Denisa Crăciun

Piața muncii din România: Beneficiile extra-salariale „la alegere”, o tendință în 2022. Cum s-au adaptat firmele

Beneficii extrasalariale in 2022

Firmele din România s-au confruntat cu deficit de personal în 2022, iar recrutarea a fost dificilă în contextul socio-economic, în timp ce bugetele pentru atragerea și reținerea de angajați a trebuit maximizat, arată o platformă de recrutare online.

În plus, companiile mari au lansat o nouă tendință în ce privește beneficiile și au oferit angajaților posibilitatea de a-și personaliza schema extra-salarială în funcție de nevoi, potrivit BestJobs.

Multinaționalele și companiile mari realizează liste de beneficii personalizate în funcție de contextul socio-economic, cerințele și nevoile reale ale angajaților, acestea fiind reevaluate și modificate periodic.

„În 2022 a fost o provocare pentru companii să găsească talentele potrivite. Din acest motiv, angajatorii au încercat să adapteze pachetele de beneficii cât mai eficient, atât pentru nevoile candidaților, cât și pentru maximizarea bugetului intern. Spre exemplu, pentru un angajat cu copii mici, pachetul poate cuprinde program flexibil, zile libere suplimentare, asigurare medicală și extinderea acestui beneficiu şi către membrii familiei, acces la evenimente pentru copii, bonusuri și prime de sărbători și chiar bonus pentru grădiniță sau bonă”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs. 

În plus, „un alt angajat poate opta pentru abonament la sală, asigurare medicală și contribuție la pensia privată. Practic, candidații pot alege pachetul care se potrivește nevoilor și stilului lor de viață, simțind cu adevărat beneficiile pentru ei”, spune aceasta. 

Beneficiile tradiționale rămân de bază în pachetul extra-salarial

Chiar dacă angajații au acum acces la un pachet mixt de beneficii, anunțurile de joburi menționează în continuare beneficii tradiționale precum:

  • tichete de masă (70%);
  • bonusuri de performanță (62%);
  • asigurare medicală (57%);
  • cursuri de specializare sau de dezvoltare personală (60%).

Pe aceste liste, se numără totodată și teambuilding-urile (40%), primele de sărbători (50%) și laptop sau telefon mobil (47%). 

Cum s-a modificat pachetul de beneficii suplimentare în România

Firmele din România au fost nevoite să facă ceva schimbări în procesul de recrutare a angajaților în ultimii ani. Astfel, din 2021 și până acum, numărul anunțurilor de joburi care precizează beneficii de well-being a crescut cu peste 15%. În plus, firmele țin cont și de nevoia tot mai mare de flexibilitate a angajaților.

Astfel, le oferă un program flexibil și le facilitează munca de la distanță chiar și în cazul lucrătorilor cu baze de date.

Totodată, 70% dintre anunțuri precizează posibilitatea de a lucra remote atunci când angajatul simte nevoia, 37% oferă ca beneficiu personalizarea programului de lucru, iar aproape 40% pun la dispoziție cafea și gustări pentru angajații de la birou. 

Mai mult, angajații care lucrează permanent sau preponderent de acasă pot beneficia de plata utilităților (5%), pe când cei ce vin la birou pot primi compensații pentru transport (30%).

De asemenea, ieșirile cu echipa, în timpul sau după programul de lucru, pentru a acoperi nevoile de interacțiune și socializare ale angajaților, constituie un beneficiu oferit din ce în ce mai des de companii. 

Nu în ultimul rând, angajatorii continuă să faciliteze munca de la distanță, așa că oferă angajaților posibilitatea de a accesa de oriunde datele companiei. Acest lucru se aplică în special persoanelor care lucrează cu baze de date sau au nevoie de acces la serverele companiei.

Astfel, implementarea unor protocoale de securitate îi ajută pe angajați să se logheze de oriunde și facilitează modele remote de muncă. Din acest motiv, angajatorii includ în oferta de beneficii plata utilităților pentru angajații care lucrează de acasă. 

„Noua legislație va aduce mai multe schimbări în 2023, precum modificarea plafonului neimpozabil pentru beneficii extra-salariale, prevăzută de ordonanța nr. 16/2022. Cu alte cuvinte, pentru anumite tipuri de beneficii, din ianuarie 2023, angajatorii vor fi nevoiți să se încadreze într-un plafon lunar de 33% din salariul de bază al angajaților, neimpozabil. Deși cele mai comune dintre beneficiile primite de angajați, precum tichetele de masă sau tichetele cadou nu se vor raporta la acel plafon, recomandăm ca angajatorii să le păstreze în pachetul acordat sau să evalueze necesitatea lor în funcție de preferințele angajaților”, adaugă Ana Vișian.

Parallax

Vizualizari
344
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri