ii aburesti ca e totul gratis, iar cand toti au sarit in barca ta, le iei bani pentru aer.

- Ultimele știri -

Ultimele stiri de pe hotnews

 

Cookie Settings