Alex Mihaileanu

Ce trebuie sa stii inainte de a construi site-ul unei afaceri si ce trebuie sa contina

Imagine principala
​HOW TO: Ce trebuie sa stii inainte de a construi site-ul unei afaceri si ce trebuie sa contina

Daca nu esti pe net, nu existi. Fie ca e vorba de site, de pagina de Facebook sau in Google Maps, daca afacerea ta nu e pe internet, pierzi. Nu acelasi lucru se putea spune acum zece ani. De altfel, situatia nu era cu mult diferita nici acum cinci. Pentru micii antreprenori, un site era o investitie prea scumpa si considerata, in cele mai multe cazuri, inutile.


In 2015, o afacere nu e suficient de credibila daca nu are un site, nu va fi apreciata suficient daca nu are o pagina de Facebook unde clientii sa poate interactiona cu reprezentatii ei si e invizibila daca nu e de gasit in aplicatia de harti instalata pe telefonul mobil. Indiferent ca e vorba de un magazin, un restaurant sau de sediul in care se afla birourile.


Am decis sa intrebam oamenii in domeniu cum a evoluat aceasta nevoie. Pentru ca, in general, Bucurestiul este deschizator de drumuri, iar antreprenorii din capitala au fost mai rapizi in a adopta tendinta, am hotarat sa intrebam cum arata lucrurile si in restul tarii.


Marius Sescu este om de marketing si antreprenor in Bacau, cofondator al agentiei Advertica, lansata acum patru ani impreuna cu Cristi Juverdeanu, un programator din localitate  L-am intrebat cum a evoluat cererea pentru un site intr-un oras evident mai mic decat mult mai mediatizatele Iasi, Constanta, Brasov, Cluj sau Sibiu.


Cum a evoluat nevoia unui site in randul antreprenorilor


“Cand am inceput, inca ne luptam sa ii convingem pe clienti ca nu e suficienta o pagina de Facebook (sau anunturile de pe forumuri si site-urile de anunturi) pentru a exista pe internet, ai nevoie si de o prezenta proprie online, unde sa poti controla deplin imaginea brandului pe care vrei sa il promovezi. Poate ca in capitala nu se simte asta la fel de puternic, dar prin orasele mai mici, multi inca zic ca daca e gratuit, e suficient, si se multumeau cu paginile de Facebook sau site-uri facute pe genunchi, cu template-uri luate de pe net.


Ei bine, intre timp lucrurile s-au schimbat in bine. Poate ca ne filtram si noi mai bine clientii, dar acum, majoritatea celor care ajung la noi stiu deja in mare ca vor si site, dar au nevoie si de conturi in retelele sociale, de alocarea unui buget separat pentru crearea de continut, foto, video, de bani pentru campanii prin Facebook Ads si Google Adwords. Lucrurile incep sa se aseze, s-a trecut de la mentalitatea – Bagam 500 de euro in realizarea unui site o data la 5 ani la Trebuie sa avem un buget lunar pentru a ne promova pe internet, pentru a aduce clienti.”, spune acesta.


Advertica aa inceput cu clienti locali, insa intre timp, a ajuns sa colaboreze cu multe afaceri din Bucuresti sau alte tari, precum Italia, Anglia sau Germania, venite mai ales pe recomandari. “Indiferent de tara, toti isi doresc acelasi lucru, un site care sa arate bine, sa fie unic, sa reprezinte brandul, dar in acelasi timp sa genereze si vanzari. Diferenta e data de mentalitate”, completeaza acesta.


De altfel, despre obiective vorbeste si Marius Lazarescu, general manager Today’s, agentie de online marketing ce isi concentreaza eforturile pe performance marketing, adica, printre altele, si Google AdWords Search & Display, Analytics, retargetare si publicitate in retelele sociale.


“Obiectivele unui site de prezentare ar trebui sa fie, de cele mai multe ori, apropiate de conceptul de lead generation, adica generarea de prospecti pentru afacerea respectiva, sub forma unor actiuni clare de tip: completarea unui formular de contact, trimiterea unei cereri de oferta sau un apel telefonic. Pentru a indeplini acest obiective, sunt doua mari capitole de marketing online ce trebuiesc acoperite: trafic – ce implica generarea de vizitatori cat mai relevanti – si conversie – ce implica actiunile efectuate de utilizatori in site”, spune Lazarescu.


Strategia site-ului inainte de toate


Insa o strategie eficienta implica, desigur, costuri. Marius Sescu spune ca, in general, clientii din afara tarii si majoritatea celor din Bucuresti inteleg foarte bine acest aspect. “Stiu deja ca e nevoie de investitii serioase pentru ca o prezenta online sa genereze venituri, sa creasca incasarile firmei, pe cand afacerile locale se asteapta ca a doua zi dupa ce site-ul lor e online sa apara primii in Google si telefonul sa sune non-stop. Nu sunt toti asa, dar cel putin unu-doi clienti potentiali pe luna tot mai avem cu asteptari de genul acesta. Din fericire, incep si clientii din provincie sa asculte de recomandarile specialistilor, dupa ce s-au fript lucrand cu amatori.


Sescu spune ca, printre clientii sai, se numara si dintre cei pe care i-a preluat de la stadiul de “Eu nu am nevoie de site, nu am nevoie de internet” si care au ajuns acum sa aloce lunar bugete de sute de euro pentru Facebook, Google Adwords, SEO, crearea de continut. De altfel, spune el, astfel de sume sunt destul de mari pentru afaceri din provincie


“Si culmea e ca ei vin si cer mai mult, aloca mai multi bani, cand vad cum le cresc vanzarile. A fost suficient sa punem bazele si sa le aratam ca se poate monitoriza, optimiza, verifica. Noi le recomandam tuturor clientilor sa isi actualizeze constant site-urile, sa creeze continut util pentru publicul tinta. Lucram mai ales cu WordPress ca CMS pentru site-urile de prezentare si incercam sa le aratam clientilor cum pot adauga singuri articole noi pe site, cum pot urca poze, video, sa ii educam. Scopul nu e neaparat sa le luam noi bani pentru asta, ci sa vada ca internetul functioneaza, genereaza ROI (return on investment), dar trebuie sa te implici,” precizeaza Sescu.


Totul pentru convertirea vizitatorului in client


Pentru a vedea rezultatele, profitul de pe urma investitiei, trebuie sa ai vedere modul in care ii “convertesti” pe vizitatori in clienti. Lazarescu explica: “Zona de conversie este de obicei abordata pe capitole: de la strategie, creatie (copy/vizual), executie. Rata de conversie (conversion rate) este un indicator cheie (KPI) esential pentru un site de lead generation. Mai exact, rata de conversie reprezinta raportul intre numarul de actiuni efectuate (exemplu: completari de formular de cerere de oferta) si numar de vizitatori.”


Rata de conversie poate fi optimizata prin imbunatatirea paginii de destinatie (Landing Page)


sau a altor pagini care contribuie la luarea deciziei de cumparare. Ce este o pagina de destinatie?


“Paginile de destinatie (landing pages) spre care trimiteti traficul prin diversele eforturi de marketing online joaca un rol foarte important in decizia utilizatorului de a ramane mai mult timp pe site, de a completa un formular sau de a cumpara. Un landing page este de obicei o pagina dedicata unui singur serviciu sau produs – in nici un caz nu poate fi prima pagina a unui site.


Folosirea unui landing page optimizat poate creste rata de conversie cu 50-200%”, spune managerul Today’s.


In ce consta optimizarea unui site


Pentru optimizare, prima metoda folosita este auditul – este analizata pagina de destinatie urmarind toate detaliile importante: structura, limbaj, design, continut, procesul de generare a conversiei etc. In urma acestui proces, se pot emite ipoteze pentru urmatorul pas, testarea A/B.


A/B testing este procesul care se refera la testarea mai multor variante de pagini de destinatie pentru a observa care ofera mai multe conversii. Varianta castigatoare este apoi implementata si devine implicita. In cadrul procesului de testare, utilizatorii sunt divizati automat catre paginile incluse in test, iar daca revin pe site, li se va servi aceeasi versiune de pagina – astfel incat daca se testeaza pretul unui produs, utilizatorului i se va comunica la fiecare vizita aceeasi oferta. Acest proces este posibil prin folosirea cookie-urilor”, explica Marius Lazarescu.


Ce pagini trebuie neaparat sa contina un site


Insa dincolo de strategie si optimizare, trebuie vorbit si despre structura site-ului. Exista o serie de pagini care ar trebui sa fie obligatorii pe orice site al unei afaceri, indiferent de profilul ei, atat pentru a oferi informatiile necesare, ci si pentru un plus de credibilitate. Potrivit lui Marius Sescu, paginile obligatorii sunt cele cu informatii despre business, contact, servicii, testimoniale si galerii foto si video.



  • Homepage - prima pagina a site-ului trebuie sa contina elemente relevante si trimiteri catre principalele pagini ale site-ului

  • Despre - informatii relevante despre companie, echipa, conducere, scrise intr-un limbaj simplu, pe intelesul cititorului, fara sa plictiseasca

  • Servicii / Produse - pagina dedicata cu produsele sau serviciile oferite de companie, cu informatii relevante si trimiteri catre paginile dedicate fiecarui serviciu / produs. ce la randul lor vor prezenta descrieri, imagini etc.

  • Testimoniale - opiniile clientilor multumiti, citate relevante, cu numele, functia, imaginea reprezentantului si, dupa caz, numele companiei pe care o reprezinta

  • Galerie foto / video - in functie de specificul site-ului si numarul de servicii sau produse, pot fi incluse in paginile dedicate produsului / serviciului

  • Contact - formular de contact, adresa de e-mail si adresa fizica vizibile, numere telefon, harta


“Fiecare site e unic, in functie de specificul afacerii. In sfarsit, anul asta e pe val si designul responsive, Google are si el un mare merit aici. Am avut site-uri cu multe tururi virtuale, site-uri ce puneau accentul pe continutul video. Eu mi-as dori ca site-urile sa fie actualizate constant, cu texte scrise pe limbajul consumatorilor, si ca afacerile sa investeasca mai mult in realizarea de fotografii profesioniste, dar reale. Sunt prea multe site-uri de prezentare cu poze stock care nu ajuta deloc la diferentierea brandului. E trist sa intri pe un site, sa vezi la Despre ca ai de-a face cu o companie dinamica, moderna, dar textele sa fie pline de cliseele limbajului de lemn si site-ul sa fie actualizat prin 1900 toamna”, precizeaza acesta.


Potrviti lui Marius Lazarescu, prima intrebare la care trebuie sa raspunda antreprenorul care vrea un site este “Ce obiective are aceasta pagina?’, iar apoi la intrebari de marketing precum: “Ce problema rezolv cu produsul/serviciul meu?” si “Cine este clientul meu?’”


Afla cine e publicul


“Cea din urma este o intrebare aparent simpla, dar raspunsul corect implica sa faci un portret complet clientului: ce varsta are, cum se imbraca, ce status marital, ce educatie are? Altfel, pentru a te asigura ca pagina are un continut complet, ea trebuie sa raspunda la cele 5 intrebari: Cine? Ce? Cum? De ce? Cand/In cat timp? Daca antreprenorul a raspuns la intrebarile de mai sus, 90% din continut este pregatit. Nu in ultimul rand, un site de lead generation ar trebui sa contina neaparat un text/buton de actiunea (‘call to action’) – pana la urma doresti generarea unei actiuni din partea utilizatorului final”, spune managerul Today’s.


Iar daca vorbim de cum imbunatatesti experienta utilizatorului, “Chiar si cel mai mic detaliu conteaza si il poate determina pe utilizator sa actioneze (sa converteasca), oferindu-i un grad in plus de incredere sau un indemn cu care el rezoneaza. O modificare a culorilor, locul si marimea butonului de call to action, un review cu “stelute” date de alti utilizatori, un testimonial, o recomandare sau cateva nume ale clientilor cu care deja ati colaborat pot avea un impact foarte mare asupra sansei de realizare a conversiei”, spune Marius Lazarescu.


Mai putini bani pentru site, mai multi pentru promovarea lui


Din fericire, adauga Sescu, important este ca antreprenorii au inteles ca nu e suficient doar site-ul clasic, static.


“Daca ma gandesc retrospectiv, cred ca in primii doi ani am muncit mai mult pe partea de educare a pietei, acum incepem sa vedem si rezultatele, clientii incep sa vina stiind deja ce vor de la noi. Majoritatea s-ar multumi doar cu site, dar, din fericire, concurenta a inceput sa fie puternica, si e suficient ca un antreprenor pe o nisa sa investeasca in online – campanii, SEO, continut, ca incepe si concurenta sa intrebe de ele. De exemplu, pe medical, am convins un client sa bage bugete decente si, la cateva luni primeam solicitari de la concurenta”, spune reprezentatul Advertica.


Tot el adauga ca mai exista si variante in care clientii apeleaza la promovare online deoarece o percep ca fiind mai ieftina decat promovarea offline, “ceea ce nu e neaparat adevarat, dar pe online poti sa te repliezi mai rapid, poti vedea mai repede ce functioneaza si ce nu, pentru a realoca bugetele in directiile care genereaza vanzari“.


De altfel, daca e sa ne raportam la investitia propriu-zisa, Marius Lazarescu confirma spusele lui Marius Sescu: “Din punct de vedere al bugetui, un antreprenor ar trebui sa aloce 10-25% pentru crearea site-ului, iar restul pentru generarea de trafic relevant”, conchide acesta.


Agentia Today's se numara printre principalele agentii de incredere Google in Romania. Esti interesat sa lucrezi cu o agentie Google? Gaseste toti partenerii aici


Parallax

Vizualizari
956
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
luati exemplu Site-urile costa. Statul nu s-a sfiit sa dea chiar si 52.000.000 lei pe un webste pentru ca managementul curge prin venele functionarilor publici si ei inteleg valoarea. http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/raport--250-milioane-de-lei--bani-irositi-de-fostul-guvern-pe-platforme-online-404159

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri