Claudiu Zamfir
Un întreprinzător care închiriază, ca persoană fizică, 5 camere în regim hotelier, în Băile Tușnad, spune că are casă de marcat cu jurnal electronic, din cele noi, obligatorii acum, însă miercuri a întrebat la ANAF dacă poate emite factură la cerera clienților.
Miercuri, într-o nouă sesiune de informare pe pagina de Facebook a ANAF, antreprenorul a întrebat Fiscul dacă trebuie să depună lunar declarația privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate - F4109 (OMFP 627/2018). Acest formular se completează de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale în situația în care există aparate de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate pentru generarea de date, în nicio zi din perioada de raportare. Declarația se completează electronic, cu ajutorul programului de asistență, și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale nu au fost utilizate, conform ANAF.
De asemenea, el a întrebat și dacă trebuie să folosească aplicația 4200 pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă, prevazut în secțiunea II.12 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018.
„Ca persoană fizică, închiriez 5 camere în scop turistic și s-a apreciat că am obligatia de a utiliza casă de marcat, deși plătesc impozitul după norma de venit. Trebuie sa depun lunar declaratiile 4200 sau 4109?! Respectiv pot emite factură la cerere?” - a scris antreprenorul-persoană fizică.
Agenția Națională de Administrare Fiscală i-a dat următorul răspuns:
Conform dispozițiilor ART. III alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 804/2017 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, coroborat cu prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 627/2018, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale au obligaţia de a transmite datele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), după caz, respectiv cele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi c) din anexa nr. 11 la normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările ulterioare, către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, respectiv A4200 sau F4109 - Declarație privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate.
Facem precizarea că, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se înțeleg aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, în nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricăreia dintre datele pentru care exista obligația de raportare (bon fiscal si raport Z).
În conformitate cu art. 1, alin (2) din OUG nr. 28/1999, operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale au obligația să emită bonuri fiscale și să le înmâneze clienților.
La solicitarea clienților, utilizatorii vor elibera acestora și factură.
De la 1 noiembrie 2018 și contribuabilii mici au obligația să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronică. Pentru contribuabilii mijlocii și mari, termenul a fost 1 septembrie 2018.
Linkuri utile:
Informaţii referitoare la legislaţia privind casele de marcat electronice fiscale.
Informaţii referitoare la autorizarea distribuitorilor de aparate de marcat electronice fiscale
Lista cu distribuitorii de case de marcat cu jurnal electronic
Conform OUG nr.28/1999 actualizată toți operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Reiese astfel că operatorii economici care vând bunuri cu amănuntul sau prestează servicii direct către populație au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
De la această obligație sunt exceptate încasările realizate din următoarele activități ( art 2 din OUG nr. 28/1999):