Claudiu Zamfir

Electric-Up: Statul pune firmele beneficiare în program să ofere curent gratis proprietarilor de mașini electrice, la stațiile luate cu fonduri nerambursabile

Thumbnail

După aproape un an și jumătate de la înscrierile în programul Electric-Up, firmele care au plătit consultanți, au depus proiecte și s-au calificat la finanțare s-au trezit acum că sunt obligate de Ministerul Energiei să lase orice proprietar de mașină electrică să și-o încarce gratuit la stațiile de alimentare pe care beneficiarii programului le vor cumpăra cu fondurile nerambursabile de la stat, deși această prevedere nu se regăsea în schema de ajutor de minimis și nici în ghidul de finanțare.

Reamintim repede: În anul 2020, în pachetul de măsuri de sprijin pentru firme, care erau afectate de criza COVID, statul a făcut și un program prin care urma să ofere maximum 100.000 de euro de fiecare unor antreprenori români, să-și cumpere panouri fotovoltaice și stații de încărcare a mașinilor electrice.

Părea o idee bună, așa cum a prezentat-o încă din vara lui 2020 ministrul Economiei și Energiei, Virgil Popescu, în guvernarea PNL Orban. Mai ales pentru restaurante, foarte afectate de criza COVID. Ideea era ca restaurantele să aibă și stații de încărcare a mașinilor electrice, să se afișeze pe hărțile rețelelor de încărcare EV și să își atragă astfel clienți, imediat ce aveau să se ridice restricțiile COVID.

În plus, firmele beneficiare își puteau pune și panouri fotovoltaice, să-și producă energie solară - o gură de oxigen mai ales pe fondul scumpirilor la energie care au urmat. Ajutorul era apreciat și de alte firme, nu numai cele din sectorul HoReCa. Pentru un atelier, o hală de producție, este oricând binevenită o instalație de fotovoltaice.

Ministerul Economiei și Energiei, cum era atunci, a scos Ghidul solicitantului, în forma consultativă, în noiembrie 2020. În fine, în cele din urmă, a dat drumul la înscrierile online în 4 decembrie 2020, până pe 3 februarie 2021. Antreprenorii au dat bani consultanților și și-au făcut proiecte cu parte de tehnică și de finanțare, destul de complicate, conform cu cerințele ghidului oficial.

Între timp, guvernele s-au schimbat, a venit guvernarea Cîțu (PNL-USR-UDMR), apoi guvern interimar Cîțu (PNL-UDMR) și, în fine, al patrulea guvern care gestionează același program Electric-Up, Cabinetul Ciucă din prezent (PNL-PSD-UDMR). Și Ministrul Energiei s-a desprins de Economie și de Antreprenoriat. Dar a rămas același ministru la Energie, Virgil Popescu, care a inițiat programul Electric Up și care este în continuare „la butoane”.

Așa se face că, după aproape un an și jumătate de la lansarea programului, săptămâna trecută Ministerul Energiei a stabilit lista finală cu 1876 aplicanți admiși la finanțare în programul Electric-Up și le-a trimis contractele de finanțare să le semneze și să le încarce în sistemul electronic de granturi IMM, cu termen 5 zile.

Antreprenorii „câștigători” și-au descărcat nerăbdători contractele și cei care le-au și citit înainte de a le semna au avut o surpriză: au apărut obligații în plus față de ceea ce prevedea Ghidul solicitantului și Schema de ajutor de minimis în baza cărora și-au făcut ei proiectele pe care le-au depus.

6 ani, beneficiarul Electric Up dă curent gratis mașinilor electrice care vin la el

Una dintre aceste obligații-surpriză puse de Ministerul Energiei în contractul de finanțare transmis săptămâna trecută, cu termen de semnare 5 zile, îi obligă pe antreprenori să ofere acces gratuit tuturor mașinilor electrice la stația de alimentare pe care o vor cumpăra folosind și banii de la stat din programul Electric Up.

Mai exact, art 8, alin. 5, lit. a) din contractul de finanțare prevede că beneficiarul are, pe perioada de implementare a proiectului său, obligația „să asigure posibilitatea de încărcare a autovehiculelor hibride şi electrice în mod gratuit”.

Antreprenorilor nu le-a picat bine această obligație neprevăzută inițial în program. Și asta mai ales că până au reușit cei de la Ministerul Energiei să selecteze solicitanții câștigători, panourile fotovoltaice și alte echipamente folosite în proiectele Electric-Up s-au scumpit destul de mult, așa cum am arătat pe StartupCafe. În plus, la acele chargere de mașini electrice pe care și le vor monta localurile câștigătoare nu va veni doar energie de la Soare, ci și de la rețeaua convențională, pe bani.

Contactat de StartupCafe.ro, Ministerul Energiei recunoaște că oamenii nu aveau această obligație în Ghid și nici în Schema de minimis, atunci când au pornit la drum și s-au apucat să cheltuie bani cu consultanții și timp prețios.

Această obligație nu a fost prevăzută în mod expres în Ghid și Schemă, dar având în vedere Scopul și Obiectivul Programului de finanțare, acest fapt se subîntelege, atât din Ghid cât și din Schemă. Astfel: Având în vedere art. 2 alin.(1) din Ghidul de finanțare, obiectul programului îl reprezintă finanțarea IMM-urilor și a operatorilor economici din domeniul HORECA pentru instalarea sistemului de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27-100 kWp necesară consumului propriu, precum și a cel puțin unei statii de reincarcare de minim 22 kW, în conformitate cu prevederile legislatiei naționale și europene în vigoare, privind acordarea ajutorului de minimis” - a transmis, marți, Ministerul Energiei, la solicitarea StartupCafe.ro.

Totuși lumea a cam semnat, în cele din urmă, contractele de finanțare, cu tot cu această obligație nouă, introdusă acum de Ministerul Energiei. După aproape un an și jumătate de speranțe și promisiuni vânturate de 4 guvernări, „bea, Grigore, agheasmă!”.

Din cei 1876 de solicitanți selectați în program, 66 NU au mai semnat contractele de finanțare, renunțând la fondurile nerambursabile de la stat.

Până la acest moment, din cei 1876 solicitanti admisi, 1810 au transmis contractele semnate -  a se observa procentul de 96% aplicanti care au fost de acord cu prevederile contractului de finantare transmis” - mai afirmă acum Ministerul Energiei, pentru StartupCafe.ro.

Totuși, de ce s-a gândit Ministerul Energiei acum să-i oblige pe antreprenori să ofere gratuit  energie proprietarilor de mașini electrice? Instituția condusă de Virgil Popescu ne spune că obligația nu va fi permanent, ci pe 6 ani, și că energia va veni oricum de la Soare, nu-l costă nimic pe patronul HoReCa.

Această obligație a fost introdusă din considerentele enumerate mai sus, pentru a nu denatura scopul Programului ElectricUp. Reiterăm că scopul programului este de a susține autoconsumul și nicidecum vânzarea de energie prin tarifarea încărcării mașinilor electrice și generare de profit în urma accesării ajutorului de minimis nerambursabil. Menționăm că asigurarea accesului gratuit se face pe o perioadă de 5-6 ani (un an de implementare și cinci ani de monitorizare) de la semnarea contractului, ulterior beneficiarul putând tarifa accesul la stația de reîncarcare. Totodată, precizăm că energia asigurată gratuit la stațiile de reîncarcare provine din energia produsă de sistemul de panouri fotovoltaice, sistem instalat și finanțat integral prin Programul ElectricUp” - a mai explicat Ministerul Energiei, pentru StartupCafe.ro.

În final, Ministerul Energiei a simțit nevoia să ne și atragă atenția că noi, ca jurnaliști, nu ar fi trebuit să primim și să facem publice contractele de finanțare din acest program pe bani publici, de la bugetul de stat, pentru că nu avem acordul celor doi semnatari ai contractului: statul și solicitantul admis.

Vă atragem atenția asupra clauzei de confidentialitate existente în cadrul contractului, conform căreia o parte contractantă nu are dreptul să facă cunoscut contractul sau orice prevedere din cadrul acestuia, fara acordul scris al celeilalte părți” - ne-a transmis Ministerul Energiei.

Soluție pentru restaurante, să ia bani pe încărcarea mașinilor electrice

Beneficiarii programului Electric-Up care vor fi obligați să lase lumea să-și încarce mașinile electrice de la stația lor au totuși o soluție pentru a evita abuzul și pentru a câștiga și niște bani din acest serviciu. Soluția vine tot de la stat, mai exact de la autoritățile locale.

O serie de primării au luat și ele bani de la guvern pentru chargere, în cadrul Programului „Stații reîncărcare în localități”, gestionat de Autoritatea Fondului pentru Mediu, de la Ministerul Mediului. În acest program, încă de la bun început, primăriile beneficiare au fost obligate să lase șoferii să-și încarce gratis vehiculele electrice.

Dar unii primari au găsit o soluție să ia niște bani: au pus taxă pe parcare la locul chargerului.

La fel, patronii de restaurante pot și ei să pună o taxă de parcare, în curtea localului, pe care să o perceapă celor care vin să-și încarce acolo mașina electrică. Mai ales dacă șoferii respectivi nu le sunt și clienți.

Dar obligația de a lăsa acces gratuit la charger nu e singura introdusă acum de Ministerul Energiei în contractul de finanțare Electric Up. Tot în afara ghidului inițial, s-a mai pus și un prag de finanțare, la art 5 - Valoarea contractului de finanțare.

„Finanţarea se acordă numai pentru cheltuielile eligibile prevăzute în Programul de finanțare şi numai în limita sumei prevăzute la alin. (1); în cazul în care sumele solicitate spre decontare sunt disproporţionate raportat la costurile ocazionate cu achiziţionarea şi instalarea echipamentelor/puterea instalată, se va deconta doar o valoare de maxim 4,872.50 lei/kWp, cu TVA inclus” - prevede art. 5, alin. 3) din contractul de finanțare transmis solicitanților câștigători, săptămâna trecută, la aproape un an și jumătate după deschiderea programului.

Oricum, greul nu a trecut. După aproape un an și jumătate de muncă la întocmirea proiectelor, cu 5-6 cereri de clarificări trimise de Ministerul Energiei, cu modificările aferente de proiect, mai departe, antreprenorii trebuie să-și cumpere și să-șimonteze instalațiile, la prețurile tot mai volatile din acest domeniu. Ei fac achizițiile pe banii lor, iar apoi trebuie să aștepte să le deconteze Ministerul Energiei cheltuielile eligibile, în limita ajutorului de maximum 100.000 euro pe proiect.

Câte și ce fel de mașini electrice sunt în România

Mașinile electrice nu sunt chiar puține și nici foarte ieftine în România. La finalul anului 2021, erau 12.883 de vehicule electrice înmatriculate la noi, conform unui studiu LEKTRI.CO.

Dintre acestea, cele mai multe erau Dacia Spring: 3.066 de unități. Acestea sunt și printre cele mai ieftine, dar prețul lor întreg pleacă totuși de pe la 20.000 de euro fără TVA. Cu prima de la stat din programul Rabla, o iei cu un preț de pornire de circa 10.000 de euro și ceva.

Tesla erau 588 de unități, din care 391 Model 3 și 197 Tesla S.  Model 3 pleacă de pe la 47.000 de dolari, iar Tesla S pornește cu 95.000 de dolari.

Prin urmare, proprietarii de mașini electrice nu sunt tocmai cei mai nevoiași români, care au nevoie să alimenteze gratis la localurile din programul Electric Up.

 

 

Parallax

Vizualizari
11967
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Laurentiu
Pop
Obligatia nu a fost prevazuta in Ghid dar e subinteleasa?? Nimeni nu a subinteles asa , va asigur. Daca in ghid scria asa ceva , va asigur ca nu participa nimeni . Doar ca acum stiti ca lumea a platit niste bani pentru proiecte si i-ati prins.... o tara a absurdului ... Ce se intampla cand nu este soare? se mai ofera gratuit utilizarea??? ce se intampla cand ai 27kw instalati si 2-3 posturi de incarcare de 22kw ? se mai ofera gratuit?? Ministru Energiei cu declaratia dansului arata ca este total pe dinafara subiectului. Daca nu se va schimba acest aspect vor renunta mult mai multi. Guvernantii chiar vor ca toti sa plecam din tara asta ?
poza de profil
mirela
stancev
Avea dreptate cine a spus :
Masinile electrice sunt scumpe 40-50-100k euro.
Cine isi permite sa le cumpere? Cei bogati!
Pentru masinile electrice nu se platesc IMPOZITE, se creeaza statii rapide pe banii contribuabililor si curentul electric la unele statii este gratis.
Deci din taxele celor multi si saraci se platesc facilitati si combustibil pentru cei bogati care nu plateasc nici impozit pe niste masini foarte scumpe.
E buna chestia asta cu ecologizarea. Pina acum cei bogati cu masini de sute de cai plateau impozite mari. Acum, pentru masini chiar mai puternice si mai scumpe vor plati impozit ZERO.
Oare poporul asta a fost "ecologizat" si la creier ?
poza de profil
D
Marian
Eu peste tot unde am auzit de acest program am auzit si de faptul ca statiile vor trebui puse la dispozitia publicului si chiar am fost surprins de numarul mare de inscrisi avand in vedere acest fapt. Pentru mine a fost clar de la inceput, ca scoupul programului e de a populariza si la noi conceptul de destination chargers. In afara, hotelurile care se respecta ofera gratuit statii de incarcare clientilor. Lucrul asta iti ofera o siguranta atunci cand ajungi la destinatie, sa nu fii stresat in privinta incarcarii. Din motivul asta, multi posesori de electrice cand cauta un hotel sau o alta destinatie aplica din start filtrul de destination charger. In final, mai multi clienti, cu mai multi bani. Lucrul asta ar trebui inteles de HORECA, si imi pare rau, dar cei dezamagiti nu au inteles din start destinatia programului.
A fost o greseala totusi ca nu a fost mentionat explicit, lumea a profitat de asta, si functionarul care a facut greseala a incercat sa o repare pe ultima suta de metri.
Cu toate astea, cred ca investitia inca merita. Calculat cat ar costa daca statia publica ar fi 100% ocupata, vs cat se primeste prin program, apoi luat in calcul avantajul avut fata de concurenta, si cat cheltuie clientii extra, in final, chiar daca nu se ramane cu 100.000 in buzunar, tot se iese pe plus. Concluzia, nimic nu e 100% gratis.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri