Denisa Crăciun
Ministerul Finanțelor a transmis joi că sistemul e-Factura nu mai permite introducere facturilor duplicat și anunță că în continuare se lucrează la „posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (autofacturarea)”.
„Din 16 ianuarie sistemul nu mai permite introducerea facturilor duplicat”, a anunțat Ministerul Finanțelor într-un comunicat către StartupCafe.ro.
De asemenea, instituția precizează că de la 1 ianuarie 2024 și până acum, s-au făcut mai multe „corecții la aplicația de completare oferită gratuit de MF/ANAF, pe baza feedback-ului primit de la utilizatori”.
„Puțini credeau că vom fi a patra țară din Uniunea Europeană care reușeste să implementeze acest sistem, despre care am spus de la bun început că este vital pentru lupta noastră cu evaziunea. Iată că până acum nu au fost intervale de timp în care sistemul să nu funcționeze. Echipa CNIF/ANAF a început să lucreze de aproape cu firmele care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, pentru ca orice îmbunătățiri care pot să facă mai ușoară viața contribuabililor să fie implementate. Nu excludem că pot să apară dificultăți și că pot fi identificate aspecte care necesită îmbunătățiri, tocmai de aceea abordarea este una cât se poate de constructivă; suntem lângă contribuabili și nu se aplică niciun fel de sancțiuni până în aprilie. Ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, cred că asta este cel mai important. În final, cu siguranță vom depăși toate dificultățile și ne vom asigura că sistemul e-Factura este o soluție robustă și adaptabilă la nevoile în continuă schimbare ale mediului de afaceri”, susține ministrul Marcel Boloș.
Amintim că sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu, etapizat, de la 1 ianuarie 2024, în relația business-to-business (B2B), astfel că firmele, PFA-urile, ONG-urile vor trebui să declare facturile prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin alte softuri dedicate.
Astfel, de la 1 ianuarie 2024 și până în prezent au fost înregistrate în sistemul e-Factura peste 10 milioane de facturi, în valoare totală de 45 miliarde de lei, conform MFP.
În situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii.
În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.
---