Claudiu Zamfir

Cum se vor aviza tehnic noile case de marcat cu jurnal electronic

Thumbnail

Casele de marcat cu jurnal electronic, care vor deveni obligatorii, în două etape, de la 1 iunie și 1 august 2018, vor avea nevoie să fie avizate tehnic, înainte să fie scoase pe piață de către companiile distribuitoare. Ministerul Finanțelor Publice a scos luni proiectul de ordin privind autorizarea acestor aparate.

Prin viitorul ordin se va reglementa, în principal, înlocuirea treptată a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal, cu cele echipate cu jurnal electronic, astfel încât importatorii și distribuitorii să obțină avizul tehnic favorabil  și autorizația de distribuție pentru noile modele, iar firmele care vor fi obligate să folosească aceste case de marcat să și le poată achiziționa.

Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare în Informatică - ICI București este instituția publică ce emite avizul tehnic favorabil  pentru  aparatele de marcat electronice fiscale.

Importatorii și distribuitorii care aduc pe piața românească aceste case de marcat și solicită avizul tehnic în acest sens trebuie să depună la ICI:

- cererea prin care solicită eliberarea avizului tehnic;

- prospectul, manualele de utilizare, programare şi documentaţia de service, în original sau copii conforme, traduse  în limba română, pentru aparatele de marcat electronice fiscale provenite din afara ţării;

- declarația producătorului  privind rezistenţa la condiţiile de mediu, tradusă în limba română, în cazul celor provenite din afara ţării;

- copia Declaraţiei de conformitate CE, precum şi  a Certificatului de Conformitate examinare CE de tip în cazul taximetrelor;

- documentaţia tehnică de implementare a jurnalului electronic, precum şi dispozitivele și/sau programele de citire a memoriei fiscale şi programele de citire şi de verificare a integrităţii fişierelor jurnal electronice, traduse în limba română, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara ţării;

- declaraţia producătorului cu privire la asigurarea stocării datelor şi funcţionarea ceasului de timp real pe perioada minimă prevăzută de normele metodologice;

- declaraţia producătorului cu privire la modulul criptografic, din care să reiasă certificarea acestuia în conformitate cu standarul prevăzut de normele metodologice.

- un aparat, ca model de referinţă, pentru efectuarea testelor, o memorie fiscală goală,  o memorie fiscală la limita de umplere şi un dispozitiv de memorare jurnal electronic;

ICI București testează:

  • programarea aparatului de marcat electronic fiscal;
  • funcțiile obligatorii;
  • programul aparatului de marcat electronic fiscal;
  • memoria fiscală;         
  • jurnalul electronic;
  • operarea în cadrul unui sistem de gestiune(dacă este cazul);
  • posibilităţile de înlăturare a situaţiilor de pană.

Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic este înseriat de către ICI București, care emite avizul tehnic și aplică o etichetă ce cuprinde numărul acestuia. Eticheta va fi aplicată astfel încât să nu poată fi înlocuită și să nu permită accesul în echipamentul avizat.

Noile CASE DE MARCAT: termenele și obligațiile firmelor

Reamintim că firmele care vând bunuri și servicii către populație vor fi obligate să treacă de la actualele case de marcat cu jurnal pe hârtie la case marcat cu jurnal electronic, racordate la sistemele ANAF, pentru reducerea evaziunii fiscale.

Termenele de aplicare, amânate de mai multe ori, sunt următoarele, la ora actuală:

  •     Pentru utilizarea exclusivă a caselor de marcat cu jurnal electronic termenul comun este 1 iunie 2018, pentru firmele mari și pentru firmele mijlocii.
  •     Firmele mici au termen 1 august 2018 să treacă și ele la casele de marcat cu jurnal electronic. Data la care se va interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă pe suport de hârtie va coincide cu data limită la care utilizatorii au obligația să se doteze cu noile aparate de marcat, respectiv 1 august 2018.

Obligația introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic va reveni astfel tuturor operatorilor economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie (vezi AICI lista excepțiilor).

Comercianții și alte firme care vor avea obligația utilizării caselor de marcat electronice vor putea utiliza unul dintre cele 6 tipuri de aparate admise (vezi AICI cele 6 tipuri de case de marcat care vor fi acceptate).

Parerea ta despre articol
Vizualizari
2109
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.