Denisa Crăciun

Antreprenoriatul, prin ochii unor femei din business: „Când aduci împreună oameni diferiți, nu numai din perspectiva genului, poți să rezolvi probleme”

eveniment business women

Închide ochii pentru câteva secunde și imaginează-ți cum ar arăta un CEO (director general). Acum deschide-i. Ți-ai imaginat un bărbat sau o femeie în acest rol? 

Așa a început, marți, un eveniment dedicat femeilor din business din România, cu un exercițiu propus de antreprenorul francez Gregoire Vigroux.

Deși s-au făcut progrese în promovarea egalității de gen în lumea afacerilor, un studiu internațional din 2022 arată că procentul femeilor în poziții de conducere a crescut foarte puțin în ultimii 6 ani.

Din 2016 și până în 2022, proporția angajatelor în poziții de conducere a crescut cu numai 3,6%, până la 36,9%, potrivit raportului Global Gender Gap Report, realizat de World Economic Forum. 

Potrivit aceluiași studiu, va mai dura încă 132 de ani pentru a ajunge la o „egalitate completă”.

Chiar dacă este încă nevoie de multă muncă, startup-urile și marile companii își dau seama că trebuie să aibă o abordare echilibrată atunci când își formează echipele, pentru a avea succes pe termen lung.

Când aduci împreună oameni diferiți, nu numai din perspectiva genului, ci și din punct de vedere al background-ului, al locului de unde vin, poți să rezolvi problemele într-un mod neconvențional”, a declarat Xenia Muntean, co-fondatoare și CEO Planable, startup ce a dezvoltat o soluţie de colaborare pentru echipele de social media. Xenia a făcut afirmația la evenimentul Inspiring Women in Business 2023, organizat marți în Capitală de La French Tech. 

Fondatoare și fondatori de startup-uri, CEO și oameni interesați de subiect s-au strâns pentru a afla ce beneficii pot aduce unei afaceri echipele mixte de angajați, dar și ce provocări întâmpină antreprenoarele când vine vorba de obținerea de investiții pentru business-urile lor. 

Xenia Muntean a explicat că în echipa ei sunt trei fondatori, ea și doi bărbați. 

Și asta creează un echilibru în echipă”, spune ea. „Unii preferă viteza, alții sunt perfecționiști, unii sunt foarte economi și orientați către eficiență, alții sunt mai îndrăzneți cu investițiile lor. Și cred că atunci când îi aduci pe toți la un loc se creează o magie în ceea ce privește modul în care construim o companie”.

Rolul egalității de gen în lansarea unui nou produs în piață

Trăsăturile și calitățile care stau în spatele fiecărui gen sunt relevante în lansarea unui nou produs în piață, spune Irina Pencea, General Manager eMAG România.

Astfel, primul pas este înțelegerea modului în care funcționează mintea umană și care sunt nevoile consumatorilor.

Poți spune că femeile sunt poate mai pregătite pentru că nivelul de empatie este mai mare. Dar nu aș spune că bărbații nu pot face același lucru”, explică ea.

Nu este vorba despre a fi bărbat sau femeie. Este vorba despre a dezvolta calitățile care te pregătesc pentru inovație în produse sau lansarea de produse noi pe piață”, susține noul director general eMAG

După 12 ani de antreprenoriat, Irina spune că pentru a lansa un produs sau o afacere e nevoie de două ingrediente: curaj și rezistență

Unii ar putea spune că femeile sunt mai rezistente pentru că natura ne-a creat pentru hrănirea și nașterea copiilor, care necesită într-adevăr multă rezistență și multă luptă cu disconfortul. Și antreprenoriatul, din experiența mea de 12 ani, este despre cum faci față acestui disconfort”, punctează ea. 

Viața de antreprenoare vine la pachet și cu o serie de provocări, iar una dintre cele mai întâlnite poate fi obținerea de finanțări. 

Întâmpină antreprenoarele provocări când vor să obțină finanțare pentru startup-urile lor?

Iulia Dorobanțu a lansat Charge în 2021, împreună cu alți trei antreprenori, Cristian Danciu, Adrian Țuțuianu și Aurel Basuc. Startup-ul lor vine cu soluții și servicii pentru industria energiei verzi. 

Iulia spune că, în momentul în care s-a dus să caute fonduri de investiții nu s-a gândit că faptul că e femeie ar putea să o dezavantajeze. 

Poate că unele discuții au mers prost din această cauză sau poate că nu”, explică ea. Runda de investiții a fost închisă de grupul de investitori Bravva Angels.

Parte din reușita startup-ului se datorează și consiliului „format numai din femei”, spune Iulia Dorobanțu.

În grupul lor de investitori există acum două femei.

Există o combinație de genuri și oameni. Și mi se pare minunat”, spune antreprenoarea. 

De celalată parte, Xenia Muntean afirmă că a strâns finanțare de la fonduri de capital de risc din Europa - unul din România, altul din Marea Britanie - și deși în general a avut o „experiență excelentă”, a fost nevoie de multă muncă pentru a obține o investiție.

Cred că am susținut pitch-uri la aproape 100 de fonduri de investiții sau ceva de genul. Și am obținut doar două. Dar ai nevoie doar de două. Am auzit povești și mai rele”, spune co-fondatoarea Plenable.  

„Încă îmi amintesc unul dintre primele lucruri pe care mi le-au spus investitorii după ce au semnat documentele. Mi-au spus, știi, acum lucrez pentru tine. Și asta este tipul de relație pe care de obicei nu-l vezi din partea VC-urilor” - Xenia Muntean.

Chiar dacă a avut o experiență plăcută cu VC-urile, antreprenoarea știe că pot exista „lacune de care nu este conștientă pe moment” sau care pot fi ascunse când vine vorba de strângerea de capital. 

Poate nu se întâmplă în fața ta. Este un pic mai subtil. Este mult în întrebările pe care le pun (investitorii)”, spune ea. „Poate fi vorba de îngrijorările pe care le ridică. Poate fi ceva subtil. Nu este niciodată atât de evident. Poate pitch-ul tău nu a fost „acolo”, poate încrederea ta nu a fost acolo”. 

Și studiile arată că femeilor fondator le este mai greu să obțină investiții de la fondurile de capital de risc. În 2021, fondatoarele de companii au obținut doar 1% din totalul investițiilor acordate de VC-uri în Europa, potrivit raportului Atomico, The State of European Tech 2021.

De cealaltă parte, însă, sunt foarte puține VC-uri cu echipe formate din femei. 

Simt că lipsește ceva în lumea VC-urilor acum, există multe fonduri care investesc în FemTech, dar dacă ești într-o companie tech”, de exemplu, „nu există VC-uri cu echipe formate din femei”, spune Xenia Muntean. 

„Dacă ești în acea zonă în care construiești ceva în tech și nu este pentru femei, este foarte, foarte greu să găsești pe cineva care să înțeleagă asta”, concluzionează Xenia.

Și cifrele confirmă acest lucru. Doar 15% din partenerii generali ai fondurilor de investiții sunt din Europa sunt femei, arată un studiu European Women in VC din 2022.

Este o lume a bărbaților. Și o văd la ambele mese. Deci sunt zile în care lucrez cu companiile, cu startup-urile, strâng capital. Și încercăm să încurajăm mai multe femei, și nu numai femei, ci și fondatori diverși”, e de părere Diana Florescu, fondator și CEO Media for Growth.

„FemTech este un sector atât de fascinant. Cred că mulți investitori se uită la asta. Am văzut atât de mulți CEO bărbați și fondatori care fac produse de igienă feminină. Și cred că e minunat. Dar aș spune ceva: nu crezi că ar ajuta să ai o femeie în echipa ta care să înțeleagă nevoile clienților puțin mai bine? Doar spun. Deci da, FemTech este foarte fascinant”, explică Diana.

Parallax

Vizualizari
541
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
A.C.
S.
"marile companii își dau seama că trebuie să aibă o abordare echilibrată atunci când își formează echipele, pentru a avea succes pe termen lung"
Nu prea vad logica acestei afirmatii si pe ce se bazeaza. De ce trebuie sa aiba o abordare echilibrata (banuiesc ca se refera ca trebuie sa aiba egalitate si diversitate) pentru a avea succes pe termen lung? Cine spune asta?
Ca sa aiba succes pe termen lung marile companii trebuie sa angajeze pesoane potrivite si competente pentru postul respectiv, nu pentru ce au in pantaloni sau pt ce culoare au, sau ce preferinte au etc.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri