Raluca Abrihan

Platformele populare de învățare online pot ascunde amenințări cibernetice. Ce măsuri pot lua profesorii

Thumbnail

Pe măsură ce pandemia continuă și școlile sunt din nou închise sau urmează un model hibrid de învățare (în persoană și la distanță), sectorul educațional continuă să atragă atenția criminalilor cibernetici. Din iulie până în decembrie 2020, 270.171 de utilizatori au întâmpinat diverse amenințări cibernetice deghizate în platforme populare de învățare - o creștere de 60% în comparație cu prima jumătate a anului 2020.

Pentru a ajuta profesorii să rămână în siguranță, Kaspersky a lansat un set de instrumente digitale pentru învățarea celor mai bune practici în materie de securitate cibernetică.

Primăvara trecută, peste 1 miliard de școlari din întreaga lume au fost afectați de închiderea școlilor, deoarece țările au încercat să încetinească creșterea ratelor de infecție. Pentru mulți, acest lucru a însemnat trecerea de urgență la sistemul de învățare la distanță – o tranziție care, din păcate, a făcut ca mulți studenți și educatori să fie vulnerabili la riscurile cibernetice.

Acum, școlile din întreaga lume, din Anglia și Germania până în Malaezia și SUA, se închid din nou, pe măsură ce țările luptă împotriva reapariției infecțiilor și, deloc surprinzător, acest lucru a dus la unele consecințe nedorite.

Din ianuarie până în iunie 2020, numărul total de utilizatori care au întâmpinat diverse amenințări cibernetice apărute sub masca platformelor populare de învățare online sau a aplicațiilor de video-conferință a fost de 168.550 - o creștere de 20,455% în comparație cu aceeași perioadă din anul 2019.

Acest număr a continuat să crească din iulie până în decembrie, așa cum au descoperit experții Kaspersky. În ianuarie 2021, numărul utilizatorilor care se confruntă cu diverse amenințări care folosesc ca momeală platforme populare de învățare online a ajuns la 270.171 – o creștere de 60% în comparație cu prima jumătate a anului 2020.

Cea mai populară aplicație online folosită ca momeală pentru atacurile cibernetice a fost, de departe, Zoom. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere că Zoom este cea mai populară platformă pentru video-conferințe, cu peste 300 de milioane de utilizatori zilnici. A doua cea mai populară a fost Moodle, urmată de Google Meet. Numărul utilizatorilor care au întâmpinat amenințări deghizate în platforme populare de învățare online/ video-conferințe a crescut pe toate platformele, cu excepția Google Classroom.

Aproximativ 98% dintre amenințările întâmpinate erau sub forma „not-a-virus”, categorie care este împărțită în programe de tip riskware și adware. Adware bombardează utilizatorii cu reclame nedorite, în timp ce programele riskware sunt alcătuite din diferite fișiere - de la browser bars și download managers până la instrumente de administrare la distanță – care pot efectua diverse acțiuni pe computerul personal fără consimțământul dumneavoastră. Troienii au reprezentat aproximativ 1% din amenințările întâmpinate.

Utilizatorii întâmpină de obicei amenințări deghizate în aplicații populare de video-conferințe și platforme de cursuri online prin false programe de instalare, pe care le pot întâlni pe site-uri neoficiale, concepute să arate ca platformele originale sau e-mailuri deghizate în oferte speciale sau notificări de pe platformă.

„Din păcate, până când toți studenții se vor întoarce la cursurile față-în-față, instituțiile de învățământ vor continua să fie o țintă populară pentru infractorii cibernetici, mai ales că acest sector nu a acordat prioritate securității cibernetice. Pandemia a arătat clar că acest lucru trebuie să se schimbe, mai ales că tehnologia este din ce în ce mai puternic încorporată în cursurile desfășurate în mediul virtual”, spune Anton Ivanov, expert în securitate la Kaspersky.

Parallax

Vizualizari
248
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri