Claudiu Zamfir
Microîntreprindeirle și firmele mici și mijlocii (IMM) din România vor putea obține fonduri europene de câte 30.000-100.000 de euro, să-și cumpere calculatoare și alte echipamente și servicii pentru digitalizare, în anumite condiții cuprinse în proiectul de Ghid al solicitantului și schema de minimis. Documentele publicate de Ministerul Fondurilor Europene și consultare publică reprezintă un nou pas în operaționalizarea liniei de finanțare de digitalizare a IMM.
Pe StartupCafe.ro am mai scris despre linia de finanțare de 100 de milioane de euro din Programul pentru digitalizarea IMM-urilor. Aceasta este denumită tehnic „Acțiunea 2.2.2. Digitalizarea IMM-urilor, axa prioritară 2 – Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă, Prioritatea de investiții 2b – Dezvoltarea produselor și serviciilor TIC, a comerțului electronic și a cererii de TIC, Obiectiv Specific OS 2.2 – Creșterea contribuției sectorului TIC pentru competitivitatea economică”.
Reamintim că Programul pentru digitalizarea IMM cuprinde 2 tipuri de finanțare: fondurile pentru IMM-urile non-IT care vor să se digitalizeze și, separat, fondurile pentru IMM-urile IT care au nevoie de bani să dezvolte tehnologii inovatoare.
Acum vorbim despre fondurile pentru IMM-urile non-IT. Vineri seara, Ministerul Fondurilor Europene a publicat în dezbatere publică proiectul de Ghid al solicitantului și Schema de minimis, un nou pas pentru operaționalizarea acestei soluții de finanțare.
Pe scurt, IMM-urile nu vor putea cere direct fondurile europene de la Ministerul Fondurilor Europene, ci mai întâi banii vor fi solicitați de Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) pentru fiecare din cele 8 regiuni de dezvoltare ale României. Aceste ADR-uri vor fi subadministratori ai schemei de ajutor de minimis pentru IMM. Abia apoi, aceste ADR-uri vor lansa propriile apeluri și vor chema firmele să se înscrie să poată obține fondurile de câte 30.000-100.000 de euro fiecare.
Bugetul total disponibil va fi de 105 milioane de euro (din fonduri UE și de la bugetul de stat), din care 100 de milioane de euro vor ajunge la IMM-uri, iar 5 milioane de euro vor fi folosiți de ADR-uri și celelalte instituții de stat implicate, pentru cheltuielile din procesul de implementare a schemei de minimis (salarii etc.).
Din suta de milioane de euro vor putea fi finanțate 1000 de firme la valoarea maximă a subvenției (100.000 euro). Dacă se vor cere și acorda subvenții mai mici, vor putea intra mai multe firme la finanțare.
Important: Un IMM beneficiar va suporta și el minimum 10% din cheltuielile eligibile, plus toate cheltuielile neeligibile din investiția sa. Cei 30.000-100.000 euro acordați acoperă 90% din cheltuielile eligibile.
1. După finalizarea dezbaterii publice, MFE va publica și Ghidul solicitantului în forma firnală. Solicitanții eligibili în acest caz sunt aceste ADR-uri.
ADR-urile vor depune proiecte în sistemul MySMIS2014 (deci NU IMM-urile depun proiecte în MySMIS), pentru a deveni subadministratori ai schemei de ajutor minimis pentru IMM. Până la finalul anului 2020, aceste proiecte ale ADR-urilor vor fi aprobate de MFE (Autoritatea de Management a Programului Operașional Competitivitate) și apoi ADR-urile vor începe implementarea.
Antreprenorii IMM care vor cei 30.000-100.000 de euro trebuie să fie atenți la anunțurile care vor fi făcute de ADR-urile de care aparțin (în funcție de județul lor) și, dacă au nelămuriri, să contacteze acele ADR-uri. Iată care sunt ADR-urile cu județele arondate și bugetele alocate și link-urile către paginile lor (unde snt și datele de contact):
2. După ce proiectele mari ale ADR-urilor vor fi aprobate și acestea vor semna contractele de finanțare cu OIPSI (Organismul intermediar de la Ministerul Comunicațiilor) va începe implementarea. Agențiile pentru Dezvoltare Regională vor identifica potențialii beneficiari de ajutor de minimis (IMM-uri) prin organizarea de apeluri regionale de proiecte.
3. Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) vor depune (la ADR-uri) proiectele, în sesiunile (apelurile) regionale.
Proiectele (IMM-urilor) vor fi evaluate și selectate de ADR-uri pe baza procedurilor de lucru specifice etapelor de evaluare și selecție puse la dispoziție de OIPSI (Ministerul Comunicațiilor), care va asigura principii și criterii transparente şi nediscriminatorii.
Durata selecției este de maximum 6 luni de la când ADR-ul semnează contractul de finanțare cu OIPSI (Organismul intermediar de la Ministerul Comunicațiilor).
Fiecare ADR va selecta cel puțin 120 de IMM-uri ce doresc finanțare pentru achiziționarea de echipamente si servicii IT&C, necesare digitalizării activității curente.
4. ADR-urile vor semna contractul de subvenție cu fiecare IMM selectat și va face plata sumelor aferente ajutorului de minimis către acestea în confomitate cu contractele de subvenție.
Ajutorul de minimis se transferă de la Ministerul Fondurilor Europene către ADR în maximum 3 tranșe, pe baza proiectelor și contractelor de subvenție încheiate, respectiv în baza cererilor de rambursare depuse de către IMM-uri.
IMM-urile vor avea la dispoziție o perioadă de implementare de maximum 9 luni a poriectelor lor de investiții.
Schema de ajutor de minimis se aplică până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021. Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2023, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.
5. ADR-urile vor monitoriza implementarea cheltuielilor efectuate de IMM-uri inclusiv în perioada de sustenabilitate a acestora.
Așa cum am arătat mai sus, în acest ghid, solicitanții eligibili sunt ADR-urile, în timp ce IMM-urile sunt grupuri-țintă sau beneficiari finali ai finanțării.
Principalele condiții de eligibilitate a IMM-urilor beneficiare includ:
a) mai mari de 1/12 din obligațiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
b) mai mari de 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autoritățile publice locale;
La această finanțare sunt eligibile aproape toate codurile CAEN, cu unele excepții. Studiourile de videochat, de exemplu, sunt și ele excluse de la banii europeni, așa cum poate fi interpretată o anumită prevedere din schema de minimis.
IMM-ul beneficiar NU desfășoară „activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, al jocurilor de noroc, precum și cele care contravin bunelor moravuri, ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare; nu deține pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii 196/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare” - prevede schema.
Pentru beneficiarii finali (IMM) ai ajutorului de minimis (subvebție), cheltuielile eligibile includ:
Descarcă de AICI schema de minimis, Ghidul propus și îndrumarul MFE
Proiect Ghid Digitalizare IMM by Claudiu on Scribd
Vezi și schema de minimis (mai importantă pentru beneficiarii IMM):
Pe de altă parte schema se referă doar la elemente de bază și nu își porpune o digitizare în profunzime. Pot sâ îmi cumpâr calculatoare, servere, sâ îmi fac un site ...etc, dar nu pot să investesc în automatizarea fluxurilor sau în sisteme de tip BMS cu care să pot monitoriza și controla automat fluxul de producție.
Sunt cheltuieli eligibile conform punctelor c. si j. Plus alte cheltuieli eligibile aferente gestionarii proiectului (auditare, consultanta, etc.)
E o schema chiar fezabila.
Daca esti cu adevarat interesat putem discuta aici sau pe Linkedin.
Cele bune
Cosmin Ardeleanu