Claudiu Zamfir

Procedura de insolvență a șantierului naval Damen Mangalia a fost deschisă de tribunal

santier naval-dreamstime.jpg

Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență a companiei Damen Mangalia, iar CITR filiala București a fost numit administrator judiciar, a informat, miercuri, casa de insolvență, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro. 

Principalele termene dispuse de instanță în acest dosar sunt: 

  • 02.08.2024: înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitorului
  • 22.08.2024: termenul de verificare a creanţelor, de întocmire si publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe 
  • 27.08.2024, ora 12: data primei şedinţe a adunării creditorilor 

„În următoarea perioadă echipa CITR va analiza activitatea companiei pentru a înțelege în profunzime businessul și pentru a identifica condițiile in care este posibila redresarea. Ne propunem să asigurăm cât mai multă stabilitate și claritate tuturor celor implicați. Așa cum v-am obișnuit, vom asigura transparența întregului proces.” spune Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.

Rolul administratorului judiciar, conform mandatului legal, este acela de a găsi soluțiile optime pentru redresarea companiei. Primul pas din procedura de insolvență va fi înțelegerea businessului și a părților care fragilizează performanța companiei, definirea strategiei de redresare și planul pentru realizarea acesteia. Administratorul judiciar, CITR, este o companie Impetum Group. 

Damen Shipyards Mangalia este o societate de tip Joint Venture creată de  Damen și Guvernul României, în care Damen responsabil de managementul operațional al șantierului. 

Șantierul a fost cunoscut inițial sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și a început să construiască nave noi în 1976. În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat controlul șantierului și și-a schimbat focalizarea către construirea de nave mari de containere, vrachiere și cisterne. La sfârșitul anului 2017 Damen a achiziționat acționariatul Daewoo și în vara lui 2018 a preluat controlul operațional.

Acum, încă un colos industrial al României, șantierul naval Damen Mangalia, este pe cale să intre în faliment, deși olandezii de la Damen, aflați în litigiu cu statul, au anunțat în repetate rânduri încă de acum un an că se va ajunge aici, după cum a scris recent HotNews.ro. Ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, spune acum că situația poate fi chiar benefică pentru companie. Peste 1.000 de angajați au fost anunțați că își vor întrerupe activitatea până la finalul anului.

 

Povestea unui faliment previzibil:

  • În 2018, investitorul de atunci, Daewoo, a decis să plece, iar pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen.
  • Firma olandeză a negociat stingerea datoriilor societăţii de peste 750 milioane de euro şi a donat partenerului român, Şantierul Naval 2 Mai, un pachet de 2% din acţiuni în schimbul obţinerii conducerii administrative şi executive. Așa a ajuns statul acționar majoritar.
  • Pentru că era prima situație de acest gen, în legislația privind guvernanța corporativă în companiile de stat a fost introdusă o excepție potrivit căreia investitorul privat putea să dețină controlul operațional al companiei, dacă asigura capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte.
  • Anul trecut, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată din nou, prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR.
  • Noua lege, inițiată de Guvern, nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. În timpul dezbaterii din Parlament, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român și la probleme sociale în județul Constanța. Amendamentul nu a fost votat însă de către Parlament.
  • Investitorul olandez a considerat că acest lucru încalcă memorandumul încheiat cu statul român în 2018 și a anunțat oficial, în august 2023, că se va retrage de tot din afacerea de la Mangalia, urmând să rămână, în România, doar la șantierul naval de la Galați.

În aprilie, Grupul olandez Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii, potrivit Profit.ro.

Ministrul Economiei: „Nu este un lucru rău. Insolvența poate crea oportunități”

La finalul lunii mai, compania Damen Holding B.V a inițiat în instanţă un proces care are ca obiect deschiderea procedurii falimentului companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care operează şantierul naval de la Mangalia şi care are datorii către firma olandeză, după cum a relatat News.ro.

„Informaţia nu este chiar aşa. Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde au directoratul şi conducerea cu atribute sporite”, a spus ministrul Economiei, citat de News.ro.

  • „Însă în discuţia pe care am avut-o cu directoratul şi cu sindicatele le-am explicat că, din punctul meu de vedere, nici procedura insolvenţei nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunităţi. Avem exemplu Hidroelectrica, avem exemplul Romaero, unde lucrurile funcţionează.
  • Până la urmă, Hidroelectrica de la insolvenţă a ajuns să fie cel mai mare IPO în Europa, cea mai bună listare la bursă. Deci se poate trece şi printr-o astfel de etapă pe care noi ne-o dorim şi până atunci, dacă se va pronunţa instanţa, că nu ştim acest lucru, Directoratul, care nu avea în contract şi în mandat faptul de a găsi şi a licita pentru noi lucrări face acest lucru de mai multă vreme, urmare a discuţiilor pe care le-am avut.
  • Suntem în negocieri pentru contracte pe termen scurt, pentru contracte pe termen lung”, a afirmat ministrul.
Parallax

Vizualizari
274
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri