Smile Media

[P] Ce aduce Nou Schema de Ajutoare de stat pentru HORECA față de Măsura 2 pentru Granturi Capital de Lucru ?

Thumbnail

Ministerul Economiei pregătește pentru perioada imediat următoare deschiderea sesiunii de depunere a cererilor pentru obținerea Ajutorului de stat pentru domeniul HORECA (inclusiv turism și organizatorii de conferințe și târguri), în valoare de 20% din pierderea înregistrată în 2020 comparativ cu 2019.

După experiența derulării Programului de Granturi reglementat de OUG 130/2020_Măsura 2 (Granturi pentru Capital de Lucru), Ministerul Economiei a avut în vedere întocmirea unei  proceduri de implementare a noii Scheme de ajutoare de stat pentru HORECA, într-o formă mai clară, mai explicită, având la bază principiul echitații și corectitudinii față de toți beneficiarii acesteia.

Prima și considerăm noi cea mai importantă modificare a programului de granturi pentru HORECA este aceea că bugetul alocat disponibil va fi distribuit în mod proporțional către toți beneficiarii eligibili.  Astfel  solicitanții  vor depune cererea de finanțare cu suma pentru care se încadrează conform calculelor (20% din diferența cifrei de afacere de la 2019 -2020), însă în cazul în care bugetul alocat va fi mai mic decât totalul solicitat de beneficiari, atunci el se va împărțit în mod proporțional între aceștia. Nu se va mai aplica principiul “primul venit, primul servit” specificat inițial pentru Măsura 2_Granturi pentru Cap. de Lucru, ci toate companiile eligibile vor primi un anumit ajutor nerambursabil  prin această schemă de finanțare.

O altă modificare inclusă în Procedura de implementare a noii Scheme de Ajutor pentru Horeca face referire la “Criteriul de firmă în dificultate”: dacă în cadrul Măsurii 2 _Granturi pentru capital de lucru, firmele aflate în dificultate la 31 decembrie 2019 NU erau eligibile, în cadrul Programului de Granturi pentru HORECA (20% din baza de clacul), sunt eligibile și Microîntreprinderile și Întreprinderile Mici care erau în dificultate la 31 decembrie 2019, cu condiția să nu fie în insolvență până la data depunerii cererii de finanțare.

Procedura ce reglementează noua Schemă de Ajutor pentru Horeca  folosește o exprimare mai explicită și în ceea ce privește sintagma de “cod CAEN”,  utilizând  expresia “cod CAEN Rev. 2”. Ce îndeamnă cod  CAEN rev. 2 ? În 2007 a fost efectuată o actualizare a Clasificării activităților din economia națională, astfel că toate societățile comerciale înființate înainte de 2007 aveau obligația de a solicita actualizarea codurilor CAEN principale și a celor secundare autorizate la sediile sociale sau punctele de lucru. Practic listei de Coduri CAEN vechi de până în 2007, îi corespund în prezent alte coduri  CAEN, cu aceleași sau cu alte activități. În cadrul  Măsurii 2 pt. granturi cap. de lucru au fost respinse cererile de finanțare ale firmelor care nu aveau acest cod CAEN actualizat, pe motivul că nu au autorizat codul  CAEN eligibil în cadrul programului respectiv, deși codul CAEN vechi pe acestea funcționau  includea fix aceleași sau aproape aceleași activități cu noul Cod CAEN rev. 2. Astfel pentru a fi cât mai clară această condiție legată de codul CAEN, procedura noului program de granturi pt. HORECA folosește peste tot sintagma “cod CAEN Rev.2”, atenționând astfel solicitanții să verifice situația firmelor lor în Certificatul constatator emis de Registrul Comerțului.

O altă modificare importantă a Programului de Ajutor de stat pentru HORECA a fost efectuată la nivelul documentației obligatorii necesare pentru acest ajutor de stat, în sensul că solicitanții trebuie să depună odată cu cererea de finanțare și:

-1.Autorizația de funcționare emisă de Primărie valabilă la data depunerii cererii de finanțare  - pentru unitățile de alimentație publică)/ Certificatul de clasificare valabil la data depunerii cererii de finanțare –pentru structurile de cazare / Licența de turism valabilă la data depunerii cererii de finanțare –pentru agențiile de turism / Autorizația emisă de către direcția sanitar – veterinară valabilă la data depunerii cererii de finanțare -pentru unitățile de alimentație publică mobile/ Atestatul de ghid de turism valabil la data depunerii cererii de finanțare/ Certificat constatator eliberat de Oficiul Național Registrul Comerțului -  pentru organizatorii de evenimente. Pentru operatorii economici care dețin mai multe locații, spre exemplu restaurantele, aceștia vor trebui sa prezinte Autorizația de funcționare valabilă pentru fiecare locație.

2.Raportul de expertiză contabilă/ de audit – care certifică baza de calcul utilizată în calculul valorii grantului pentru HORECA. Acest document va fi întocmit de un Contabil membru CECAR sau de un Auditor membru CAFR, și are rolul de a certifica valoarea încasărilor firmei pe fiecare cod CAEN eligibil în 2019, respectiv 2020. 

Pentru etapa implementării acestei scheme de ajutor, procedura de implementare nu mai include o listă de cheltuieli eligibile,  ci beneficiarii vor avea  libertatea de a de a-și plăti cam orice cheltuială care are legătură cu activitatea pe care o desfășoară: achiziții de materii prime și materiale, servicii de contabilitate, transport, curățenie, promovare, lucrări de modernizare, achiziție de echipamente și dotări sau materiale sanitare, datorii la bugetul statului, dar și salarii nete ale angajaților, dar și altele.

Dacă ești unul dintre potențialii beneficiari ai acestei Scheme de Ajutor de stat, pentru a putea depune cererea de finanțare, ar trebui să începi deja pregătirea documentației necesare, mai ales a Raportului de expertiză contabilă/de audit și a Autorizației  de funcționare /Certificatul de Clasificare/Licenței de Turism.

Pentru obținerea cu ușurință a acestui ajutor de stat este importantă atât pregătirea documentației necesare depunerii cererii de finanțare, dar și respectarea termenelor și a condițiilor specificate în procedura programului, precum și modul în care efectuezi cheltuielile și faci raportarea lor. Pentru a parcurge acest proces fără dificultăți poți apela la serviciile unei firme de consultanță specializată, care te va ține la curent cu toate modificările/actualizările  legislative privind programul respectiv, va depune cererea de finanțare pentru compania ta,  va urmări termenele pe care trebuie sa le respecți, te va ajuta să răspunzi clarificărilor (în cazul în care vor exista), te va asista în semnarea Contractului de finanțare, dar și pe toată perioada de implementare în care trebuie să efectuezi plățile din grant, iar la sfârșit va face raportarea cheltuielilor către autoritățile statului.

Dacă însă vrei să încerci să îți depui singur Solicitarea ajutorului de stat, ai la dispoziție o variantă alternativă de consultanță, oferită prin intermediul unui Ghid Video pe care îl poți vizualiza pe  www.horeca20.ro

Parallax

Vizualizari
2658
Conţinut
Parerea ta despre articol
1.768
Just for testing :

interaction: 0.75

popularity: 1.93

publishing: 3

expertise: 0.16

rating: 1.768

Content Marketing
SmileMedia nu ofera doar campanii. Functionam ca un digital newsroom capabil să creeze conținut de orice tip: grafic, text, foto, audio sau video.
Articole publicate : 403
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri