Claudiu Zamfir

TOP probleme pentru utilizatorii RO e-Factura (platformă electronică)

ro-e-factura.jpg

O platformă românească folosită de contabili și antreprenori a identificat cele mai frecvente probleme întâmpinate de firmele românești în prima lună de utilizare obligatorie a sistemului electronic de stat RO e-Factura pentru facturile B2B.

Într-un comunicat transmis, joi, publicației StartupCafe.ro, platforma FGO enumeră câteva dintre „principalele dificultăți întâmpinate de utilizatori în gestionarea facturii electronice către ANAF”:

  1. „procesul de înscriere în SPV, care continuă să fie unul extrem de greoi,
  2. urmat de posibilitatea de respingere a e-Facturii din cauza neactualizării în timp real a celor două baze de date, SPV-ANAF,
  3. sau multe alte motive de respingere care sunt legate de aspecte aparent nesemnificative precum modalitatea de scriere a unității de măsură din factură sau a localității clientului”.

De altfel, printre cele mai frecvente erori de respingere ANAF identificate de echipa FGO se numără:

  • „lipsa sau setarea incorectă a unității de măsură,
  • nemenționarea sectorului corespunzător pentru municipiul București sau setarea incorectă a acestuia,
  • setarea incorectă a stării plătitorului TVA,
  • nemenționarea sau setarea incorectă a țării sau a localității clientului”.

„Chiar dacă la nivel tehnic lucrurile au funcționat relativ bine, la nivel de comunicare situația îngreunează procesul. Echipa FGO a sprijinit aproximativ 10.000 utilizatori care i s-au adresat pentru lămuriri pe care nu le primeau de la autorități, multe dintre solicitările lor derivând din faptul că încă nu știau ce au de făcut, ce facturi trebuie să trimită, cum și unde, care sunt termenele, de ce le sunt respinse înregistrările sau le sunt înregistrate de mai multe ori facturile  ș.a.m.d. ” - mai spune platforma FGO.

„Din întrebările pe care le primim zilnic prin intermediul telefonului sau al e-mailului, reiese clar că oamenii încă nu știu cum să se înscrie în SPV, cum să obțină semnătura electronică, ce fel de facturi trebuie trimise către SPV și multe alte aspecte, am putea spune, de bază pentru familiarizarea cu noul sistem de facturare. Fără îndoială este loc pentru o mai bună și mai clară informare cu privire la aceste aspecte și la modul în care funcționează eFactura. Un demers extrem de oportun din partea ANAF ar fi ca instituția să pună la dispoziția contribuabililor un departament de asistență și suport care să răspundă în timp util – dar mai ales să răspundă – solicitărilor acestora”, a declarat Valeriu Filip, cofondator FGO.

Platforma FGO a fost lansată de firma i-Tom Solutions, la 1 ianuarie 2017, fiind dezvoltată în parteneriat cu programul de contabilitate SAGA Software, cu scopul eficientizării și automatizării comunicării între antreprenor și contabil.

FGO spune că peste 107.000 de companii mici și mijlocii folosesc platforma.

RO e-Factura - ce ajustări a făcut Ministerul Finanțelor în prima lună de utilizare obligatorie B2B

Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu, etapizat, de la 1 ianuarie 2024, în relația business-to-business (B2B), astfel că firmele, PFA-urile, ONG-urile vor trebui să declare facturile prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin alte softuri dedicate, în anumite condiții.

În prima lună de folosire, o serie întreagă de antreprenori și contabili s-au plâns de anumite blocaje și dificultăți în utilizarea sistemului național e-Factura.

Între timp, Ministerul Finanțelor a anunțat că a implementat unele îmbunătățiri și ajustări:

  • Din 16 ianuarie sistemul nu mai permite introducerea facturilor duplicat.
  • Au mai fost efectuate o serie de actualizări la nivelul sistemului, dintre care cea mai importantă este introducerea funcției de autofacturare, care oferă posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului.
  • De asemenea, furnizorii de servicii contabile au cerut să poată filtra facturile în baza anumitor criterii specifice. Această facilitate a fost introdusă printr-o modificare la apelul de listă facturi disponibile de la serviciile web apelabile automat prin API.
  • În fine, e-Factura a mai suferit o modificare, privind încărcarea facturilor. Dacă până acum trebuia să vă autentificați în SPV pentru asta, mai nou s-a creat un buton special pe www.anaf.ro în colțul de sus din dreapta: Autentificare Ro e-Factura, după cum a relatat HotNews, joi.

Potrivit Ministerului Finanțelor, procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape, astfel:

În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 - 30 iunie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, pentru care există obligația utilizării Ro e-Factura începând cu data de 1 iulie 2022.

De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.

Următoarele operațiuni sunt exceptate de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura:

  •     livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
  •     livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
  •     livrările intracomunitare de bunuri.

Prin excepție, în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura NU se sancționează.

În a doua etapă, începând cu data de 01.07.2024, emitenții facturilor electronice au obligația de transmitere a acestora către destinatari utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

Începând cu data de 1 iulie 2024, pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin.(2), sunt considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021. Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar, cu excepția facturilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.120/2021, cu modificările și completările ulterioare.

---

Citește și:

Parallax

Vizualizari
2974
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri