Denisa Crăciun

Piața jucăriilor în România: Afaceri de 1,7 miliarde lei pentru producători și comercianți în 2022 (estimare)

Piata jucariilor in Romania

Cifra de afaceri a pieței de jucării din România a crescut cu 14% în 2021 față de 2020 și a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, ajungând la 1,5 miliarde lei, potrivit unei analize.

Pentru 2022 analiștii estimează că piața de jucării din România va depăși media europeană și va ajunge la 1,7 miliarde lei.

„Pentru 2022 estimăm continuarea creșterii pieței de jucării peste media europeană și depășirea maximului istoric atins în 2021, la mai mult de 1,7 miliarde de lei, în baza extinderii portofoliului de produse (fapt care influențează procesul de premiumizare - de obținere a unui statut premium - prin încorporarea de tehnologii noi, interactive și educaționale), al dezvoltării segmentului de jucării ecologice și al transmiterii presiunilor inflaționiste la nivelul consumatorului. Numărul mai mare de alianțe și parteneriate strategice, achiziții și colaborări între vânzători și participanții la piață la nivel european va susține și creșterea pieței jucăriilor la nivel local. Se așteaptă ca jucăriile pentru sport și în aer liber să beneficieze de o creștere a cererii pe fondul preocupărilor ridicate ale părinților privind obezitatea infantilă și a celorlalte probleme de sănătate asociate sedentarismului copiilor”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.

La polul opus sunt factori precum creșterea disponibilității produselor contrafăcute, care pot afecta evoluția pieței.

„Acestea sunt fabricate din materii prime de calitate scăzută și pot fi chiar dăunătoare copiilor. Dezvoltarea comerțului electronic a propulsat vânzările de produse contrafăcute prin extinderea acoperirii lor geografice”, conform analizei.

În 2021, în România erau 504 companii care aveau ca obiect de activitate producția și/sau comerțul cu amănuntul de jucării (cod CAEN 3240 - fabricarea jocurilor și jucăriilor și cod CAEN 4765 - comerț amănuntul al jocurilor și jucăriilor în magazine specializate), cu 5% mai multe față de 2020 și în creștere cu 73% comparativ cu 2012.

TOP comercianți de jucării în România 

  • Principalul comerciant este JUMBO EC.R SRL, companie cu acționariat grecesc, cu o cifră de afaceri de aproape 901 milioane lei (69% din total comerț) în 2021, după un avans anual de aproximativ 9%.
  • Noriel (INTERTOY ZONE SRL), companie cu acționariat majoritar turcesc, cu afaceri de 258 milioane lei, care a concentrat 20% din total comerț.
  • BRICK DEPOT SRL - distribuitorul Lego pe piața locală (37 de milioane lei; 2,8% din total comerț);
  • LUXPRIMUM SRL (17 milioane lei; 1,3%);
  • J&M SRL (12 milioane lei; 0,9% din total comerț).

Conform analizei, cele mai mari 5 companii generează 93% din cifra de afaceri a comercianților de jucării din România în 2021.

TOP producători de jucării în România 

  • Compania AIRQUEE SRL, cu acționariat majoritar britanic, cu afaceri de 30,5 milioane de lei (cu 39% mai mari decât în 2020), care a generat 14% din total producție locală în 2021;
  • MODELLEISENBAHN SRL, companie cu acționariat 100% austriacă cu sediul în Arad, cu afaceri de 19,5 milioane de lei, adică 9,1% din total producție în 2021.
  • VIESSMANN TRANSILVANIA SRL (16,1 de milioane de lei, 7,5% din total)
  • "D-TOYS" SA (15,8 milioane de lei; 7,4% din total producție);
  • BURAK TOYS INTERNATIONAL SRL (15 milioane lei, 7% din total producție în 2021).

Acestea generează aproape 45% din cifra de afaceri a producției de jucării în 2021.

Rezultatul net, de 447 ori mai mare decât în 2012

Rezultatul net al companiilor din piața de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut de 447 de ori față de 2012, la aproape 279 de milioane de lei pe fondul evoluției componentei de comerț, care a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței în 2021.

Conform analizei, cel mai mare jucător după cifra de afaceri și forța de muncă, JUMBO EC.R SRL a generat aproape 96% din profitul net al comercianților de jucării în 2021.

Potrivit KeysFin, dintre cele 504 de companii luate în calcul în analiză, 244 au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.

Analiza mai arată că numărul de angajați din piața de jucării (producție & comerț) a scăzut cu 9% față de 2020, însă a rămas cu 83% peste nivelul din 2012, la aproximativ 3,6 mii de salariați în 2021.

Pe sub-segmente, numărul mediu de angajați din producția de jucării a scăzut cu 13% față de 2012, la 1,3 mii de salariați, ceea ce reprezintă 37% din total în 2021. Pe partea de comerț, forța de muncă a crescut cu 407% față de 2012, la aproape 2,3 mii de salariați în 2021.

Analiza are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN 3240 - fabricarea jocurilor și jucăriilor sau 4765 - comerț amănuntul al jocurilor și jucăriilor în magazine specializate.

Parallax

Vizualizari
159
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri