Adi Iacob

Cum a ajuns un programator de 19 ani să facă un soft care a creat un tablou vândut cu 432.500 de dolari

Thumbnail

În urmă cu o lună, dezbaterea din jurul întrebării "poate un tablou creat de un soft de inteligență artificală să fie considerat operă de artă?" a fost alimentată de casa de licitații Christie's, care a scos la vânzare, în premieră, un tablou creat de un algoritm. În aceeași zi, Robbie Barrat, în vârstă de 19 ani, s-a trezit din cauza unui val de mesaje primite pe telefonul său. "Am adormit înapoi, dar am văzut că toate mesajele conțineau același număr", a spus tânărul programator. Numarul din mesaje era 432.500  (dolari) - oferta caștigătoare la Christie's New York pentru un portret nedefinit, creat folosind un algoritm de inteligență artificială care urma instrucțiunile publicate online de Barrat la puțin timp după ce a absolvit liceul.

Pictura se numește "Portretul lui Edmond de Belamy" (FOTO) și seamănă cu unele portrete ale artiștilor nord-europeni din secolele XVIII și XIX. Barrat a fost șocat, deoarece casa de licitații estimase anterior că portretul va fi vândut pentru o sumă între 7000 și 10.000 de dolari.

Portretul a fost creat de un colectiv de artă parizian - Obvious. Se pare că ei au făcut doar mici modificări la metodologia lui Barrat pentru a produce portretul, scrie Wired. Incidentul a declanșat o dezbatere despre drepturile de autor și etică în domeniul artei create de inteligența artificială (AI).

Obvious și Christie's nu au răspuns întrebărilor trimise de jurnaliștii de la Wired

Totuși, Barrat spune că a publicat codul (open source) pentru a-i ajuta și inspira pe alții, dar faptul că Obvious a mers mai departe, profitând de re-creerea muncii sale, îl nemulțumește.

Barrat și alți simpatizanți ai artei create de AI sunt, de asemenea, dezamăgiți că acest lucru s-a întâmplat  în jurul a ceea ce ei consideră o lucrare derivată, departe de aria de vârf a tehnologiei AI. 

"Oamenii au făcut lucruri aproape identice din 2016", spune Barrat. De asemenea, Marian Mazzone, istoric de artă care studiază arta AI la Colegiul din Charleston a spus: "Nu pare că au făcut ceva nou sau interesant cu ceea ce au luat (de la programatori)".

Oamenii au făcut arta cu ajutorul computerelor de mai bine de 50 de ani. Barrat și Obvious fac parte dintr-o mișcare recentă de "programare creativă", care se bazează pe cele mai recente progrese în tehnologie din Silicon Valley.

Google, Facebook și alte companii de tehnologie au transformat o zonă de cercetare AI, cunoscută sub numele de învățare automată (machine learning), într-o arenă competitivă. Tehnologia permite calculatoarelor să-și dea seama de sarcini cum ar fi recunoașterea obiectelor în imagini pentru prin digerarea datelor, de exemplu. Mai exact, computerele primesc cantități mari de date (precum imagini cu pisici) și reușesc să învețe să deosebească obiectul din imagine de altele (în acest caz, pisicile). 

În timp ce laboratoarele corporative direcționează puterea inteligenței artificiale spre utilizări practice,  cum ar fi să ajute mașinile să meargă singure (să recunoască obstacole, trasee și semne de circulație), unii artiști o folosesc pentru a genera imagini noi.

Barrat a intrat în această industrie într-un mod mai neconvențional. Face parte dintr-o scenă înfloritoare a experților AI auto-învățați, cu ajutorul instrumentelor open source de la laboratoarele corporative de AI. Barrat a învățat singur să codeze și să lucreze cu rețele neuronale, în dormitorul său, iar primul său proiect de machine learning un software care genera versuri rap în stilul lui Kanye West. 

 

Thumbnail
Thumbnail
Peisaje generate de algoritmul antrenat de Robbie Barrat (sursa: robbiebarrat.github.io)

 

Arta creată de Barrat cu ajutorul AI este construită cu ajutorul unei tehnici cunoscute sub numele de  Generative Adversarial Networks, inventată de Ian Goodfellow - în prezent cercetător la Google. 

Este vorba despre crearea unui duel între două rețele neuronale care privesc aceeași colecție de imagini. O rețea încearcă să genereze imagini false care s-ar putea amesteca cu originalele, iar cealaltă încearcă să detecteze orice fals. Pe parcursul mai multor runde, algoritmul care generează falsuri poate ajunge destul de bun încât să poată păcăli un om.

Algoritmul care a creat tabloul de 432.500 dolari provinde dintr-un proiect din anul 2016, realizată de cercetători de la Facebook și startup-ul american Indico. Ei au descris un nou mod de a folosi această tehnologie - numit DCGAN - și au arătat că după procesarea a milioane de fotografii, un computer ar putea genera imagini imperfecte ale unor dormitoare și fețe care nu există în realitate.

Barrat a adaptat DCGAN la scopuri artistice - ajutând Obvious să creeze "Portretul lui Edmond de Belamy"  - prin antrenarea algoritmului cu imagini din mai multe secole ale istoriei artei. 

El a programat softul să creeze imagini în diferite stiluri sau genuri de artă cu ajutorul WikiArt, o enciclopedie online cu peste 250.000 de imagini. Folosind aceste imagini, el a instruit algoritmul pentru a genera peisaje, portrete și nuduri suprarealiste. 

El a postat un proiect pe Github care oferă tot ce e nevoie pentru a replica fluxul său de lucru și chiar a inclus câteva dintre rețelele pe care le-a pregătit.

Dintre cei trei membri ai Obvious,  doar unul are studii în domeniul inteligenței artificiale. Într-un mesaj primit de Barrat pe Github anul trecut, membrul respectiv, Hugo Caselles-Dupré, l-a rugat în mod repetat să își actualizeze codul și să încarce noi rețele precompilate.

În ziua licitației, Obvious a scris pe Twitter că nu a folosit una dintre aceste rețele pentru a crea lucrarea vândută la Christie's. În schimb, membrii afirmă că Edmond de Belamy a fost făcut de o versiune a DCGAN pe care ei au instruit-o.

Membrii Obvious nu au vorbit despre sursa codului care a produs opera de artă. O postare pe blogul lor din luna februarie, privind proiectul, nu îl menționa deloc pe Barrat, conform unei versiuni salvate de Internet Archive în aprilie. În septembrie, Barrat fusese adăugat.

Barrat continuă să lucreze proiecte de artă create cu ajutorul AI. În prezent, experimentează folosirea imaginilor de la show-uri de modă pentru a genera articole de îmbrăcăminte noi, și lucrează cu un designer de haine. El spune că va continua să lucreze la proiecte open source, dar va fi mai prudent.

Parallax

Vizualizari
3825
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri