Claudiu Zamfir

Vivre anunță închiderea procedurii de concordat preventiv, planul de restructurare nu a primit voturile necesare

Thumbnail

Aflat în dificultate, magazinul online românesc Vivre a încercat să se restructureze prin concordat preventiv, pentru a evita falimentul, dar acum, după cinci luni, anunță că planul de restructurare nu a primit voturile necesare, iar procedura de concordat se închide.

„Vivre Deco S.Ainformează deținătorii de obligațiuni (tranzacționate sub simbolurile VIV25E si VIV26E) că Tribunalul București, Secția a-VII-a Civilă a dispus azi, 17/02/2023, închiderea procedurii de concordat în cadrul dosarului 24130/3/2022. Societatea a solicitat închiderea procedurii având în vedere că planul de restructurare nu a adunat numărul minim de voturi necesar omologării” - a transmis vineri, 17 februarie 2023, magazinul online de mobilă și decorațiuni, într-o adresă către investitorii de pe Bursa de Valori București, care împrumutaseră firma prin obligațiuni.

Reamintim că, în septembrie 2022, Vivre a intrat în stare de dificultate și acum încearcă să-și redreseze afacerea printr-o procedură de concordat preventiv. 

În cererea de conciliere preventivă, Vivre informa atunci deținătorii de obligațiuni (tranzacționate sub simbolurile VIV25E si VIV26E) că societatea „și-a exprimat acordul pe cererea de deschidere a procedurii de concordat preventiv formulate de doi creditori ai Societății”.

„Acordul Societății a fost dat după constatarea stării de dificultate așa cum rezultă din raportul privind justificarea stării de dificultate pregătit de PRICEWATERHOUSECOOPERS BUSINESS RECOVERY SERVICES SPRL (departamentul de restructurare al PWC Romania), o firmă specializată în servicii de restructurare financiară și transformare sustenabilă a activităților de afaceri care va asista Societatea in calitate de administrator concordatar în perioada concordatului preventiv. Solicitarea de deschidere a procedurii de concordat preventiv are ca principal obiectiv depășirea stării de dificultate financiare temporare în care se afla Societatea” - spunea Vivre, în adresa sa din septembrie 2022.

În perioada de restructurare, acționarul majoritar al Vivre, fondul de investiții Neogen, spunea că avea să pună la dispoziție magazinului online o linie de finanțare suplimentară de 1 milion de euro, suplimentând finanțarea de 2,5 milioane de euro pe care i-o acordase anterior.

De asemenea, magazinul online românesc spunea atunci că își continua „activitatea în conform obiectului de activitate, înregistrând venituri constante suficiente pentru redresarea activității, starea de dificultate financiara fiind una temporară”.

Ce înseamnă procedura de concordat preventiv - evitarea insolvenței

Procedura concordatului preventiv reprezintă un instrument juridic prin care este descurajată intrarea în insolvență a debitorului, potrivit unei analize transmise StartupCafe.ro de către experții Sierra Quadrant.

Este o alternativă a creditorilor care își recuperează creanțele într-un cadru ordonat de măsuri destinate acoperirii creanţelor acestora.

Prin intermediul procedurii de concordat preventiv, firmele afectate de criză pot cere creditorilor şansa de a se redresa, evitând astfel procedura reorganizării judiciare, greoaie şi anevoioasă şi care de cele mai multe ori eşuează sau nu duce la rezultatul scontat.

Avantajul concordatului este acela că permite acoperirea în timp cât mai scurt şi în proporţie cât mai mare a datoriilor acumulate, cu scopul evitării procedurilor de faliment.

În plus, debitorul poate cere judecătorului sindic suspendarea provizorie a executărilor silite urmând ca acestea să se suspende de drept din momentul comunicării hotărârii de constatare a concordatului către creditorii semnatari, suspendarea curgerii dobânzilor, penalităților și a cheltuielilor aferente creditorilor concordatari.

Potrivit legislației, concordatul preventiv reprezintă contractul încheiat între debitorul aflat în dificultate financiară și creditorii săi care dețin cel puțin două treimi (2/3) din valoarea creanțelor acceptate și necontestate de debitor, omologat prin judecătorul sindic, contract prin care debitorul propune un plan de redresare a întreprinderii sale prin care, de asemenea, să fie acoperite creanțele creditorilor împotriva sa.

Condiția este ca respectivii creditori să accepte și să sprijine măsurile financiare, în vederea redresării întreprinderii debitorului.

„Este nevoie de toate argumentele necesare, personalizate profilului firmei, pentru a putea convinge creditorii să aleagă această metodă de salvare a afacerii, deopotrivă benefică. Creditorii trebuie să fie convinşi să accepte planul debitorului, precum şi să admită faptul că şi-ar putea încasa banii în condiţii mai avantajoase prin încheierea concordatului, decât în cazul falimentului debitorului”, a explicat Ovidiu Neacșu, asociat coordonator Sierra Quadrant.

Procedura de concordat preventiv are caracter judiciar, deoarece este aplicată de tribunal prin judecătorul sindic, și are un caracter secret și urgent, toate cererile fiind judecate în camera de consiliu cu precădere și de urgență.

Părțile sunt citate în termen de 48 de ore de la primirea cererii, iar părțile aflate în străinătate vor fi citate prin intermediul mijloacelor rapide de comunicare.

Ca efect, procedura de concordat preventiv suspendă orice urmărire individuală împotriva debitorului şi curgerea prescripţiei dreptului de a cere executarea silită a creanţelor contra debitorului, precum şi curgerea dobânzilor, penalităţilor şi a oricăror alte cheltuieli aferente creanţelor.

În plus, pe perioada concordatului preventiv omologat, nu se poate deschide procedura insolvenţei faţă de debitor.

Legislația prevede că orice creditor care deţine un titlu executoriu poate adera la concordat. Cererea de aderare se depune la conciliator, acesta incluzând-o în tabloul creditorilor concordatari.

Dacă în termen de 18 luni nu au fost îndeplinite obligaţiile prevăzute în concordatul preventiv, creditorii vor putea vota, la propunerea conciliatorului, prelungirea duratei concordatului cu maximum 6 luni faţă de durata iniţială.

Pierderile suferite de magazinul online românesc Vivre

Magazinul online Vivre Deco, specializat în mobilă și decorațiuni, a fost fondat în anul 2012, sub conducerea antreprenoarei românce Monica Cadogan (40 de ani), cunoscută în ultima vreme și ca jurat în show-ul Imperiul Leilor, de la Pro TV. Co-fondatori sunt programatorul român Nagy Andras Vajda Peter și omul de afaceri Călin Fusu, șeful fondului de investiții Neogen.

De la 1 octombrie 2021, investitorul Călin Fusu (48 de ani) a preluat de la Monica Cadogan conducerea Vivre, în calitate de CEO (director general).

În prezent, Vivre Deco este deținută în proporție de 51,81% de Neogen SA (Călin Fusu), alături de Advisory Delta SRL (43,37%) și Nagy Vajda Andras Peter (4,82%). Advisory Delta SRL este  controlată de Monica Cadogan și de soțul ei, Oliver Patrick Cadogan.

În anul 2020, când și România a intrat în pandemia COVID-19, Vivre a avut o cifră de afaceri de 295,2 milioane de lei, reușind să iasă pe profit, cu 7,4 milioane de lei. În 2021, compania românească de e-commerce a trecut pe pierderi mari, cu un minus de 84,8 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 244,6 milioane de lei.

În primele 6 luni ale anului 2022, a raportat venituri totale de 73,8 milioane de lei, dar și pierderi de 18,6 milioane de lei.

„În 2020 Vivre Deco înregistra o creștere conjuncturală record de 52% a cifrei de afaceri, care a stat la baza unor planuri pentru expansiunea business-ului, însă în 2021, odată cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, compania a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, de 18% în 2021 și de 45% în primul semestru din 2022” - comentează acum compania, într-un comunicat trabsmis StartupCafe.ro.

În a doua jumătate a anului 2021 noua Călin Fusu și echipa sa de conducere de la Vivre au luat o serie de măsuri în companie:

  • Ajustarea dimensiunii echipei Vivre Deco în raport cu noile condiții de piață și de business, cu un impact direct în cheltuielile salariale de minus 29% în prima jumătate a anului 2022;
  • Eficientizarea cheltuielilor de marketing și promovare în contextul contractării pieței de home&deco. Astfel, costul cu activitatea de marketing și promovare a înregistrat o scădere de 35% în primul semestru al anului 2022 față de aceeași perioadă a anului anterior;
  • Reducerea costurilor logistice cu depozitarea cu până la 40%, pe fondul redimensionării business-ului în noul context de piață.
Parallax

Vizualizari
1444
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri