Răzvan Tătaru
Sectoarele IT și Comerț sunt cele mai atractive pentru românii care vor să se angajeze, potrivit unui studiu, care mai spune că 9 din 10 români ar alege să lucreze în sectorul privat, indiferent de statutul lor ocupațional actual.
Aproximativ 9 din 10 români ar alege să lucreze în sectorul privat, indiferent dacă au sau nu un loc de muncă momentan. 93% din tinerii angajați din generația Z ar alege o organizație privată, potrivit celui mai recent studiu „Most Wanted Employers 2024”, realizat de agenția de cercetare MKOR.
Sectorul IT & Tehnologie domină preferințele cu 18% din opțiuni și atrage nu doar profesioniști IT, ci și specialiști din domeniul Financiar-Contabil. Giganții Google și Microsoft conduc topul angajatorilor preferați în acest sector.
„Salariile competitive (40%) și flexibilitatea (15%) sunt principalele motive pentru care angajații sunt atrași de domeniul IT, în timp ce pentru cei în căutarea unui job, dezvoltarea profesională este principalul atu (36%)”, explică Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Comerțul ocupă locul doi cu 10% din preferințe, mai ales în cazul profesioniștilor care lucrează în producție, contabilitate și operațiuni. Dedeman și eMAG se evidențiază ca lideri în acest domeniu. Acest sector atrage și femeile, dar și locuitorii din mediul rural, un indiciu că oferă oportunități de carieră în zone unde acestea pot fi mai limitate.
Domeniul auto se află pe locul 3 cu 9% din preferințe, în special în cazul celor care lucrează deja în operațiuni/producție, IT/programare/dezvoltare software și alte specializări. Cei mai doriți angajatori sunt Tesla și Mercedes-Benz, iar un factor de decizie pentru români în acest domeniu este reputația companiei, mai relevant decât în cazul altor industrii.
Deși salariul și beneficiile rămân primordiale (33%), 1 din 5 angajați consideră mediul de lucru și cultura organizațională decisive în alegerea angajatorului.
Contrar așteptărilor post-pandemice, doar 6% dintre angajați consideră flexibilitatea importantă în alegerea unui job. Aceasta contează mai degrabă contextual, de exemplu, mai mult în cazul femeilor care pot astfel jongla cu mai multe responsabilități.
Dezvoltarea profesională și personală este principalul motiv pentru care cei care nu au un loc de muncă s-ar duce să se angajeze. Sectoarele de tehnologie și comerț sunt văzute ca zone benefice pentru a evolua în acest sens.
Până în 2034, Generația Z va reprezenta aproximativ 40% din forța de muncă, ceea ce face esențială adaptarea organizațiilor la preferințele acestei generații.
Tinerii din această generație aduc noi priorități în peisajul angajatorilor. Aceștia acordă o importanță crescută reputației companiei și oportunităților de dezvoltare.
Mai conectați la brandingul angajatorilor prin social media, ei evaluează nu doar pachetul salarial, ci și imaginea și valorile companiei. Adaptarea la aceste preferințe devine esențială pentru succesul organizațional pe termen lung.
Studiul este reprezentativ la nivelul populației din România, cu vârste cuprinse între 18 și 65 ani, și a fost realizat pe un eșantion de 1244 persoane, din care 953 angajați, 214 persoane neocupate și 77 antreprenori. Metoda folosită a fost sondajul de opinie prin chestionar online.