Vlad Barza

Romania va fi reprezentata de trei proiecte la Intel ISEF, cea mai mare competitie de stiinta si inginerie dedicata liceenilor

Thumbnail
Romania va fi reprezentata in acest an la Intel International Science and Engineering Fair ISEF (Intel ISEF), cea mai mare competitie de stiinta si inginerie din lume dedicata liceenilor, de sase elevi cu trei proiecte. Acestea acopera domenii precum instrumentele optice configurabile, energiile regenerabile si aplicatiile pentru smartphone;

Editia din acest a Intel ISEF are loc in perioada 10 ¬ 15 mai in Pittsburgh, Pennsylvania, Statele Unite ale Americii.


Iata cele trei proiecte

Instrumente optice configurabile

Daniel Cosovanu, elev la Liceul Tehnologic Tomsa Voda, din Solca, judetul Suceava, in varsta de 19 ani, participa la Intel ISEF cu un proiect despre instrumente optice configurabile cu aplicabilitate in construirea microscoapelor, ochelarilor si camerelor de fotografiat de dimensiuni reduse, a telescoapelor si domeniului opticii din medii de imponderabilitate.

 Modelul optic flexibil propus de Daniel consta in folosirea presiunii variabile in lentilele si oglinzile elastice cu scopul modificarii distantei focale prin schimbarea curburii. Aceste lentile si oglinzi variabile se pot realiza cu ajutorul membranelor elastice transparente si reflectante, a lichidelor si gazelor cu indice mare de refractie.

Principalele avantaje ale proiectului lui Daniel sunt: flexibilitatea optica - dimensiuni reduse si usurinta modificarii distantei focale: in cazul aparatelor de fotografiat nu mai sunt necesare numeroase lentile ce isi modifica distanta dintre ele, timp de constructie mic - cazul lentilelor si oglinzilor mari, posibilitatea schimbarii indicelui de refractie in functie de lichidul folosit si modificarea caracteristicii de filtru, prin utilizarea unor substante opace sau semitransparente difuzate in substanta transparenta initiala.

Daniel a castigat anul trecut la Intel ISEF premiul Patent and Trademark Office Society pentru originalitate, analiza si claritate in stiinta si tehnologie. El a participat cu un proiect bazat pe reutilizarea dozelor de aluminiu pentru realizarea unor panouri solare ce pot fi folosite la incalzirea unei locuinte. 

Colectarea energiei electrice din vibratiile unei sali de sport


Luca George Florescu de la Colegiul National Sf. Sava si Andrei Dan Corbeanu de la Colegiul National Tudor Vianu din Bucuresti, ambii in varsta de 17 ani, propun un studiu teoretic si experimental in domeniul colectarii energiei reziduale, ce se concretizeaza intr-o structura cubica. Proiectul lor, "Harvesting energy cube", este o demonstratie ce evidentiaza captarea energiei din mediul inconjurator.

Potrivit celor doi elevi, hiba actuala a domeniului energiei este folosirea abundenta a surselor neregenerabile de energie. Acesta este unul dintre motivele pentru care rezerva globala de petrol se va epuiza in 39 de ani, in cazul in care consumul de petrol ar ramane constant, insa acesta creste.

Colectarea energiei reprezinta generarea curentului electric din mediul inconjurator, ce poate fi folosit pentru a alimenta diferite dispozitive electrice. Diferite tehnologii pot fi aplicate, in functie de sursa de energie. Pentru miscare, poate fi folosita conversia mecanica, dar si lumina, caldura, electro-magnetismul si sursele biologice de energie. Cuplate la noi forme de stocare a energiei si consumatori mici de energie, energia obtinuta din surse regenerabile poate inlocui nevoia bateriilor, ducand astfel la dezvoltarea unor noi piete, ca de exemplu cea a dispozitivelor wireless. Un microgenerator harvesting este in mod normal alcatuit din 3 mari componente: generatorul ce converteste energia mediului inconjurator in energie electrica, amplificatorul de voltaj si elementul ce stocheaza energia.

Autorii efectueaza in prezent un studiu privind identificarea unor aplicatii cum ar fi utilizarea sistemelor harvesting pentru aerodromuri sau pentru recuperarea energiei in constructii, printre care colectarea energiei electrice din vibratiile unei sali de sport.

MobMall, mall-ul de aplicatii pentru smartphone-uri


Ultimii ani au fost marcati de o crestere mare a utilizatorilor de gadgeturi cu sistem de operare Android sau iOS, sustin Alexandru-Mihai Glontaru (19 ani), Mihai-Alexandru Bercu (18 ani) si Cristian-Alexandru Dragomir (19 ani) de la Colegiul National "Tudor Vianu" din Bucuresti, autorii proiectului MobMall. Odata cu aparitia acestui val de utilizatori au luat nastere si oportunitatile de extindere a comertului online. Din ce in ce mai multi cumparatori prefera sa isi desfasoare activitatea in domeniul online, sustin cei trei.

Odata cu migrarea utilizatorilor de Internet dinspre computerele personale spre dispozitivele mobile, a aparut si un fenomen de renuntare la navigarea prin browser. Intrucat aplicatiile native ofera numeroase avantaje, cum ar fi rapiditatea, fidelitatea designului, incadrarea corecta pe orice tip de ecran, cat si un trafic redus de date, se estimeaza ca in perioada ce urmeaza browserele vor disparea definitiv din lumea gadgeturilor, dovada fiind ca in ultimii doi ani, procentul de utilizare a browserelor pe telefoanele inteligente a coborat de la 20% la 14%.

Astfel a aparut necesitatea dezvoltarii unei aplicatii care sa permita accesul catre un numar cat mai mare de branduri utilizand o singura interfata: un mall online. MobMall este prima aplicatie de acest tip si se axeaza pe doua directii. Este tintita simplificarea procesului de cumparare pentru a incuraja utilizatorii sa folosesca aplicatia ca alternativa la comertul clasic.

Proiectul celor trei elevi din Bucuresti nu se vrea a fi un simplu magazin online, ci o colectie de magazine ce permite accesul in fiecare dintre ele din aceeasi aplicatie, fara ca utilizatorul sa fie nevoit sa instaleze un program diferit pentru fiecare magazin pe care il frecventeaza. Mai mult decat atat, solutia ofera antreprenorilor posibilitatea de a ocupa un loc in magazin fara a avea nevoie de cunostinte de programare, ori a apela la un serviciu specializat. Tot ce trebuie sa faca un comerciant pentru a ocupa un spatiu in acest mall este sa populeze baza de date aferenta magazinului saau cu produsele pe care le ofera spre vanzare.

In 2013, marele premiu al competitiei Intel ISEF, Gordon E. Moore, in valoare de 75.000 de dolari, a fost castigat de Ionut Budisteanu, din Ramnicu Valcea, pentru proiectul sau bazat pe inteligenta artificiala, masina fara sofer.

Peste 1.700 de elevi de liceu din 70 de tari, regiuni si teritorii participa la editia din acest an a Intel ISEF, program al Society for Science & the Public (SSP), pentru premii de 5 milioane de dolari.
Parallax

Vizualizari
121
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri