Denisa Crăciun

Protestul taximetriștilor din România față de Uber și Bolt: Ce mai cer acum firmele de taxi

Protest taxi 2023

Șoferi de taxi din 30 de orașe din România au protestat zilele acestea, iarăși, față de aplicațiile de ridehailing, cum sunt Uber și Bolt, după ce, în 2019, transportul alternativ a fost supus deja unor măsuri restrictive de autorizare, tot în urma unor proteste ale companiilor de taxi.

Săptămâna trecută, Asociația Națională a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT) filiala Cluj a anunțat că organizează protestul împotriva rivalilor de la firmele de ridesharing. Taximetriști din 30 de orașe românești au ieșit în stradă pentru a cere abrogarea OUG 49/2019  privind transportul alternativ, susținând că este „neconstituţională şi ilegală”. Asta în condițiile în care actul normative a fost emis de Guvern în 2019 tot în urma protestelor taximetriștilor.

Ce spun taximetriștii

„Având în vedere că jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale stabileşte că ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate dacă prin reglementările pe care le conţin au consecinţe pozitive în domeniile în care intervin şi prin adoptarea acestui act normativ nu se „prejudiciază”, nu se „aduce atingere”, nu se „antrenează consecinţe negative” - au transmis reprezentanții ANPOTRT. 

În plus, Asociația spune că vrea să atragă „atenția tuturor instituțiilor publice că noi, taximetriștii, cerem unanim abrogarea OUG nr. 49/2019, precum și eliminarea dublei măsuri în interpretarea și aplicare legii privind transportul alternativ (controale, fiscalizare, obligații legale)”. 
 

  • La Cluj, șoferii de taxi au reclamat că platformele Bolt și Uber nu se supun acelorași condiții pe care ei le respectă deja și nu plătesc taxe la bugetul local, relatează ȘtirideCluj.ro. Sindicatul taximetriștilor din Cluj-Napoca spune că activitatea de ridesharing ar genera un venit suplimentar de aproape 24.000 de euro la bugetul local.

„Cerem Consiliului local să reglementeze aceste sincope prin obligarea tuturor operatorilor ride cât și a platformelor pentru comenzi să-și plătească taxele la Cluj-Napoca prin stabilirea domiciliul fiscal aici precum fac și operatorii taxi”, a transmis Sindicatul taximetriștilor din Cluj pe Facebook. 

  • În Sibiu, au reclamat că cifra de afaceri a firmelor de taximetrie, dar și veniturile șoferilor de taxi au scăzut cu cel puțin 30% în ultimii ani după apariția serviciilor de ridesharing, relatează publicația Tribuna
  • În Timișoara, protestatarii au reclamat că șoferii de Bolt sau Uber le fac concurență neloială, nu plătesc taxe și practică tarife mult mai mici, potrivit publicației BuletindeTimișoara.

La inițiativa pornită de ANPOTRT Filiala Cluj s-au mai alăturat și următoarele orașe din România: Alba Iulia, Arad, Adjud, Aiud, Bacău, Baia Mare, Bucureşti, Blaj, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Braşov, Craiova, Făgăraş, Focşani, Galaţi, Târgu Mureş, Piatra Neamţ, Piteşti, Suceava, Iaşi, Târgu Jiu, Tulcea, Mediaş, Ocna Mureş, Ploieşti, Sebeş, Sighişoara. 

De asemenea, Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania cere, printr-un comunicat:

  1. Respectarea OUG 49/2019, respectiv Legea 204/2019 și suspendarea avizului tehnic emis de către MCSI până la respectarea tuturor reglementărilor în vigoare existente în cuprinsul Legii 204/2019.
  2. Respectarea art.6 din Legea 204/2019, derularea activităților comerciale de către operatorii platformelor prin entități fiscale înregistrate la ONRC.
  3. Eliminarea din cuprinsul art.13 al. (2) din Legea 204/2019, emiterea copiilor conforme exclusiv autoturismelor aflate în proprietatea operatorului de transport alternativ sau contract de leasing. 
  4. Interzicerea inscripționării autoturismelor care dețin copii conforme cu denumirea comercială a operatorilor de platforme sau reglementarea la nivel local și încasarea taxelor de publicitate conform legii. 
  5. Respectarea recomandărilor Consiliului Concurenței legată de transparența modului de tarifare și eliminarea tarifului dinamic.

Ordonanţa de urgenţă 49/2019 care reglementează transportul alternativ de persoane

Companiile de taxi au protestat și în trecut față de aplicațiile de ridehailing, iar guvernul a introdus, în 2019, o ordonanță de urgență prin care a reglementat restrictiv domeniul trasportului alternativ.

OUG 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto a fost publicată în Monitorul oficial pe 1 iulie 2019. Prin aceasta, șoferii care practică transport în sistem ridesharing aveau termen 1 noiembrie 2019 pentru a-și îndeplini obligația de a obține autorizaţia de transport alternativ. 

În noiembrie 2019 a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial Legea 204 pentru aprobarea OUG 49/2019 privind transportul în regim de ridesharing, iar termenul pentru obligația de a obține autorizația de transport alternativ s-a prelungit până pe 1 februarie 2020.

Printre altele, legea a adus câteva modificări importante la ordonanţa de urgenţă, iar printre acestea se numără şi plata taxei pentru platformele precum Uber sau Bolt, care vor trebuiau să achite taxa pentru avizul tehnic la Ministerul Comunicaţiilor la 24 de luni, în valoare de 100.000 lei (în forma iniţială era de 50.000 lei, la 12 luni).

De asemenea, potrivit legii, copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ se eliberează operatorului de transport alternativ autorizat numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat.

Parallax

Vizualizari
616
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri