11 masuri din anul 2015 cu efecte asupra micilor afaceri ale antreprenorilor romani
claudiu.zamfirr

11 masuri din anul 2015 cu efecte asupra micilor afaceri ale antreprenorilor romani

Imagine principala
11 masuri din anul 2015 cu efecte asupra micilor afaceri ale antreprenorilor romani
Modificarile de taxe si noile linii de finantare europene se numara printre principalele masuri aparute in anul 2015, cu efect asupra afacerilor mici si mijlocii din Romania. StartupCafe.ro a facut o lista de 11 evenimente de business pentrecute in anul 2015, relevante pentru antreprenorii romani din zona IMM. Lista ramane deschisa si va invitam sa o completati prin comentarii la finalul articolului.

* Legea business angel.
In aprilie 2015, Parlamentul a adoptat Legea investitorului de tip business angel, pentru a incuraja investitiile private in firme tinere. Pe scurt, un investitor privat - business angel-ul -  ofera unei firme tinere  o investitie de minimum 3.000 de euro, pe 3 ani, si primeste, in schimb, parti sociale in afacere.

Investitiile care beneficiaza de lege pot fi intre 3.000 de euro si 200.000 de euro. In schimbul investitiei, un business angel primeste maximum 49% din actiunile la firma in care face investitia.

Legea il scuteste pe business angel de impozit asupra veniturilor din dividendele de la firma in care a facut investitia, timp de 5 ani.  In plus, cand se horataste sa-si vanda partile sociale obtinute in firma, este scutit de impozit pe diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si pretul de cumparare, daca transferul are loc dupa trecerea unui termen de 3 ani de la dobandire.

La radul sau, antreprenorul care a initiat afacerea obtine capital necesar dezvoltarii afacerii. Pe langa bani, atrage in firma si experienta si know-how, avand in vedere, ca, de regula, business angelul este o persoana cu experienta in afaceri si management.

* Salariul minim pe economie. I
n anul 2015 salariul lunar minim brut pe economie a avut doua cresteri: la 1 ianuarie s-a majorat de la 900 de lei la 975 de lei, iar de la 1 iulie 2015 a urcat la 1.050 de lei.

La fiecare salariu de 1.050 de lei brut, angajatorii trebuie sa aloce de fapt 1.292 de lei. Din aceasta suma, 777 de lei revin angajatului ca salariu net, iar restul reprezinta contributiile la sanatate si pensii si impozitul.

* Fondurile europene 2014-2020.
In anul 2015 s-au deschis, timid, primele linii de finantare pentru antreprenori, din noile fonduri europene alocate Romaniei in perioada de programare 2014-2020.

In 27 iunie, firmele au inceput lupta petru fondurile structurale din Programul Operational Competitivitate, axa Cercetare si inovare. Beneficiari privati si publici au depus 511 proiecte in valoare totala de 1,7 miliarde de euro, in perioada 27 iunie - 1 septembrie 2015. Volumul de bani solicitati in 6 apeluri a depasit cu mult sumele disponibile puse la bataie prin acele call-uri, care insumau doar 446 milioane de euro.

In 2 noiembrie 2015 s-a deschis si linia de finantare pentru firmele IT&C, tot in PO Competitivitate, dar prin intermediul Ministerului Societatii Informationale. Apelul ramane deschis pana pe 1 februarie 2016. Proiectele pot obtine fonduri europene de pana la 3,24 milioane de lei.

Multi bani europeni au fost deja pusi la dispozitia investitorilor privati in Programul National pentru Dezvoltare Rurala 2014-2020, gestionat de Ministerul Agriculturii. Din 25 martie pana in 18 decembrie 2015, Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) a primit 7.697 de cereri de finantare din partea fermierilor, a altor antreprenori din zona rurala si a beneficiarilor-autoritati publice.

Valoarea totala a fondurilor europene nerambursabile solicitate prin aceste proiecte a fost de peste 1,55 miliarde de euro. Gradul de accesare a alocarii disponibile in anul 2015 este de peste 100%, arata AFIR.

*Ajutoarele guvernamentale pentru IMM. Si in anul 2015 au fost deschise programe de ajutoare pentru intreprinderile mici si mijlocii, cu un buget total de 21 de milioane de euro, in scadere fata de anul 2014.

Banii au fost alocati prin Directia Politici Antreprenoriale si Implementare Programe pentru IMM a Ministerului Energiei. Cele mai asteptate linii de finantare au fost: Programul SRL-D (pentru antreprenorii debutanti), Programul START (pentru firmele nou-infiintate - startup-uri), Programul Comert (pentru IMM-urile care isi modernizeaza si dezvolta activitatea de comercializare) , Programul Femeia Manager (pentru femeile care intra in afaceri).

* TVA la alimente, redus. De la 1 iunie 2015 a intrat in vigoare scaderea taxei pe valoarea adaugata la alimente si bere la draft, de la 24% la 9%. Prin aceasta masura Guvernul a urmarit scaderea preturilor la alimente cu pana la 12% si diminuarea evaziunii fiscale.

* Codul fiscal 2016 si 2017. Parlamentul a adoptat noul Cod fiscal, cu aplicare in doua trepte, din 2016 si 2017.

TVA standard va scadea de la 24% la 20% din anul 2016 si la 19% din anul 2017.

Impozitul pe dividende va scadea de la 16% la 5% din 2016. Cota de impozit de 5% se aplică asupra veniturilor din dividende distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2016. Dupa cum a explicat consultantul fiscal Cristian Rapceanu, de la 1 ianuarie 2016, se va utiliza cota de impozit de 5% indiferent de anul din care provine profitul repartizat.

Prin ordonanta de urgenta s-a stabilit impozit redus pentru microintreprinderi:

a) 1% din venituri pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
c) 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati.

Mai multe firme se vor putea declara microintreprinderi, pentru ca a crescut plafonul cifrei de afaceri maxime de la 65.000 de euro la 100.000 de euro pe an, pentru aceasta categorie de firme.

Microintreprinderile - startup beneficiaza de impozit de 1% din venituri pentru primele 24 de luni, daca au cel putin 1 salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/ asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice.

In schimb, firmele mici si mijlocii au si de suferit din anul 2016.  In cazul cladirilor nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% asupra valorii cladirii. pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoane fizice, valoarea impozabila trebuie stabilita prin raport de evaluare daca aceasta nu a fost construita sau dobandita in ultimii 5 ani.

Aici pot intra si sediile sociale ale firmelor care functioneaza in apartamentul patronilor (daca se desfasoara activitate economica acolo), precum si punctele de lucru. Astfel, impozitele locale pe cladire pot creste de zeci de ori, pe spatiile aferente firmelor.

* Se "scumpeste" PFA. Consultantul fiscal Adrian Benta a explicat, pentru StartupCafe.ro, ca, din 2016, ca PFA, platesti:

- 16%, impozit pe venit, la venitul determinat ca venit incasat minus cheltuielile aferente activitatii,

- se plateste in continuare in anul 2016, nu se plafoneaza, contributia individuala de sanatate (CASS) 5,5% calculata la venit.

- noutatea absoluta consta in introducerea platii contributiei individuale la pensii , procent de 10,5%, care se plateste plafonat superior la 5 ori salariul mediu pe economie, ori 12 luni - de-a lungul unui an intreg.

"Aceasta noua taxa suplimentara conduce un pic la dezechilibrarea impozitarii PFA si nu o mai face atat de atractiva ca in trecut. Si in trecut se plateau contributii la pensii pentru PFA, dar persoana avea dreptul sa opteze intre o suma mai mica (35% din salariul mediu pe economie) si o suma de maximum 5 ori salariul mediu pe economie. In anul 2016, persoana fizica autorizata nu mai are dreptul sa opteze, ci va plati 10,5% contributie individuala la pensie pentru venitul net realizat, fara a depasi 5 ori salariul mediu pe economie ori 12 luni. In opinia mea, sunt afectate in special PFA-urile care realizeaza un venit lunar pana la 2.000 - 2.500 de euro" - a explicat Benta.

* Noi criterii pentru PFA.
Prin Legea 187/2015, de modificare a Codului fiscal s-au modificat criteriile de calificare pentru persoanele fizice autorizate si activitatile independente. Astfel, din iulie 2015, pentru a fi considerat ca desfasurand o activitate independenta, trebuie sa indepinesti cel putin 4 din urmatoarele 7 criterii:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

* Casele de marcat si ANAF. Anul 2015 a fost pentru micile afaceri cel in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), prin Directia Antifrauda, a declansat un program intensiv de controale in special la baruri, restaurante si centre comerciale.

Doar in primele 3 luni ale anului 2015 numarul caselor de marcat fiscalizate a crescut cu 24,3% fata de aceeasi perioada a anului 2014, cnform ANAF. De partea cealalta, unii dintre antreprenori s-au plans ca inspectorii fiscali le-au suspendat abuziv activitatea, pentru sume infime nejustificate prin bonuri fiscale emise.

In aprilie 2015, printr-o ordonanta de urgenta, Guvernul a stabilit praguri de la care ANAF aplica, in mod gradual, sanctiuni firmelor gasite cu diferente intre sumele incasate si cele inregistrate fiscal.

* Inchiderea localurilor cu "bulina rosie".
In noiembrie 2015 a intrat in vigoare Legea privind inchiderea localurilor care functioneaza in cladiri expertizate cu rosc seismic ridicat. Actul normativ a fost aplaudata in spatiul public mai ales dupa tragedia din clubul bucurestean Colectiv, din 30 octombrie 2015, in urma careia s-a ridicat in mod serios problema spatiilor publice care incalca normele de siguranta. Totusi, dupa adoptarea legii, o serie intreaga de oameni de afaceri din domeniul restaurantelor si al cluburilor s-au plans ca sunt nevoiti sa-si inchida localurile, desi primisera autorizatii de functionare, iar autoritatile nu le ofera solutii strategice alternative. In plus, legea inchide si cinematografe sau teatre care functionau pana la intrarea in vigoare a actului normativ.

Tot aici introducem si Hotararea de Guvern 915/2015, publicata in Monitorul oficial pe 4 noiembrie. Actul normativ prevede oprirea functionarii/ utilizarii constructiilor/ amenajarilor determinate de incalcarea grava a cerintei de securitate la incendiu

* Legea anti-fumat. In 15 decembrie 2015, Parlamentul a adoptat o lege care interzice fumatul in toate spatiile publice inchise. Actul normativ are efecte asadar si asupra cigar lounge-urilor, barurilor, restaurantelor si cafenelelor din Romania. Fumatorii risca amenzi de 100 - 500 de lei, iar localurile care le permit acestora sa fumeze in incinta sunt pasibile de amenzi intre 5.000 si 15.000 lei, plus suspendarea sau inchiderea activitatii. Legea a fost trimisa la presedintele Iohannis, care o poate promulga sau o poate retrimite la Parlament o singura data, pentru reexaminare.
Vizualizari
13
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
cote obligatorii CAS PFA Pt dl. Bendea : daca tot oferiti informatii asa pretioase macar dati-le pe toate !de ex : "Sunt afectate PFA-urile care realizeaza un venit lunar pana la 2.000 - 2.500 de euro" - pe langa cele care au venitul lunar maxim de 2500 euro sunt si cele care nu depasesc 35% x 12 din salariul mediu brut care nu vor plati acel minim !
poza de profil
Impozit pe dividende @Redactie : Nu se aplica reducerea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2016 ???
poza de profil
2016 multumesc, am apasat gresit. am corectat: 2016