Luminita Pirvu
De meserie agent de vânzări, un tânăr din Maramureș s-a hotărât să-și încerce norocul în online. Cu o investiție de 900 de dolari și un site făcut pe genunchi de un amic și-a făcut un magazin online prin care vinde filtre de apă. După trei ani de activitate firma sa a fost la un pas de faliment dar a reușit să se redreseze "descoperind" marketingul digital.
Florin Neag a demisionat și în 2011 și-a deschis un magazin online prin care comercializează produse și servicii pentru tratarea și filtrarea apei. În 2014 a accesat un credit de 10 000 de euro dar lipsa unei strategii de vânzare la adus la un pas de faliment. A reușit să se redreseze iar acum firma lui are trei angajați și o cifră de afaceri de 190 000 de dolari.
Florin Neag, fondator BeWater.ro explică într-un interviu pentru StartupCafe cum a început, care au fost cele mai mari provocări și cum a reușit să construiască o afacere profitabilă
Florin Neag: Ideea magazinului online a apărut în 2011 ca o nevoie de a satisface mai mulți clienți la nivel național, lucru care ne-a împins să căutăm soluțiile cele mai potrivite pe acest domeniu. În acest sens participăm în mod frecvent la evenimentele de profil pe partea de dezvoltare platforme online, marketing digital, inteligență artificială etc. Acest lucru ne ajută să luăm decizii mult mai potrivite în domeniu, dar și cu mai multă rapiditate și curaj.
Florin Neag: Investiția într-un magazin online e mult mai mică decât într-un magazin fizic, plus că în online poți să-ți validezi afacerea sau nu, cu riscuri mult mai mici. În același timp credem că piață online este în creștere de la an la an, iar tehnologia folosită de utilizatori la scară din ce în ce mai largă e din ce în ce mai performanță, iar informațiile de care avem nevoie sunt la un click distanță. Consumatorul e din ce în ce mai informat și educat, de aceea are nevoie de informații clare și rapide, lucru care îl ajută în luarea deciziilor cele mai potrivite pentru ei.
Florin Neag: Filozofia noastră de business e să construim încrederea atât în relația cu clientul, cât și în relația cu ceilalți parteneri, iar în același timp să o și păstrăm. Ca diferențiere am putea accentua faptul că dorim să îi ajutăm pe clienți să își găsească soluțiile cele mai potrivite, iar dacă nu putem să-i ajutăm cu soluțiile noastre, atunci îi direcționăm către partenerii noștri sau chiar către concurenți.Au fost două surse: credit comercial și devotamentul personal care rămânea în firma
Florin Neag: Am început cu 900 $ în produse luate pe credit comercial. După 3 ani de activitate lucrurile păreau să meargă, astfel am luat o linie de credit de 10 000 de euro pe care am utilizat-o în achiziții de marfă. Acest lucru era să ne coste deoarece am constatat că încă nu aveam un sistem de vânzări bine pus la punct care să livreze acest stoc într-un timp rezonabil iar rezultatul a fost lipsa de lichiditate. A fost la un pas de eșec dar am reușit să ne redresăm. În 2015 am început să investim în marketingul digital și lucrurile s-au schimbat.
Florin Neag: Când am deschis BeWater.Ro nu a existat o strategie, nu existau bugete de promovare, totul se făcea după instinct. Că atare nici rezultatele nu erau satisfăcătoare. Evident că îmi puneam întrebarea unde greșim și ce e de făcut, iar acest lucru ne-a făcut să căutăm soluții. Din păcate la început căutăm soluțiile cele mai ieftine și intrăm în contact cu dezvoltatori care nu aveau expertize și nici o echipa de oameni care să dezvolte un proiect care să aducă rezultate. Iar acest lucru din nou ne-a costat cred că cel mai mult, timp, bani și nervi.
Florin Neag: Când vorbim de magazinul online, acest lucru trebuie legat obligatoriu de partea de markering online. În 2011 când am început afacerea am ales varianta ieftină pentru construirea site-ului, mai exact website-ul a fost făcut de cineva nespecializat. În 2015 am renunțat complet la el și am făcut un alt magazin online, de această dată cu o firmă specializată. Acum investim anual în jur de 25.000-30.000 USD în promovare în special în marketingul digital.
Florin Neag: De-a lungul timpului au fost nenumărate provocări, imaginați-va cineva care nu a mai avut niciodată o afacere și nici în famile de unde să preia câte ceva. A fost necesar să învățăm mecanismul afacerilor din mers, am învățat din greșeli proprii, dar cât s-a putut am încercat să învățăm de la cei mai buni în domeniu, iar acest lucru ne-a ajutat să evităm foarte multe capcane și greșeli care probabil ne erau fatale. În continuare urmărim îndeaproape atât mediul online, tendințele, cât și în partea administrativ și de educație în ceea ce privește antreprenoriatul.
Florin Neag: La începutul afacerii îmi amintesc că distribuiam fluturase în cutiile poștale, reclame la tv local. Erau ceva rezultate destul de mici, doar că nu puteam măsură aceste tipuri de campanii, astfel am ales să ne orientăm către marketingul digital în mediul online, acesta fiind mult mai ușor de urmărit, scalat și de a primi un raport mai concret.
Florin Neag: Am experimentat în presă locală: Tv, ziare locale, Facebook, Google, Ad words, marketing digital. Provocarea ce mai mare e să găsești o agenție de marketing care să îți aducă rezultate, adică la un 1 USD investit să generezi vânzări de 5-6 USD. Foarte multe agenții de publicitate nu analizează în detaliu un business pentru a oferi cele mai targetate soluții și nici nu doresc să își asume riscuri în privința atingerii de obiective comune, vor doar să-și încaseze bani și după aceea să vedem ce se întâmplă. De aceea toate tool-urile din mediul online pot fi instrumente excelent în atingerea de obiective cu condiția să fie utilizate de profesioniști .
Florin Neag: Lucrăm cu o agenție de publicitate digitală și căutăm, testăm în mod constant tool-uri și inteligență artificială dar prin experi afiliați. În Bewater nu ne-am propus să le știm pe toate și nici nu credem ca e cazul . În schimb ne dorim să știm când, unde și cu cine să le accesăm , asta și în funcție de strategia de marketing pe care o planificăm în fiecare an.
Florin Neag: Cred că mixul de marketing ar fi ideeal , dar în clipă de față suntem mai prezenți în mediul online decât offline așa că Facebook și Google sunt principalele canale.
Florin Neag: În jur de 8-10% din cifra de afaceri.
Florin Neag: Am avut o creștere de 40% față de 2016, Exercitul financiar 2017 s-a închis cu o valoare în jur de 190.000 USD și un profit de 8%.
Florin Neag: Suntem o echipa de 3 oameni care gestionează activitatea. echipa fiind un alt punct important care preia toate comenzile și îi ajutăm pe clienți să fie fericiți. Iar pentru a avea clienti fericiți e necesar să avem și o echipa fericită; lucru care se și întâmplă cu oamenii din Bewater prin planul de dezvoltatare profesională și personală.
Florin Neag: Avem în jur de 500 produse, unele sunt în testare și analizăm în permanentă produse și furnizori noi. Comanda medie pe lună este de 300 de ron și, conform ultimelor analize, vindem lunar cam de 80 000 de lei.
Florin Neag: Cel mai mult investim în marketing și capital de lucru , undeva în proporție de 50% din marja comercială
Florin Neag: Pentru 2018 ne-am propus o cifră de afaceri de 250 000 de dolari și ne dorim să integrăm cât mai multă tehnologie în perspectiva optimizării proceselor de lucru și sa construim o echipe de lucru performante care să scaleze afacerea la un alt nivel.
Cifra de afaceri (LEI) | Profit | Angajați | |
2017* | 720.000 (estim.) | 56.500 (estim.) | 2 |
2016 | 514.194 | 51.023 | 2 |
2015 | 265.105 | -13.100 | 1 |
2014 | 204.366 | -31.179 | 1 |
2013 | 286.825 | 55.118 | 2 |
2012 | 252.652 | 91.221 | 2 |
Anul înregistrării firmei |
2011 | ||
Produse listate pe site* |
500 | ||
Comenzi lunare (2017)* |
Nota Redacției:
*pentru anul 2017, cifrele provin de la antreprenor
Pentru verificarea evoluției financiare StartupCafe.ro utilizează datele din platforma Termene.ro