Răzvan Tătaru

Competiția în creștere pe piața Inteligenței Artificiale: de la giganți tech la startup-uri și cercetători

Pumni virtuali ridicați

Inteligența artificială a început să ia amploare încă din anul 2022, atunci când OpenAI a făcut robotul conversațional ChatGPT disponibil pentru publicul larg. De atunci, marile companii și multe alte noi startup-uri au început să dezvolte tehnologii similare sau să facă publice rezultatele cercetărilor lor de ani de zile.

În ultima vreme, s-au conturat câțiva giganți ai acestei noi piețe, respectiv Microsoft, OpenAI, Google, Anthropic și xAI. Care este stadiul în care se află în acest moment cu produsele lor de inteligență artificială?

  • Recent, OpenAI a anunțat cel mai nou model de inteligență artificială, ChatGPT-4o, care va fi disponibil pentru toți utilizatorii chatbotului, suportă text, imagine, voce și care poate „vorbi” într-un mod mai natural, ca un asistent personal;
  • Microsoft a susținut OpenAI încă din anul 2019 și în ultimul an a lucrat la soluțiile proprii de integrare AI în produsele lor. Astfel, a integrat tehnologia ChatGPT mai întâi în Bing și, mai apoi, în soluția proprie Copilot. În plus, compania a investit în mai multe companii AI;
  • Google tocmai a prezentat o mulțime de îmbunătățiri ale serviciilor de inteligență artificială, respectiv modelele Gemini și Gemma, instrumentele dezvoltate de Google DeepMind pentru generare de imagini, videoclipuri și muzică, și soluțiile AI în cloud;
  • Anthropic, în care Google a investit 2 miliarde dolari, a făcut chatbot-ul Claude disponibil în Europa, odată cu aplicația de iOS și versiunile plătite pentru uz personal și profesional;
  • Startup-ul de inteligență artificială xAI, al miliardarului Elon Musk, a lansat modelul Grok 1.5V, multimodal, care permite analizarea cerințelor text, a documentelor, diagramelor, tabelelor și fotografiilor. În plus, Grok a ajuns și în Uniunea Europeană, așa cum am mai scris pe site.

Pe lângă aceștia, ușor ușor, se strecoară alte firme mici și echipe de cercetători care încearcă să acopere nevoi specifice, cum ar fi:

  • Primul model de inteligență artificială pentru limba română este dezvoltat de către o echipă de cercetători români de la POLITEHNICA București, Universitatea din București și Institutul de Logică și Știința Datelor;
  • Perplexity este un motor de căutare care folosește ChatGPT-3.5 sau GPT-4, pentru abonați, în combinație cu resursele de pe internet, pentru a oferi răspunsuri generate la diferite căutări. Perplexity a anunțat recent un parteneriat cu o firmă de voce cu inteligență artificială, SoundHound, pentru tehnologia din spatele asistentului vocal;
  • Mistral AI este o firmă de inteligență artificială din Franța, fondată de foști cercetători ai Google și Meta, care a strâns finanțări de la Salesforce, BNP Paribas, General Catalyst, Databricks și Microsoft, investiție intrată sub lupa Uniunii Europene. Recent, startup-ul ar fi strâns bani și ar fi ajuns să valoreze 6 miliarde dolari, potrivit TechCrunch;
  • Institutul de Tehnologia Inovației (TII) din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, a lansat două modele AI, Falcon 2 11B, bazat pe text, și Falcon 2 11B VLM, care poate înțelege imagini;
  • Aleph Alpha este un startup german care dezvoltă IA pentru guvern și companii. Firma a strâns anul trecut finanțare de 500 milioane EUR de la mai mulți investitori, printre care SAP și Bosch. Recent, startup-ul a anunțat că va dezvolta inteligență artificială pentru Forțele Armate Germane, potrivit Reuters.

Lista este incompletă, dar trendul este vizibil. „Inteligență Artificială” sau „AI” au devenit cuvinte-cheie în domeniul tehnologiei, iar acest lucru nu o să se schimbe prea curând.

Parallax

Vizualizari
853
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri