Claudiu Zamfir
Hotărârea de guvern pentru funcționarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) s-a publicat miercuri seara în Monitorul Oficial, iar acum instituția spune că „din acest moment, pot veni banii care au fost bugetați” în anul 2021 pentru Măsura 2 și Măsura 1.
„Din acest moment, pot veni banii care au fost bugetați în bugetul de stat pentru anul 2021, care a fost promulgat pe 9 martie 2021. Circuitul banilor pentru măsura 2 este următorul: de la trezorerie către minister, de unde pleacă înspre agenții, care îi transferă apoi în bănci, după care ajung în conturile beneficiarilor. În perioada în care ministerul nu a avut nici buget nici HG de funcționare, MEAT a procesat un maximum de dosare de solicitări, astfel încât, odată ajunși banii, plățile către beneficiari să se facă cât mai repede” - a anunțat, joi, 18 martie, Ministerul Economiei, într-un comunicat remis StartupCafe.ro.
Aproximativ 16.000 de firme admise la finanțare în Măsurile 1 și 2 așteaptă să-și primească ajutoarele de stat, conform situației plăților de la finalul săptămânii trecute.
Pe 9 martie, când s-a publicat în Monitorul Oficial bugetul de stat pe anul 2021, Miniserul Economiei spunea că în aproximativ o săptămână ar fi urmat să ajungă primii bani din noul buget la beneficiarii din Măsura 2, având în vedere circuitul fondurilor, care cuprinde mai multe etape.
Vor fi disponibili imediat aproximativ 150 milioane de euro. „Este important să știți că procedura de plată durează efectiv o săptămână, până ce banii ajung la bănci, iar ele pot începe plățile către beneficiari” - spunea Ministerul Economiei pe 9 martie.
De ce durează?
Ministerul a explicat atunci „circuitul legal” pe care „trebuie să-l parcurgă” banii până la beneficiar:
De precizat că inițial nu s-a respectat ordinea înscrierilor pentru plăți, ministerul optând pentru a împărți volumul total de cereri la toate agențiile IMM, motiv pentru care beneficiarii care au picat la începutul unui calup procesat au primit banii, iar cei care s-au înscris mai repede, dar au picat la finalul altui calup procesat nu și-au primit banii de la stat.
În cadrul Măsurii 2, sunt total de plată 650 de milioane de euro, menționează Mnisterul Economiei. Astfel, în afară de primii 150 de milioane de euro care ar trebui să se plătească mai repede, restul de 500 de milioane de euro vor face obiectul unei noi ordonanțe de urgență. „Ministerul Economiei va propune în timp foarte scurt timp o Ordonanță de Urgență care să grăbească plățile, fondurile pentru această măsură fiind acum alimentate din două surse, POC și React EU, iar deblocarea restului de finanțare e îngreunată” - mai spunea Ministerul Economiei pe 9 martie.
Altfel, intelegem ca maximul inseamna cele 21 de dosare analizate pe saptamana ( in toate cele 9 agentii). Treaba buna, se agita puternic baietii.
Cea mai cinica si incompetenta guvernare din toate pe care le-am vazut pana acum.
Nu va mai votez nici eu și nici prietenii mei sub nici o forma. Nenorociților !!!!!
nasui! esti imparatul cretinilor, baietas! ti-ai lasat barba aia ca sa maschezi copilul speriat!
te du ba baiete si te joaca in nisip cu galetusa ca nu ai ce cauta intr-un minister nici macar sa apesi pe butoanele de la lift!
1- Nu am intalnit in cadrul unui proiect (european) sa fie schimbate criteriile dupa depunerea proiectelor. Este ca o recunoastere ca ai fost dobitoc (scuze-incompetent) cand ai facut ghidul.
2- Nu se asteptau sa fie un asa procent asa de mare de proiecte pt achizitie de spatii de productie/servicii. ZAU? Din exprienta mea personala – masuri in care sa poti ACHIZITIONA un spatiu nu am avut aproape NICIODATA ( au fost niste POR-uri acum vreo 10 ani in care puteai sa achizitionezi in marja a 30% din total eligibil cladiri si teren).ATAT. Dec i orice om cu minima experienta si-ar fi dat seama ca va fi :
a) INGHESUIALA ( deci proiecte de 100 puncte si procente de cofinantare MARI – peste 50%)
b) pondere foarte mare a proiectelor de achizitii spatii productie/ servicii.
c) foarte multe depuneri pe ultima 100 de metri tinand cont de punctele a) si b)
3- In contextul in care in exercitiul financiar 2021-2027 vor veni cu 25% mai multi bani europeni decat in 2014-2020, mi se pare ciudat ca pe M3 au fost multi aplicanti pentru cumpararea de echipamente cu 45-50% cofinantare cand vor putea aplica pe un POR cu cofinantari de maxim tot 200.000 euro si incepand de la 90 %.
4- Un aplicant care vrea sa isi achizitioneze un utilaj de 1.000.000 de euro, cu imprumut de la banca , cu greutatile aferente, are ocazia sa aplice pt 200.000 euro pe M3 si sa vina doar cu 80% cofinantare ,dar NU, nu are voie ca asa vreti dv., sa il discriminati, sa-l dea afara din masura,ca angajatii lui nu sunt ca angajatii dv. , ei pot fi dati afara ....
5 -Va doresc sa va aprobe proiectul pt achizitia de nu-stiu-ce, si apoi sa vina sa spuna ca achizitia de nu-stiu-ce nu mai este eligibila, sau si mai roz, sa implementati proiectul si sa va ceara apoi banii inapoi in monitorizare, nu e imposibil.......
6-Sau sa nu mai aveti undesa va puneti utilajele (spatiu propriu, sau chirie ,sau ce o fi )si sa va vad cu masinile pe trotuar.....Ca doar nu ati facut afaceri imobiliare pe masura M3.....
Daca nu ti-ai dat seama de aceste lucruri atunci nu stii cu ce se mananca proiectele europene
Pe M3 eu am depus in ultima zi la ora 11 ziua, avand de ales intre o cofinantare de 48, 5 % si una de de 50,2 % ,asa imi propusesem de la inceput, si vazand ritmul in care se depun proiectele am avut inspiratia si norocul sa pun 50,2%. Oricum vor fi aprobate si proiecte sub 50% , astea sunt rezultate de calculator, dar vor cadea multe proiecte la conformitate , eligibilitate, dovada cofinantarii, altele (terte motive)......Asta daca nu cumva VOR MAI PRODUCE O NOUTATE si vor anula masura ( nu stiu daca au cadru legal, si nici timp sa o reorganizeze).....Si o intrebare pt dumneavoastra...Ce facem cu banii cheltuiti pe consultanta , dam in judecata organizatorii? Sau pe cei care sustin sus si tare sa se anuleze masura?...
Va doresc multe realizari d e proiecte europene de succes ( un proiect european de succes este unul aprobat (trecut de conformitate ,eligibilitate), contractat, implementat,monitarizat, incheiat.)
1.Nu cunosc proiectele la care face referire Ministrul cand spune ca sunt "afaceri imobiliare", dar nu cred ca se refereau strict la spatiile de productie. Cred ca se referea chiar la afaceri imobiliare.
-Onor ministrul tanar nu face nicio diferenta in afirmatiile sale intre spatii de productie/servicii (care hai sa spunem ca ar fi cele de la parterul unei cladiri) si un apartament la etajul unei cladiri (care hai sa zicem ca ar fi o afacere imobiliara, s- a legat de apartamente, cu toate ca cele doua categorii nu sunt delimitate exact. Le baga in aceeasi oala, asa cum am remarcat, cu o crasa lipsa de profesionalism. Dar chiar si asa , daca tu ai dat voie cuiva prin ghidul masurii sa faca o afacere imobiliara si tu nu vroiai acest lucru inseamamna ca ai fost dobi cand ai facut ghidul. Acum esti si mai dobi cand vrei sa anulezi masura. NICI PE TIMPUL JIGODIILOR ETERNE ( stim noi care ) nu s-a intamplat asa ceva.Si o intrebare-Daca o firma de contabilitate aplica pentru un spatiu de servicii- birouri, la etajul unei cladiri , inseamna ca face o afacere imobiliara? Am incercat sa va induc subtil in raspunsul anterior ca lucrurile sunt mai complexe decat par, si nu isi gasesc rezolvare in afirmatii impulsive, dar na, ca sa faci asta iti trebuie experienta in primul rand si luciditate in al doilea. Entuziasmul e bun si el numai ca in doze heirupiste dauneaza.
2.Cat priveste dreptul dumneavoastra de a accesa aceasta masura 3, nu vi l-am intermis, sa0mi fie cu iertare, dar probabil ca n-ati inteles rostul acestor masuri.
-Ba mi l-ati interzis sustinand ca ar trebui sa de-a jos proiectele cu achizitia de spatii de lucru//”imobiliare”. Dumnevoastra sunteti sigur ca ati inteles rostul acestor masuri de imi dati mie lectii? Poate faceti parte din comisiile care discuta strategiile guvernului si nu stiu eu. Aici nu e vorba daca o lege e buna sau nu la un moment dat, o respecti la timpul prezent si o modifici in viitor daca nu iti place. Din discutiile avute cu consultantul meu ( am facut tot timpul jumatate din treaba consultantului, asa e ok daca nu vrei sa dea rasol) , mi-a spus ( avand si el un proiect cu achizitie de spatiu de lucru) ca, chiar daca va fi ales castigator la M3 , va renunta la proiect de frica sa nu-l atace dupa implementare sa dea banii inapoi- lucru cel mai rau posibil. Nici eu nu voi implementa acest proiect, mi-am luat gandul. Accesati dv pt echipamente, cu toate ca daca e inghesuiala in continuare depuneti pe un POR mult mai avantajos, sau , cerand o suma mica compatibila cu Start UP (Nations sau Inotech, sau ce-or mai baga) mergeti in aceasta directie sunt si cu 100%
3.Din punctul meu de vedere, aceste masuri trebuiesc privite ma masuri de ajutorare a firmelor afectate de criza sanitara si economica prin dezvoltarea firmelor chiar si printr-o reconversie.
-Aici sunteti intr-o eroare mare si spuneti numai ce va trece prin cap ca niste elemente folositoare pt. speta dv. Daca dumneavoastra credeti acum ca intrati pe piata cu o firma producatoare de masti de exemplu ,va inselati. Proiectele cu reconversie/schimbare –diversificare de activitate se fac pe masuri care necesita un Studiu de Fesabilitate, Plan de Afaceri, etc...,- si pentru asta iti trebuie un consultant, asa cum e el ,bun rau, tu nu poti sa le stii pe toate. La un proiect POR 2.1 pe care consultantul mi l-a pierdut , am facut pe avocatul , am studiat , si l-am castigat, mai am un an de monitorizare la el. La acesta masura (M3)se spune clar ca doreste sa sustina revigorarea afacerilor EXISTENTE, deci nu se depun SF , PL care sa demonstreze viabilitatea afacerii propuse
4-Faptul ca va doriti crearea de spatii de lucru din aceste masuri, mi se pare o mare prostie. Chiar dumneavoastra ati spus ca se pot accesa fonduri europene pentru investii mai mari (cum sunt "imobiliarele" sau tehnologiile scumpe)
-Stimate domn, am o facultate de mate- info in spate si cred ca macar logica limbajului am invatat-o acolo. V-AM MAI SPUS ANTERIOR CA ACEEASTA A FOST SINGURA (APROAPE- A MAI FOST UNA ACUM APROX. 10 ANI) MASURA IN CARE PUTEAI SA ACHIZITIONEZI UN SPATIU, CELELALTE (AFIR,POR, ETC...) ITI DADEAU VOIE SA CONSTRUIESTI/ MODERNIZEZI UN SPATIU SI SA ACHIZITIONEZI ECHIPAMENTE MULT MAI AVANTAJOS CU COFINANTARE DE 70-90 % . CE NU ATI INTELES DIN ACESTE FRAZE?
5.Probabil ca n-ati inteles ca aceste masuri au fost create si pentru firmele mici care nu isi permit sa acceseze anumite fonduri europene (pentru ca nu au experienta, timp pentru implementare, experienata cu firmele de consultanta). Aceste masuri au fost create pentru proiecte simple, care sa ajute fimele sa treaca peste aceasta perioada.
-Iar n-am inteles nimic.... Iar puneti gandurile dv in locul gandurilor celor responsabili cu aceasta masura. Este un fenomen normal venind dintr-un instinct de autoaparare-autoconservare, dar care nu are nicio treaba cu obiectivitatea ceruta in acest caz.
Sunteti in confuzie totala.Fondurile alea create pt firme mici care nu isi permit (sau nu vor) consultanti , care nu au experienta, etc... sunt fondurile de START UP-uri , trecute si viitoare, care sunt cu 100% cofinantare ,la care totusi sr trebui sa mai lucreze , au mai dat rateuri. Masurile M1-M3 au fost gandite pt FIRMELE CARE AU FOST AFECTATE DE ACASTA PANDEMIE.
6.Cat priveste cheltuiala cu consultantii, v-ati asumat-o cand ati apelat la ei.
Cheltuiala cu consultantul este asumata de beneficiar ( fie eligibila, fie neeligibila) si te poate afecta negativ daca la o masura la care ai participat , nu te-ai calificat la –eligibilitate+conformitate : poate fi vina consultantului , sau selectie –din vina nimanui ,sau contractare –vina beneficiarului , de ex nu are dovada cofinantarii proprii, sau implementare si monitorizare –poate fivina unuia sau amandorura.
Dar nu puteti sa dati vina nici pe beneficiar si nici pe consultant ca autoritatea schimba regulile in timpul jocului, deci iar ati gandit cu picioarele.Este ca si si cum ati castigat o cursa de biciclete si dupa incheiere se anuleaza spunand ca de fapt se dorea o cursa de motociclete.
7.Eu am preferat s amerg fara consultanti pentru ca mi s-a parut ca nu-si meritau banii, negarantand succesul proiectelor.
-Cum poate un consultant sa va garanteze succesul proiectului? V-am mai spus ca succesul unui proiect inseamna sa treci de CAE (analiza conformitate-eligibilitate), contractare, implementare, monitorizare. Poate va refereati la la succesul castigarii unui proiect?Asta e altceva , iar la acest succes contribuie consultantul in colaborare cu beneficiarul. Va doresc sa castigati proiecte fara consultanti ( nu zic ca nu se poate, dar timpul pierdut pt consultanta il puteati folosi sa va optimizati firma.) E greu sa te apuci sa faci si SF, si PA de la 0.
8.Noroc ca la masura 2 i-au "salvat" campania electorala, ca a decis guvernul sa dea la toti, ca altfel nu stiu cum justificau clientilor, faptul ca n-au fost in stare sa se incadreze in "5 minute" ca sa prinda locurile eligibile
Aici aveti partiala dreptate, dar tot la fel , daca guvernul a luat o decizie proasta cu timpul de aplicare in sistem (primul venit, primul servit) tot trebuiau sa si-o asume. Aici consultantul mi-a castigat un proiect pe la nr 2800 si eu m-am balbait la o alta firma de-a mea la care consultantul (avand deja vreo 70 proiecte de aplicat) nu a putut sa ma ajute, doar m-a indrumat, am depus-o pe la 11500. Norocul ca . sa speram , o sa primim banii si aici , und am 6 angajati.
In incheiere rog iertati-ma daca am fost prea dur, dar cred ca aveti ceva de castigat-invatat din ce v-am scris , rapind din timpul meu liber in care sunt si putin bolnav la pat. daca v-a fost de folos ma bucur . Doamne ajuta.
In legatura cu M3 , ma retrag, daca as putea v-as da dv. fondurile pe care le-as fi obtinut ,eram deasupre liniei, prefer sa bag banii astia in POR-ul 2.2 cu 70% care bate la usa sa il semnez.Si tineti minte ca angajatii unei firme cu 2 oameni nu sunt mai cu doua perechi decat angajatii unei firme cu 1000 de oameni ca sa considerati ca firmele mari au bani si nu merita sustinute...Multumesc