Denisa Crăciun

Piața de ciocolată în pandemie, în România: consum în creștere, producție în scădere

Thumbnail

Cifra de afaceri a comercianților de ciocolată din România a crescut cu 11% și a atins un maximum istoric de 4,1 miliarde de lei în 2020, potrivit unei cercetări care mai arată că pofta de dulce a românilor este în creștere, însă producția locală a scăzut cu aproape 1 miliard de lei în primul an de pandemie, ajungând la 640 de milioane de lei.

În ansamblu, piața de ciocolată (producție și comerț) s-a diminuat cu 10,7% față de maximul istoric din 2019, ajungând la 4,8 miliarde de lei în 2020, potrivit unei cercetări KeysFin.

Thumbnail

Topul celor mai mari producători de ciocolată din România

Conform analizei KeysFin, care citează date de la Ministerul Finanțelor, principalii jucători din piață pe segmentul de producție, în 2020, au fost: Kandia Dulce SA - cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producție); Heidi Chocolat SA (88,8 milioane lei); Rap Confectionery SRL (66 milioane de lei); Mueller & Prietenii (32,5 milioane lei); Marco Polo VE SRL (aproape 20 de milioane lei).

Pe sub-segmentul comerț, în 2020, Nestle România SRL conduce clasamentul cu afaceri de 933 milioane lei (22,6% din comerț), urmată de Ferrero România SRL (880 milioane lei), Almira Trade SRL (166,6 milioane lei), Pfeifer & Langen Romania SRL (166 milioane lei) și Roshen One SRL (123 milioane lei).

„Piața de ciocolată a avut de suferit în 2020 iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producție) se adaugă și decizia strategică a Nestle de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timișoara. Reprezentanții companiei invocau atunci noile tipare de consum și deficitul de forță de muncă, într-un mediu competitiv. În cadrul acestei analize, am decis să includem compania în sub-segmentul comerț al pieței de ciocolată pentru a putea asigura continuitatea și consecvența datelor”, spune Diana Florescu, analist economic KeysFin.

Mai puține companii și mai puțini angajați

Numărul de angajați a scăzut cu 18% față de 2019, la 6,3 mii de salariați, ceea ce a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20%, la 338 milioane de lei în 2020.

Numărul de companii s-a redus cu 1% față de 2019, la 774 în 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul încheind anul 2020 cu un rezultat net nul.

Per ansamblu, rezultatul net al pieței de ciocolată a scăzut cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane de lei în 2020.

Plățile restante către furnizori și către stat

Plățile restante (incluzând restanțele către furnizori și către stat) ale companiilor din piața de ciocolată au atins cel mai ridicat nivel din istorie în 2020, înregistrând o creștere cu 54% până la  valoarea de 625 milioane de lei. Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane de lei.

Perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului în Buletinul Procedurilor de Insolvențe, citate în cercetarea KeysFin, pe piața de ciocolată au apărut noi insolvențe, 2 jucători în 2020 și încă o companie în 2021.

Pofta de dulce în România, în creștere

Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, în 2020, un român a consumat în medie 206 g de ciocolată bomboane, rahat și alte produse zaharoase per lună, cu 3% mai mult decât în 2019.

La sfârșitul primului semestru din 2021 (ultimele date disponibile de la INS), consumul mediu lunar a fost de 208 g de persoană, după ce în primul trimestru ajunsese la 224 g. În 2016 un român consuma lunar în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, față de 206 grame în 2020.

Thumbnail

Parallax

Vizualizari
1064
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri