Claudiu Zamfir
Startup-ul .lumen (se citește ”dot lumen”), cu rădăcini clujene, care a creat ochelarii inovativi pentru nevăzători, a ajuns în semifinala Cisco Global Problem Solver Challenge.
Competiția are premii totale în valoare de un milion de dolari și recompensează proiectele aflate într-un stadiu incipient care pun cel mai bine în valoare modul în care tehnologia poate schimba lumea - de unde și deviza #TechForGood.
Din peste 1.700 de proiecte înscrise, startup-ul românesc .lumen a ajuns în semifinale alături de alte 92 de proiecte. Finaliștii vor fi anunțați pe 2 iunie.
Cisco Global Problem Solver Challenge își propune să recompenseze financiar acele soluții tehnologice care vin cu o rezolvarea unora dintre cele mai importante probleme sociale, precum și a celor legate de mediul înconjurător. Printre jurații care vor evalua proiectele se numără șefi de divizii din partea gigantului IT Cisco, dar și reprezentanți ai unor bănci, ONG-uri și companii de cercetare și analiză.
Startup-ul a fost fondat în 2020 de către Cornel Amariei, inventator, alături de dr. Gabriel Chindriş, cercetător universitar în domeniul ingineriei electronice și Mihai Ivașcu, CEO și Fondator M3 Holdings.
În ultimul an, .lumen a atras investiţii de peste 1 milion de euro. În acest fel, organizaţia şi-a triplat dimensiunea în raport cu luna mai şi estimează o creştere la peste 100 angajaţi până la sfârșitul anului 2021.
Echipa este formată din cercetători, profesori și doctori, în domenii precum: inginerie, ştiinţa calculatoarelor, electronică, studiile persoanelor cu dizabilităţi, design industrial, testare.
Deși oficial este un startup foarte tânăr, Cornel Amariei, CEO-ul .lumen, lucrează de câțiva ani la ochelarii cu tehnologie asistivă pentru nevăzători. Povestea a început ca un proiect de cercetare la sfârșitul anului 2018, fiind un răspuns la nevoia şi provocarea de a ajuta persoanele cu deficiențe de vedere.
„Există peste 40 de milioane de nevăzători în lume și, cu toate progresele tehnologice, atunci când vine vorba de mobilitatea lor, singurele soluții disponibile rămân câinele ghid și bastonul pentru nevăzători. Câinele ghid este văzut, în unanimitate, ca o soluţie utilă: el poate ghida un nevăzător în siguranţă, îl poate orienta, poate înţelege informaţia contextual – de exemplu este în măsură să îl conducă la un scaun liber.
Însă costurile antrenamentului sunt substanţiale (până la 60.000$), iar dezavantajele legate de disponibilitate, scalabilitate şi întreţinere limitează accesul la o asemenea soluţie. Din acest motiv, sunt 40.000.000 de nevăzători şi doar 20.000 de câini ghid în lume. Am considerat fundamentală nevoia creării unor astfel de ochelari, care pot reproduce caracteristicile unui câine ghid, pentru cei 39.980.000 de oameni ce nu pot beneficia de un asemenea exemplar”, spunea anul trecut Cornel Amariei, CEO & Fondator .lumen.
Dar cum funcționează acești ochelari high-tech, care ne aduc aminte de serialul Star Trek?
.lumen vine astfel cu o soluţie tehnologică scalabilă şi cu disponibilitate crescută care reproduce principalele caracteristici ale unui câine ghid, folosind tehnologii avansate de inteligență artificială și robotică într-o pereche de ochelari.
.lumen testează continuu toate aspectele tehnologiei cu aproximativ 200 de persoane nevăzătoare din România și din străinătate. Se estimează că peste 2000 de teste vor mai fi realizate până la sfârșitul primului trimestru al anului următor.
Varianta industrială a acestor ochelari urmează să fie lansată în perioada imediat următoare.
Planul .lumen urmăreşte o integrare completă a componentelor sistemului la nivelul de pre-producție, până la sfârșitul primului trimestru din 2021. Ulterior, producția și distribuția vor începe în a doua jumătate a anului viitor.