Claudiu Zamfir
Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență a companiei Damen Mangalia, iar CITR filiala București a fost numit administrator judiciar, a informat, miercuri, casa de insolvență, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
Principalele termene dispuse de instanță în acest dosar sunt:
„În următoarea perioadă echipa CITR va analiza activitatea companiei pentru a înțelege în profunzime businessul și pentru a identifica condițiile in care este posibila redresarea. Ne propunem să asigurăm cât mai multă stabilitate și claritate tuturor celor implicați. Așa cum v-am obișnuit, vom asigura transparența întregului proces.” spune Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
Rolul administratorului judiciar, conform mandatului legal, este acela de a găsi soluțiile optime pentru redresarea companiei. Primul pas din procedura de insolvență va fi înțelegerea businessului și a părților care fragilizează performanța companiei, definirea strategiei de redresare și planul pentru realizarea acesteia. Administratorul judiciar, CITR, este o companie Impetum Group.
Damen Shipyards Mangalia este o societate de tip Joint Venture creată de Damen și Guvernul României, în care Damen responsabil de managementul operațional al șantierului.
Șantierul a fost cunoscut inițial sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și a început să construiască nave noi în 1976. În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat controlul șantierului și și-a schimbat focalizarea către construirea de nave mari de containere, vrachiere și cisterne. La sfârșitul anului 2017 Damen a achiziționat acționariatul Daewoo și în vara lui 2018 a preluat controlul operațional.
Acum, încă un colos industrial al României, șantierul naval Damen Mangalia, este pe cale să intre în faliment, deși olandezii de la Damen, aflați în litigiu cu statul, au anunțat în repetate rânduri încă de acum un an că se va ajunge aici, după cum a scris recent HotNews.ro. Ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, spune acum că situația poate fi chiar benefică pentru companie. Peste 1.000 de angajați au fost anunțați că își vor întrerupe activitatea până la finalul anului.
În aprilie, Grupul olandez Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii, potrivit Profit.ro.
La finalul lunii mai, compania Damen Holding B.V a inițiat în instanţă un proces care are ca obiect deschiderea procedurii falimentului companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care operează şantierul naval de la Mangalia şi care are datorii către firma olandeză, după cum a relatat News.ro.
„Informaţia nu este chiar aşa. Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde au directoratul şi conducerea cu atribute sporite”, a spus ministrul Economiei, citat de News.ro.