Claudiu Zamfir

Birocrație în România: Parlamentarii au decis reintroducerea pontajului și a fișei postului, la microîntreprinderi

birocratie- Elnur -Dreamstime

Parlamentul României a decis să se reintroducă obligația microîntreprinderilor de a avea condică de prezență sau pontaj și fișa postului pentru angajați, indiferent dacă firmele se înțeleg sau nu cu salariații în acest sens.

Miercuri, 7 septembrie 2022, Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a adoptat, cu 230 de voturi pentru, 11 contra și 39 de abțineri, o lege de respingere a Ordonanței de urgență 37/2021, care prevedea o serie de înlesniri pentru microîntreprinderi, la anumite obligații din Codul Muncii.

Legea a fost trimisă la președintele Iohannis, care poate să o promulge sau să o trimită înapoi în Parlament, la reexaminare. Dacă o promulgă Iohannis, legea se publică în Monitorul Oficial și intră în vigoare.

OUG 37/2021 a scutit de o serie de obligații birocratice microîntreprinderile, definite ca firme cu cel mult 9 angajați.

Printre altele, aceste firme au astfel posibilitatea să nu mai țină pontajul sau condica de prezență și să nu întocmească fișa postului pentru salariați, dacă se înțelege cu ei în acest sens. Totuși, ordonanța de urgență dă posibilitatea angajatului să oblige microîntreprinderea la care lucrează să îi comunice în scris fișa postului cu specificarea atribuțiilor postului.

„Pentru salariații mobili, salariații care desfășoară muncă la domiciliu și salariații microîntreprinderilor, angajatorul ține evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condițiile stabilite cu salariații prin acord scris, în funcție de activitatea specifică desfășurată de către aceștia” - mai prevede OUG 37/2021.

O altă prevedere a OUG scutește microîntreprinderile de la obligația întocmirii regulamentului intern.

Practic, deputații au decis ca toate aceste scutiri de birocrație introduse de fostul guvern Cîțu (PNL) să  fie anulate, chiar și cu votul unor parlamentari liberali.

Deputatul PNL Raluca Turcan, fostul ministru al Muncii în mandatul căreia s-a elaborat OUG, a criticat, pe Facebook, votul din Cameră:

„Din păcate, Camera Deputaților a zis NU DEBIROCRATIZĂRII relațiilor de muncă pentru IMM-uri! Regret că parlamentarii consideră că din cauza unor abuzuri, de care niciun domeniu nu este ferit, ar fi mai bine să oblige sute de mii de angajatori să completeze tone de hârtii. Consider că este un regres față de cadrul suplu debirocratizat creat de Ordonanța elaborata in Guvernul PNL. Soluția nu era respingerea OUG-ului, ci obligarea instituțiilor de control să-și facă treaba. De prevederile privind flexibilizarea relațiilor de muncă prin debirocratizare ar fi beneficiat 445 000 de microîntreprinderi cu până la 9 angajați.

Reduceam, astfel, sarcinile administrative inutile și încurajam microîntreprinderile să își relanseze activitatea și să creeze noi locuri de muncă.
Astfel:

  • Specificarea atribuțiilor postului se putea face și verbal, dar și prin întocmirea fișei postului. Pentru asigurarea flexibilității relațiilor de muncă, la solicitarea scrisă a salariatului, angajatorul era obligat să-i comunice în scris fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului.
  • Angajatorului cu până la 9 salariați i se acorda posibilitatea să ţină evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare angajat, în condiţiile stabilite cu aceștia prin acord scris.
  • Pentru debirocratizare și simplificarea procedurilor în domeniul resurselor umane, propuneam eliminarea obligației de întocmire a Regulamentul intern de către aceste microîntreprinderi”.
Parallax

Vizualizari
4644
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri