Claudiu Zamfir
Dacă o familie românească are 100 de lei, doar 1 leu și 90 de bani cheltuie la restaurant, la bar sau la pub, potrivit celor mai recente date publicate de Biroul european de statistică, Eurostat.
Structura consumului pe gospodărie în România îți poate da o idee privind preferințele și posibilitățile de cheltuire pe care le au consumatorii din România, un aspect foarte important când te decizi să-ți deschizi o afacere care se adresează publicului larg - business to consumer.
Bineînțeles, sunt mulți alți factori de care trebuie să ții cont, cum ar fi concurența în piață, nivelul taxelor, al salariilor și altele, dar structura consumului populației are o relevanță destul de mare.
Dacă luăm 12 categorii de cheltuieli ale unei gospodării, în anul 2017, românii și-au dat banii pe:
Agregat, cheltuielile cu restaurantele și hotelurile reprezintă 3,1% din cheltuielile unei gospodării românești, în medie, potrivit datelor Eurostat pe anul 2017. România se află astfel la cel mai mic nivel din Uniunea Europeană la ponderea acestei categorii de cheltuieli ân totalul consumului unei gospodării.
Media UE este de 8,8% din cheltuieli pentru cheltuielile cu restaurantele și hotelurile. În cifre absolute, cheltuielile gospodăriilor cu restaurantele și hotelurile totalizează 740 de miliarde de euro în UE, pe anul 2017, ceea ce înseamnă circa 1400 de euro pe locuitor, în medie.
În cazul României, ponderea cheltuielilor gospodăriilor cu restaurantele și hotelurile a scăzut de la 5% la 3,1% în perioada 2007-2017. Aceasta nu înseamnă neapărat că românii au chetuit mai puțin la restaurante, baruri, hoteluri sau pensiuni, pentru că există și posibilitate ca celelate categorii de cheltuieli, cum sunt energia sau benzina, să fi crescut mai mult, ca bani.
În orice caz, aceste date pot oferi antreprenorilor un indiciu asupra potențialului pe care o afacere în domeniul restaurantelor sau pensiunilor o poate avea în România.
De menționat, totuși, că de la 1 noiembrie 2018 TVA a scăzut de la 9% la 5% pentru o serie întreagă de activități din domeniul HoReCa, ceea ce reprzintă o oportunitate pentru patronii din acest sector.
De asemenea, patronii din domeniul HoReCa plătesc cele mai mici salarii angajaților, comparativ cu celelalte sectoare de business, în România.