Raluca Abrihan
Aproape jumătate din cele mai populare aplicaţii Android colecteaza date despre utilizatori pe care le trimit apoi către Facebook, prin serviciul Facebook Audience Network, chiar dacă utilizatorii respectivi nu folosesc reţeaua de socializare, potrivit unui studiu AdGuard. Şi nu este singura companie care face asta. Detalii în graficele din articol.
Cu alte cuvinete, dacă diferite aplicaţii aveau acces la datele tale din Facebook şi Facebook are acces la datele pe care le colectează aplicaţiile pe care le instalezi chiar daca nu ai cont şi nu foloseşti Facebook.
Cercetarea AdGuard, realizată pe 2.556 dintre cele mai populare aplicaţii Android, arată că: 41% dintre acesta trimit date către Facebook Audience Network, 88% dintre ele sunt conectate cu serverele altor companii, 61% dintre ele impart şi cu alte aplicaţii datele tale de identificare (nume şi email).
AdGuard, dezvoltatorul unui soft de blocare a reclamelor online (adblock), a analizat activităţile mai multor aplicaţii din magazinul Google Play şi a constatat că sunt doi mai jucători la care ajung cele mai multe informaţii ale utilizatorilor de aplicaţii: Google şi Facebook, acesta din urmă având cel mai popular serviciu terţ printre dezvoltatorii aplicaţiilor analizate în acest studiu.
Facebook Audience Network este un serviciu al reţelei de socializare care este de fapt o reţea de publicitate şi un serviciu de analiză a datelor de audienţă a aplicaţiilor. Cei mai mulţi dezvoltatori de aplicaţii se abonează la acest serviciu oferit de Facebook pentru a-şi monetiza aplicaţiile sau pentru a avea acces la date statistice legate de utilizatorii lor.
Din altă perspectivă, chiar dacă un utilizator renunţă la Facebook, compania poate colecta şi stoca date despre ei dacă aceştia folosesc o aplicaţia abonată la Facebook Audience Network.
Facebook nu este singura companie care are acces la datele colectate de aplicaţii terţe, lista companiilor care colectează astfel de date este mult mai lungă. Cele mai importante le găsiţi în graficul de mai jos.
În final ideea este că nu avem cum să fim complet anonomi fără să lăsăm în urmă niciun fel de informaţie despre noi, atâta vreme cât folosim internetul şi orice altă tehnologie.
Una dintre companii din acest grafic este Branch Metrics, fondată de o româncă. Vezi aici mai mulde despre această firmă.
Citeşte şi: